Janek Kroupa

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Obrázek Tomuto článku chybí obrázky. Víte-li o nějakých svobodně šiřitelných, neváhejte je načíst a přidat do článku. Pro rychlejší přidání obrázku můžete přidat žádost i sem.
WikiProjekt Fotografování
Janek Kroupa
Narození 23. června 1974 (45 let)
Praha
ČeskoslovenskoČeskoslovensko Československo
Povolání spisovatel, novinář a reportér
Témata Investigace
Ocenění Novinářská křepelka
Rodiče
Příbuzní
Nuvola apps bookcase.svg Seznam dělSouborném katalogu ČR
Některá data mohou pocházet z datové položky.
Chybí svobodný obrázek.

Jan „Janek“ Kroupa (* 23. června 1974 Praha) je český investigativní novinář, vystupující často[zdroj?] po boku svého staršího kolegy, novináře Josefa Klímy.

Kariéra[editovat | editovat zdroj]

Od roku 1996 pracoval v TV Nova, a to v pořadech Občanské judo, od roku 1997 Na vlastní oči a Natvrdo etc. Jeho reportáže rovněž vysílá Česká televize a otiskuje deník Mladá fronta DNES.

Od roku 2014 pracuje jako investigativní reportér pro Český rozhlas.[1]

Je znám svými investigativními reportážemi o kauzách Berdychova gangu, Zdeňka Doležela „Pět na stole v českých“ – Budišov, poslance Jana Moravy, nevěstince Miloslava Mrštiny, či vládního nákupu transportérů Pandur II.

Ocenění[editovat | editovat zdroj]

Janek Kroupa je držitelem ceny Elsa (2005), Novinářské křepelky (2007) a ceny vysokého komisaře OSN pro uprchlíky za válečné reportáže.

V roce 2014 získal společně s polskými kolegy Bertoldem Kittelem a Jaroslawem Jabrzykem polskou novinářskou cenu Grand Press v kategorii investigativní žurnalistika. Oceněná reportáž natočená pro pořad Superwizjer polské televize TVN a pro Radiožurnál se zabývá pašováním zbraní z Česka na východní Ukrajinu.[2] Janek Kroupa, který se vydával za českého obchodníka se zbraněmi, kontaktoval polského překupníka Andreje Izdebského a domlouval s ním prodej zbraní proruským povstalcům. Schůzky byly nahrávány skrytou kamerou.[3]

Kontroverze[editovat | editovat zdroj]

Novinářská práce Janka Kroupy vyvolala řadu kontroverzí.

Kauza Budišov[editovat | editovat zdroj]

Roku 2006 se Janek Kroupa v pořadu Na vlastní oči Televize Nova věnoval tzv. kauze Budišov, kde mělo jít o korupci a dotační podvod při rekonstrukci budišovského zámku. Své zpracování tématu stavěl na tvrzeních kontroverzního architekta Marka Řičáře. Na základě údajů reportáže došlo k zatčení čtveřice lidí, včetně starosty Budišova Ladislava Péti a Věry Jourové, kteří byli vzati do vazby. Roku 2008 soud pravomocně rozhodl, že údajný skutek se nestal. Nejznámější tvář kauzy, Věra Jourová, následně vysoudila za neoprávněný pobyt ve vazbě odškodnění ve výši 3,6 milionu Kč. Jediným odsouzeným se nakonec stal Marek Řičář za dotační podvod a legalizaci výnosů z trestné činnosti.[4]

Mnoho novinářů považuje Kroupův přístup ke kauze za neprofesionální a neetický. Zároveň se však upozorňuje na pochybení policie a vyšetřovatelů a skutečnost, že bez jejich chyby by k neoprávněnému uvěznění nedošlo.[5] Kroupa byl kritizován také za skutečnost, že nepřijal za své pochybení morální odpovědnost a neomluvil se poškozeným.[6]

Kauza ČEPEK[editovat | editovat zdroj]

