Seznam Zprávy

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Seznam Zprávy
Logo-seznam-zpravy.png
Základní informace
Datum založení4. října 2016
Jazykčeština
Země původuČeskoČesko Česko
Klíčové osoby
MajitelSeznam.cz, a. s.
ŠéfredaktorJiří Kubík
Odkazy
WebOficiální stránky
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Seznam Zprávy jsou český internetový zpravodajský web provozovaný firmou Seznam.cz.[1] Ředitelem redakce je Jakub Unger, šéfredaktorem je od podzimu 2019 Jiří Kubík. Redakce se zaměřuje na domácí investigace, byznysové zpravodajství a názorovou žurnalistiku. Přináší původní zpravodajství od známých českých novinářů.[2]

Podle ratingu důvěryhodnosti médií, který každoročně zpracovává Nadační fond nezávislé žurnalistiky, patřily Seznam Zprávy v roce 2020 mezi nejkvalitnější česká média s druhým nejvyšším hodnocením (A-). Seznam Zprávám například výzkumníci vytýkali chybějící hypertextové odkazy u původních zdrojů a nedostatečně odlišenou reklamu od redakčního obsahu.[3][4] V roce 2020 se Seznam Zprávy umístily na prvním místě v anketě Křišťálová lupa v kategorii internetových zpravodajství a publicistiky.[5]

Historie[editovat | editovat zdroj]

Zpravodajský servis začala poskytovat třicetičlenná redakce a do redakční rady patřil Jakub Unger, Zuzana Kubátová, Jindřich Šídlo, Luděk Mádl a Zdeněk John, kteří přešli z vydavatelství MAFRA a Economia. Jejího vedení se ujal někdejší zakladatel Aktuálně.cz Jakub Unger a zástupce šéfredaktora Jiří Kubík. Seznam Zprávy vznikly jako videoportál se třemi základními prvky - proud krátkých videí a textových zpráv v průběhu dne, zpravodajské relace v čele s komentovanými večerními Zprávami a autorské publicistické pořady (např. Šťastné pondělí Jindřicha Šídla či Interview Zuzany Hodkové).[6]

Od 27. června 2017 získaly Seznam Zprávy nový design, přibyly zcela nové publicistické pořady i nové tváře do redakce. Zároveň Seznam představil i zbrusu nová studia pro výrobu zpravodajských pořadů a vlajkového rozhovorového formátu Výzva.[7]

12. ledna 2018 byl spuštěn program terestrické stanice Televize Seznam,[8] pro který začala redakce Seznam Zpráv připravovat zejména živé zpravodajské vysílání v průběhu dne a dále řadu dalších publicistických pořadů a formátů.[9]

Od 7. února 2019 se zpravodajství Seznam Zprávy začalo objevovat rovněž ve vysílání rádií Expres FM a Classic, jejichž se stal Seznam.cz 100% vlastníkem.[10]

Od října 2019 se novým šéfredaktorem Seznam Zprávy stal Jiří Kubík. Roli převzal od Jakuba Ungera, který dosud zastával pozici šéfredaktora souběžně se svou hlavní rolí ředitele divize Zpravodajství a rádií.[11]

V listopadu 2019 Seznam Zprávy po roce a půl změnily logo a tvář webu. Spolu s novým designem Seznam Zprávy také oznámily větší zaměření na byznys, analýzy a komentáře, přičemž podle šéfredaktora má web být zdrojem původních informací, nezávislé investigace a originální publicistiky.[12]

Obsah a vysílání[editovat | editovat zdroj]

Redakce Seznam Zpráv se zaměřuje na nezávislé a autorské domácí, ekonomické či zahraniční zpravodajství. Mezi formáty patří investigace, reportáže, analýzy a komentáře nebo rozhovory s významnými osobnostmi či zpravodajské speciály V prvních třech letech fungování v obsahu dominovaly videoreportáže a pořady, šířené rovněž skrze terestrické vysílání Televize Seznam a od roku 2018 i online na www.televizeseznam.cz[13]. Od podzimu 2019 se redakce Seznam Zprávy více soustředí na psanou, obrazovou a multimediální žurnalistiku.

