Sveriges Television

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Sveriges Television
Logo SVT
Logo SVT
ZkratkaSVT
MottoFri television
(Svobodná televize)
ZakladatelSveriges Radio
Vznik1956
TypMediální organizace
SídloStockholm, Švédsko
Úřední jazykŠvédština
Provozované staniceSVT1, SVT2, SVT24, SVT Barn, SVT Kunskapskanalen
Generální ředitelkaHanna Stjärne
Hlavní orgánFörvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR
(Veřejnosprávní nadace Švédského rozhlasu, Švédské televize a Švédského osvětového rozhlasu)
Oficiální webwww.svt.se
Logo Wikimedia Commons multimediální obsah na Commons
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Sveriges Television AB (čti přibližně jako Sverijes televifhun, česky Švédská televize) je švédská národní celoplošná veřejnoprávní televize provozovaná z financí z daní, které televizi přiděluje Riksdag (tj. říšský sněm, švédská obdoba parlamentu).[1] Před rokem 2019 byla financována obdobně jako v České republice z koncesionářských poplatků.

Švédská televize v mnohém kopíruje či napodobuje, především z organizačního hlediska, svůj britský protějšek BBC, u kterého se v mnoha záležitostech inspiruje.

Má právní formu, která přibližně odpovídá společnosti s ručením omezeným v Česku. Spolu se švédským rozhlasem (Sveriges Radio) a švédským osvětovým rozhlasem (Sveriges Utbildningsradio) je zřizovaná institucí Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR (Veřejnosprávní nadace Švédské televize, Švédského rozhlasu a Švédského osvětového rozhlasu). Nadace se skládá ze třinácti politiků říšského sněmu, kteří jsou jmenováni vládou. Ti pak mají za cíl sestavit členstvo Rady SVT (obdoba české Rady ČT). Vysílání a obsah televize je regulován a upraven švédskými právními předpisy, televize například nesmí vysílat reklamu a těžit z jejího zveřejňování, doplňkový zisk může čerpat pouze od sponzorů sportovních akcí. Do roku 1979 byla televize spolu s rozhlasem jednotnou organizací, posléze však došlo k rozdělení na tři samostatné instituce.

Vlajky Švédské televize před budovou jejího sídla, 2008

Televize měla ve Švédsku monopolní postavení po celých 36 let, od vzniku v roce 1956 do spuštění celoplošné komerční televize TV4 v roce 1992, a to i přesto, že v roce 1987 byla spuštěna satelitní televizní stanice TV3. Teprve se spuštění TV4 se začalo obecenstvo veřejnoprávní televize rozmělňovat. Navzdory tomu se dosud jedná o největší televizní médium v zemi. Podíl sledovanosti se pohybuje kolem 36,4 %.

Historie[editovat | editovat zdroj]

Během spuštění rozhlasu ve Švédsku ve dvacátých letech dvacátého století se rozhodlo, že se organizačně bude podobat a bude se inspirovat u britského vysílatele. Díky tomu došlo ke vzniku Radiotjänst AB (Rozhlasová služba, s.r.o.) se stejnou právní formou jako měla britská společnost, a že bude rozhlas financován z koncesionářských poplatků. Rozhlas provozovala tisková kancelář. Vysílače vlastnil a spravoval Telegrafverket (Telegrafní úřad). Radiotjänst se stal jedním z 23 zakládajících vysílatelů Evropské vysílací unie v roce 1950.

V červnu 1954 bylo rozhodnuto o zkušebním vysílání televize, první takové proběhlo 29. října 1954 z Královského institutu technologie ve Stockholmu.

V roce 1956 rozhodl říšský sněm, že se má začít pravidelné a nepřetržité vysílání televize a tak 4. září spouští Radiotjänst oficiální vysílání pro veřejnost z nového vysílače Nacka. V říjnu pak byl zaveden koncesionářský poplatek pro vlastníky televizního přijímače.

V roce 1957 byl rozvrhnut plnohodnotný programový schémat a Radiotjänst se přejmenovává na Sveriges Radio (Švédský rozhlas). Vlastnický podíl na rozhlase se upravil následovně: Stát získal na rozhlase (potažmo televizi) vlastnický podíl 40 %, stejně tak tisková kancelář a samotný rozhlas pak zbývajících 20 %. V roce 1967 si na úkor tiskové kanceláře stát navýšil podíl na 60 %.

V roce 1958 byla odvysílána první zpravodajská relace Aktuellt. Během šedesátých let bylo téma spuštění druhého programu klíčovou probíranou záležitostí. Nakonec vedly diskuze na toto téma k tomu, že se 5. prosince 1969 spustila TV2, původní stanice dostala nový název TV1. Původně bylo zamýšleno, aby tyto stanice vzájemně o diváky soupeřily.

Průčelí sídla Švédské televize ve Stockholmu.

První fáze výstavby televizního sídla Švédské televize byla slavnostně zahájena v Oxenstiernsgatanu ve čtvrti Östermalm ve Stockholmu 30. října 1967. K dokončení výstavby a k zprovoznění televizního sídla došlo 5. prosince 1969, tedy v den spuštění TV2, čímž se televizní sídlo stalo toho času místem sídla jednoho z největších televizních studií v Evropě.