V roce 2014 se v Českém rozhlase zabýval internetovými stránkami Československé pedofilní komunity (ČEPEK). Tuto komunitu dával v sérii několika reportáží opakovaně do souvislosti s kriminálními případy zneužívání dětí a šíření dětské pornografie,[7] navzdory tomu, že konkrétní podezřelí nebyli členové ČEPEKu. Ten má ve svých pravidlech zákaz usilovat o změnu platných zákonů a zveřejňovat příspěvky, které k jejich porušování vybízejí nebo ho jen schvalují. Použitím několika vět, vytržených z kontextu celých příspěvků diskutujících uživatelů, poukazoval, že web slouží k seznamování dospělých osob s dětmi. Seznamka ČEPEKu je však od svého založení určena výhradně pro osoby nad 15 let života a toto pravidlo musí splňovat všechny zveřejněné příspěvky.

Na obranu ČEPEKu se postavili přední čeští sexuologové jako Petr Weiss a Ondřej Trojan.[8]

Na základě Kroupových reportáží začala web ČEPEKu prověřovat policie. Po roce prošetřování ukončila se závěrem, že nedošlo k žádnému pochybení ve vztahu k českému trestnímu ani přestupkovému právu. Za jediné možné pochybení označila možné porušení autorského práva u profilových obrázků.[9]

Zástupci ČEPEKu se zúčastnili rozhovoru s Kroupou ve snaze shrnout své argumenty a vyjasnit svůj pohled na věc. Následně ho na svém fóru označili za neseriózně sestříhaný.[10] Zřizovatel stránek, Karel Žák podal na práci Janka Kroupy stížnost na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání a Radu Českého rozhlasu.

Rada ČRo neshledala závažnější pochybení.[11]

RRRTV zahájila 1. října 2014 s ČRo správní řízení pro porušení zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání s odůvodněním, že "osobní domněnky reportéra Janka Kroupy a reportérky Markéty Chaloupské byly vydávány za ověřená fakta, osobní hodnotící komentáře obou reportérů nebyly odděleny od informací zpravodajského charakteru, poskytované informace byly deformovány opomenutím důležitých skutečností, reportáž jako celek byla z hlediska zdrojů informací netransparentní a některé prezentované informace nebyly dostatečně vyvážené pro svobodné vytváření názorů."[12] 14. května 2015 bylo správní řízení RRTV s ČRo ukončeno. Výsledkem bylo upozornění ČRo na porušení zákona v jeho vysílání. Vzhledem k tomu, že nešlo o opakované provinění, zůstalo bez dalších sankcí.[13]

Kauza Agrofert[editovat | editovat zdroj]

Na přelomu let 2017 a 2018 pracoval Janek Kroupa na reportážích zabývajících se hospodařením společnosti Agrofert na 1700 hektarech cizích pozemků. Pro způsob pojetí těchto reportáží se dostal do ostrého konfliktu s ředitelem Českého rozhlasu Reném Zavoralem. Ten kritizoval nedostatečné uvedení tématu do kontextu problematiky.[14] Hospodaření na cizích pozemcích je v českém zemědělství problém strukturální, kdy cca 3-5 % zemědělské půdy v České republice je obhospodařováno neoprávněně, což jsou řádově stovky tisíc hektarů.[15][16] Podíl Agrofertu na celospolečenském rozsahu této činnosti je tak nesrovnatelně menší než jeho podíl na českém zemědělství jako takovém.

Kroupa těmto výtkám oponoval tím, že Andrej Babiš jako majitel Agrofertu je zároveň představitelem státní moci, a proto je jeho činnost předmětem většího společenského zájmu než u ostatních zemědělců.[17]