Tým zpravodajství[editovat | editovat zdroj]

Tým redakce čítá významné[2] české novináře domácí, zahraniční i sportovní žurnalistiky.[14] Mezi osobnosti, které tvoří obsah pro Seznam Zprávy patří Josef Klíma, Janek Kroupa[15], Janek Rubeš, Jaromír Bosák, Jiří Hošek, Václav Dolejší, Vojtěch Blažek, Luděk Mádl, Radek Nohl, Jiří Pšenička, Tomáš Pergler, Jan Novák nebo Silvie Friedmannová.[16] Z regionálních redakcí pak Michaela Rambousková a Tomáš Svoboda.

Kontroverze[editovat | editovat zdroj]

V listopadu 2018 podal advokát syna premiéra Andreje Babiše (ANO) trestní oznámení na redaktory serveru Seznam Zprávy Jiřího Kubíka a Sabinu Slonkovou. Zřejmě se týká natáčení Babišova syna skrytou kamerou.[17] Trestné by také mohlo být získání neveřejného vstupního kódu a vstup do domu kde syn žije. Ve Švýcarsku je pořizování nahrávek v neveřejných prostorech bez souhlasu všech zúčastněných nelegální.[18][19] Redakce si nicméně ještě před zveřejněním reportáže nechala vypracovat právní analýzu, která konstatovala, že postup reportérů byl v souladu s občanským zákoníkem a zákonem na ochranu osobních údajů a nadto ve veřejném zájmu.[18][20] V reportáži totiž syn Andreje Babiše uvedl, že nějaké dokumenty související s aférou Čapí hnízdo podepisoval, nevěděl prý však vůbec co podepisuje. Také byl prý později proti své vůli odvezen na Krym pod záminkou léčení jeho duševního zdraví. Případ vyvolal 23. listopadu mimořádnou schůzi Sněmovny, na níž se hlasovalo o důvěře kabinetu Andreje Babiše. Vláda hlasování o důvěře ustála.[19] Případ únosu policisté ukončili s tím, že se trestný čin nestal. Stíhání Babišova syna v kauze Čapí hnízdo, stejně jako dalších tří rodinných příslušníků bylo definitivně ukončeno 4. prosince 2019.[21]

Novinář serveru HlídacíPes.org Jan Žabka kritizoval účast Seznam Zpráv na deepfake projektu Kazmy, kdy parodovali prezidenta Miloše Zemana a jejich přiznání podílu na projektu až po roce od natáčení.[22]

