MTVA

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
MTVA
MTVA logo 2012.png
Zahájení vysílání 1. ledna 2011
Generální ředitel Vaszily Miklós
Země MaďarskoMaďarsko Maďarsko
Jazyk Maďarština
Oblast vysílání MaďarskoMaďarsko Maďarsko
Nahradil MT, MR, Duna TV, MTI
Web [1]

Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) je maďarská státní mediální skupina, zřízená 1. ledna 2011. Spadají pod ní čtyři veřejnoprávní média: Magyar Rádió (rozhlas), Magyar Televízió (televize), Duna Televízió (televize Duna) a Magyar Távirati Iroda (tisková agentura).

Média[editovat | editovat zdroj]

Magyar Televízió[editovat | editovat zdroj]

MT provozuje 5 celoplošných televizních stanic:

M1 24 hodinová zpravodajská stanice, vysílající po celý den zpravodajství a publicistiku. Byla spuštěna v roce 1957 jako první oficiálně vysílaný maďarský televizní kanál. Přes den vysílá zpravodajství každých 30 minut. Ráno vysílá ranní show, v podvečer různé magazíny a debatní pořady. V nočních hodinách vysílá zpravodajství v cizích jazycích (angličtina, němčina, čínština, ruština) a o půlnoci maďarskou hymnu. V roce 2015 byla průměrná sledovanost kanálu 3,9%. Kanál vysílá také v HD.
M2 Kanál pro děti a mládež. Od 5:00 do 20:15 funguje jako M2 a vysílá pořady pro děti z vlastní i zahraniční produkce. Mezi 20:15 a 5:00 se mění na M2 Petőfi TV a vysílá pořady pro mládež. Stanice vysílá od roku 1971 jako druhá maďarská televize, od roku 2012 se začala zaměřovat dětské programy. V roce 2014 byla průměrná sledovanost kanálu 2,85%. Kanál vysílá také v HD.
M3 Kanál vysílající pořady z archivu. Vysílá nejsledovanější pořady vysílané Magyar Televízió od spuštění televize roku 1957. V malé míře vysílá také zpravodajství souběžně s M1. Stanice vysílá od roku 2013.
M4 Kanál vysílající sportovní přenosy. Vysílá např. Formule 1, WTCC, FIA ETRC, Red Bull Air Race, Liga mistrů UEFA, Superpohár UEFA, FIFA World Cup, Olympijské hry, Mistrovství světa v atletice a další sportovní akce. V roce byla průměrná sledovanost kanálu 3,2%. Vysílá od roku 2015 a také v HD.
M5 Kulturně-vzdělávací kanál. Vysílá od roku 2016 a také v HD.
Loga stanic MTVA

Duna Televízió[editovat | editovat zdroj]

Duna TV provozuje 2 televizní stanice:

Duna TV Duna je převážně zábavně - zpravodajský kanál, který má v Maďarsku tradici od roku 1992. V roce 2014 měl průměrnou sledovanost 3,23%. Vysílá také v HD.
Duna World Kanál pro maďary žijící mimo Maďarsko. Je dostupný po celém světě. Začal vysílat v roce 2012.

Magyar Rádió[editovat | editovat zdroj]

MR provozuje 7 rozhlasových stanic:

Kossuth Rádió Hlavní informační stanice. Byla spuštěná roku 1924. Vysílá zpravodajství, kulturu, společenské akce i vědecké programy, v menší míře hudbu.
Petőfi Rádió Rádio oblíbené zejména u mladé populace, vysílající převážně současné hudební hity, pořady o lifestyle, kultuře a informace. Byla spuštěna roku 1933.
Bartók Rádió Rádio vysílající převážně vážnou hudbu, jazz, literaturu či rozhlasové hry. Byla spuštěna roku 1973.
Dankó Rádió Hudební rádio vysílající maďarskou hudbu, lidové písně či operetu. Je pojmenovaný po romském skladateli Dankó Pistovi. Kanál byl spuštěn v roce 2012.
Nemzetiségi

adások

Rádio pro menšiny žijící v Maďarsku. V programových blocích pro Bulhary, Řeky, Chorvaty, Poláky, Němce, Armény, Romy, Rumuny, Rusíny, Srby, Slováky a Ukrajince vysílá zpravodajství, kultury, informační i náboženské pořady pro dané národnosti. Vysílá od roku 2007.
Parlamenti

adások

Živé vysílání z Parlamentu Maďarska. Byl spuštěn v roce 2007.
Duna World Rádió Program pro Maďary žijící ve světě, vysílá od roku 2012.
Portfolio MTVA

Magyar Táviroti Iroda[editovat | editovat zdroj]

Maďarská státní informační a tisková agentura, vznikla již roku 1881.

Internet[editovat | editovat zdroj]

  • Hirado.hu - populární zpravodajská portál
  • Mediaklikk.hu - oficiální webové stránky MTVA
  • M4sport.hu - oficiální stránky stanice M4

Kritika[editovat | editovat zdroj]

MTVA bývá často kritizována. Objevují se názory, že MTVA slouží k propagandě maďarského předsedy vlády Viktora Orbána a jeho vládní strany Fidesz. Cílem kritiky často bývá především zpravodajství, které má silně nahrávat právě Fideszu.

V roce 2014 se například objevil případ údajné cenzury, kdy bylo podle redaktora MTVA na poslední chvíli změněno znění zpráv zpravodajské relace.

Reference[editovat | editovat zdroj]

V tomto článku byl použit překlad textu z článku Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap na maďarské Wikipedii.