Rada Českého rozhlasu nechala k přijatelnosti zpracování tématu novinářem Kroupou zpracovat tři odborné analýzy. Následně se opírala zejména o jednu z nich s odůvodněním, že zbývající byly obsahem nebo formou nevyhovující. Janek Kroupa tento výběr považoval za pouze účelový s odůvodněním, že zvolená analýza k němu byla nejkritičtější. Celý názorový střet prezentoval jako pokus o cenzuru a zastrašování novinářů a trvá na tom, že předmětem kritiky je ve skutečnosti samotný výběr tématu.[18] Ředitel Zavoral i celá rada ČRo na svém jednání toto obvinění odmítla a trvá na tom, že potíž spočívá pouze ve zpracování tématu. Jeden z jejích členů vyjádřil údiv nad tím, že jednání rady probíhá v atmosféře strachu kvůli řadovému novináři.[19]

Na stranu Kroupy se postavila část kolegů v Českém rozhlase, včetně šéfredaktora zpravodajství Jana Pokorného. Jiní novináři jeho přístup naopak hodnotili kriticky jako znevažování veřejnoprávního média, jeho představitelů, organizační hierarchie a celého vnitřního kontrolního mechanismu.[20][21]

Rodinný stav[editovat | editovat zdroj]

Je synem politologa Daniela Kroupy. S manželkou Žanetou má dceru Julii.

Publikace[editovat | editovat zdroj]

Spolu se Zdeňkem Čechem napsal v roce 2006 knihu Zločin jako profese: pravda o velkém spiknutí : od Davida Berdycha přes podivné důstojníky policie až k Františku Mrázkovi (ISBN 8086983072) s dotiskem v roce 2011 (ISBN 9788087423264)[22]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. PÁLKA, Matěj. Je důležité ptát se po podstatě věcí, soudí Janek Kroupa. Radiožurnál [online]. Český rozhlas, 2014-02-04 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  2. ČRo; POHANKA, Vít. Novinář Janek Kroupa získal prestižní polskou novinářskou cenu Grand Press. iROZHLAS [online]. Český rozhlas, 2014-12-11 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  3. LIDOVKY.cz. ‚Obchodník se smrtí‘ naletěl reportérům, vylíčil dovoz zbraní na Ukrajinu. Lidovky.cz [online]. MAFRA, a. s., 2014-10-02 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  4. HORÁK, Jan. V kauze Budišov pomohl dostat Jourovou do vazby, nyní soud pustil Řičáře z vězení. Lidovky.cz [online]. MAFRA, a. s., 2017-04-18 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  5. STEJSKAL, Lubomír. České paradoxy: Pro Jourovou vazba, pro Kroupu cena. Blog iDNES.cz [online]. MAFRA, a. s., 2015-03-23 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  6. [1]
  7. KROUPA, Janek. Byli obviněni z šíření pornografie a zneužívání, přesto dál pracovali s dětmi. iROZHLAS [online]. Český rozhlas, 2014-07-30 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  8. VESELOVSKÝ, Martin; ŠEVČÍKOVÁ, Šárka. Pedofilové nejsou agresoři. I Andersen byl prý pedofil a jeho pohádky čteme dodnes, tvrdí sexuolog. Radiožurnál [online]. Český rozhlas, 2014-07-30 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  9. VOKUŠ, Jiří. www.pedofilie-info.cz. www.policie.cz [online]. Policie České republiky, 2015-07-23 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  10. [2]
  11. STEHLÍK, Michal; POKORNÝ, Jan. Posluchač Karel Žák (říjen 2014). Rada Českého rozhlasu [online]. Českého rozhlasu, 2014-10-29 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  12. [3]
  13. [4]
  14. Babiše, politiků, ani vzpoury v ČRo se nebojím. Proti Kroupovi zvážím právní kroky, říká Zavoral. Aktuálně.cz [online]. 2018-02-02 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  15. [5]
  16. ČTK; iDNES.cz. Na cizí půdě a s dotacemi. Agrofert neoprávněně obdělává 1 700 hektarů. iDNES.cz [online]. MAFRA, a. s., 2017-11-28 [cit. 2019-10-08]. Dostupné online. 
  17. [6]
  18. [7]
  19. [8]
  20. [9]
  21. [10]
  22. www.daranus.cz [online]. www.daranus.cz [cit. 2016-05-16]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2016-06-11. 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]