V květnu 2021 podal vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) trestní oznámení na autory reportáže (Janka Kroupu a Kristinu Cirokovou) serveru Seznam Zprávy k jeho cestě do Moskvy. Na server plánuje podat i civilní žalobu, kterou chce po vydavateli požadovat deset milionů korun. Podle reportáže webu Seznam Zprávy hovořil Hamáček na interní schůzce o úmyslu vyměnit mezinárodní skandál kolem kauzy ve Vrběticích za dodávky vakcíny proti covidu-19 Sputnik V.[23][24] Interní schůzku, na které Jan Hamáček měl údajně prohlásit, že „z Mosky přiveze milion Sputniků“, Seznam Zprávám potvrdil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD), který se jí osobně účastnil.[25] Nepotvrdil však zprávu o směnném obchodu za mlčení kolem kauzy Vrbětice.[26]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. Seznam Zprávy mění homepage v proud zpráv. Médiář [online]. News Media [cit. 2018-06-10]. Dostupné online. ISSN 1804-7238. 
  2. a b Kdo je kdo? Tiráž redakce Seznam Zprávy. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz, 2016-10-24 [cit. 2020-01-27]. Dostupné online. 
  3. Fond nezávislé žurnalistiky aktualizoval rating médií. Server iROZHLAS.cz se umístil mezi nejlepšími. iROZHLAS [online]. Český rozhlas [cit. 2021-05-22]. Dostupné online. 
  4. Rating médií. Nadační fond nezávislé žurnalistiky [online]. [cit. 2021-05-22]. Dostupné online. (česky) 
  5. Výsledky - Křišťálová Lupa 2020. Křišťálová Lupa [online]. [cit. 2021-05-22]. Dostupné online. (česky) 
  6. AUST, Ondřej. Seznam.cz rozjel vlastní Seznam Zprávy ve videu. Médiář [online]. News Media, 2016-10-04 [cit. 2016-10-04]. Dostupné online. ISSN 1804-7238. 
  7. Seznam Zprávy jsou v plném provozu, ohlašují ofenzívu. MediaGuru [online]. PHD, 2017-06-27 [cit. 2020-01-27]. Dostupné online. 
  8. Seznam.cz spouští vlastní televizi. Vysílat bude od pátku v multiplexu ČRa. iROZHLAS [online]. Český rozhlas, 2018-01-10 [cit. 2020-01-27]. Dostupné online. 
  9. ROŽÁNEK, Filip. Zisk TV Seznam loni překročil tři miliony korun. Lupa.cz [online]. Internet Info, 2019-09-17 [cit. 2020-01-27]. Dostupné v archivu pořízeném z originálu. ISSN 1213-0702. 
  10. Seznam.cz se stal vlastníkem rádií Expres FM a Classic Praha. Novinky.cz [online]. BORGIS, 2019-02-07 [cit. 2020-01-27]. Dostupné online. 
  11. UNGER, Jakub. Novým šéfredaktorem Seznam Zprávy se stal Jiří Kubík, přicházejí i Pergler či Kubica. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz, 2019-10-10 [cit. 2020-01-27]. Dostupné online. 
  12. SLÍŽEK, David. Seznam Zprávy mají nový web a logo, nově se zaměří na byznys, analýzy a komentáře.. Lupa.cz [online]. Internet Info, 2019-11-20 [cit. 2020-01-27]. Dostupné online. ISSN 1213-0702. 
  13. Televize Seznam zpřístupnila archiv pořadů na klíčové platformě, nabízí ho všem divákům. Digital. 2018-10-10. Dostupné online [cit. 2018-10-16]. (česky) 
  14. UNGER, Jakub. Další posila, Jaromír Bosák v redakci Seznamu. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz, 2019-01-07 [cit. 2020-01-27]. Dostupné online. 
  15. UNGER, Jakub. Novým šéfredaktorem Seznam Zprávy se stal Jiří Kubík, přicházejí i Pergler či Kubica. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz, 2019-10-10 [cit. 2020-01-27]. Dostupné online. 
  16. UNGER, Jakub. Do týmu investigace nastupuje Jan Novák, k domácím reportérům se připojí Koutník. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz, 2019-12-03 [cit. 2020-01-27]. Dostupné online. 
  17. Advokát Babišovy exmanželky podal ve Švýcarsku trestní oznámení kvůli reportáži. Novinky.cz [online]. Dostupné online. 
  18. a b Reportéři se tajným natáčením Babiše mladšího mohli dopustit trestného činu, říká švýcarský advokát. iROZHLAS [online]. Český rozhlas. Dostupné online. 
  19. a b Babišův syn promluvil. iROZHLAS [online]. Český rozhlas. Dostupné online. 
  20. Zpověď Babišova syna: Koho se novinář smí ptát? Tady máte právní rozbor. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz [cit. 2019-08-14]. Dostupné online. 
  21. Státní zástupce Zeman obnovil stíhání premiéra Babiše v kauze Čapí hnízdo. iDNES.cz [online]. MAFRA, 2019-12-04. Dostupné online. 
  22. Falešný Zeman? Máme tu problém s fake news, Seznam se na tom neměl podílet, říká novinář Žabka. Hospodářské noviny iHNed.cz [online]. Economia, 2020-09-11. Dostupné online. 
  23. Hamáček podal trestní oznámení na autory reportáže Seznam Zprávy, rezignovat nehodlá. Aktuálně.cz [online]. Economia, 2021-05-16 [cit. 2021-05-22]. Dostupné online. ISSN 1213-0702. (česky) 
  24. Svědectví: Hamáček chtěl v Moskvě vyměnit Vrbětice za milion Sputniků. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz [cit. 2021-05-22]. Dostupné online. 
  25. Schůzka na vnitru: Přivezu Sputniky a zachráním ČSSD, říkal Hamáček. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz [cit. 2021-05-22]. Dostupné online. 
  26. Netolický končí v dozorčí radě České pošty. Že ho Hamáček odvolal, zjistil od jihočeského hejtmana. iROZHLAS [online]. Český rozhlas [cit. 2021-05-22]. Dostupné online. (česky) 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]