Spuštění zpravodajství na TV2 předznamenalo reorganizaci. Relace Aktuellt byla nahrazena relací TV-nytt (Televizní novinky), která zajišťovala zpravodajství v hlavní vysílací čas v 19:30 na TV1, během dne se pak zpravodajské přehledy objevovaly na obou programech. Dále bylo rozhodnuto o tom, že obě stanice budou mít své vlastní komentované zpravodajské relace. TV1 měla relaci Nu (Teď) a TV2 pak Rapport.

V roce 1966 bylo odvysíláno první pokusné barevné vysílání, v roce 1970 bylo pak spuštěno pravidelné.

V roce 1972 došlo k další reorganizaci - Rapport byl posunut tak, aby se na TV2 vysílal v 19:30, Aktuellt se pak vysílal na TV1 v 18:00 a 21:00.

V roce 1978 byl spuštěn teletext.

Koncem sedmdesátých let došlo ke kompletní organizační přestavbě, Sveriges Radio AB se stalo mateřskou organizací čtyři dceřiných institucí: Sveriges Riksradio (Švédský říšský rozhlas), Sveriges Lokalradio (Švédský oblastní rozhlas), Sveriges Utbildningsradio (Švédský osvětový rozhlas) a Sveriges Television (Švédská televize). Sveriges Television měla zajišťovat a zprostředkovávat veškeré televizní vysílání v zemi, krom ale osvětových a výukových pořadů, ty měl zajišťovat Sveriges Utbildningsradio. Švédská televize se dočkala své zkratky SVT. Důvod proč má televize jinou zkratku než logickou zkratku STV je stejný jako ten, proč Slovenská televize má zkratku RTVS - zkratka byla v rámci vysílací unie už zabrána jinou televizní stanicí.

V roce 1987 došlo k úpravám stanic, kdy se TV1 přejmenovává na Kanal 1 a vysílá téměř veškeré pořady vytvořené ve Stockholmu. TV2 pak vysílá doplňkové vysílání a zpravodajství je složeno pouze z relace Rapport a deseti samostatných okresních zpravodajských magazínů.

V roce 1988 spouští Švédská televize další program TV4 (název TV3 je zabrán již soukromým vysílatelem, TV4 ještě neexistuje). Jednalo se o speciální program vysílající v jižním Finsku určený pro tamější švédskou národnostní menšinu.

Kameraman Švédské televize natáčí rozhovor

V roce 1990 vysílala televize vždy mezi 16:00 a 24:00. Později dochází ovšem k prodloužení vysílacího dne, během odpoledne dochází k vysílání repríz televizní tvorby, ráno se vysílání zpravodajský blok a o poledni zpravodajská relace.

V roce 1992 říšský sněm rozhodl o transformaci Sveriges Radio ve tři samostatné instituce. Švedská televize se kompletně osamostatňuje, stejně tak Švédský osvětový rozhlas a novodobý Švédský rozhlas vzniká sloučením původního Riksradia a Lokalradia. V tomto roce též dochází k přejmenování programů na SVT1, SVT2 a SVT4. V tu dobu se poprvé ve svých dějinách setkává Švédská televize s pravou konkurencí, když soukromá TV3 spouští druhý program, TV4. Velmi záhy dochází k nárustu jeho obecenstva a v roce 1995 překonává SVT2 jako nejsledovanější švédská televize.

V roce 1999 bylo zahájeno první digitální televizní vysílání a pak bylo spuštěno šest nových programů. Zpravodajský program SVT24 a pět krajských programů. V roce 2000 se začíná relace Aktuellt a Rapport zajišťovat a stanici SVT24 provozovat jednotná zpravodajská redakce televize.

V roce 2001 krom uvedení nového loga, grafiky a programového schématu dochází k prohození relací Aktuellt a Rapport. Rapport se tak stává hlavní zpravodajskou relací SVT1 a Aktuellt vysílaný v 19:30 a 21:00 doplňkovou relací SVT2.

V roce 2002 je pět krajských programů zrušeno, respektive sloučeno a změněno na SVT Extra. V prosinci 2002 je pak frekvence SVT Extra přidělena Barnkanalenu (Dětský program), který během dne vysílá pořady pro děti, v noci je frekvence vyhrazena SVT Extra. 24. února 2003 je pak SVT Extra a SVT 24 sloučeno v nový program 24.

V září 2004 je spuštěn vědomostní program Kunskapskanalen.

První vysílání v HD rozlišení bylo uskutečněno v roce 2006 ve spolupráci s komerční TV4, kdy byl odvysílán 2006 FIFA World Cup. 22. října 2006 byl pro účely HD vysílání spuštěn program SVT HD. První odvysílaným pořadem byl film Ztraceno v překladu, další den byl vystřídán upomínkovou relací věnovou 50. výročí televize ve Švédsku. Tato relace se také stala první živě vysílaným pořadem v HD rozlišení ve Švédsku.

25. srpna 2008 došlo k další obměně loga a grafiky. Barnkanalen byl přejmenován na SVTB, program 24 byl přejmenován zpět na SVT24, přičemž SVT1 spustila krajský zpravodajský magazín Regionala Nyheter.

V letech 1975, 1985, 1992, 2000, 2013 a 2016 byla SVT hostitelským vysílatelem Eurovision Song Contest.

V roce 2018 došlo ke změně, kdy televize přestala být financována z koncesionářských poplatků a začala být financována z daně příjmů fyzických osob.

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. REGERINGSKANSLIET, Regeringen och. Ny avgift ersätter radio- och tv-avgiften – frågor och svar. Regeringskansliet [online]. 2018-11-14 [cit. 2022-01-02]. Dostupné online. (švédsky) 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]