Tadeusz Rydzyk

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na: Navigace, Hledání
Tadeusz Rydzyk

Tadeusz Rydzyk (* 3. května 1945, Olkusz) je kontroverzní římskokatolický kněz z Polska, redemptorista, mediální podnikatel, zakladatel a ředitel Radia Maryja. Přezdívá se mu Otec ředitel (Ojciec Dyrektor). Politicky je údajně orientován "národně-konzervativně".

Životopis[editovat | editovat zdroj]

Vyrostl v chudé rodině v polském Olkuszi. Vystudoval Vyšší duchovní redemptoristický seminář v Tuchowě a biblickou teologii na Akademii katolické teologie ve Varšavě. 1. února 1971 složil řeholní sliby a 20. června téhož roku byl vysvěcen na kněze. Pracoval jako katecheta v Toruni, na Štětínku a v Krakově.

V roce 1986 vycestoval na pět let do Německa, kde navázal kontakt s katolickým rádiem Radio Maria International v Balderschwangu. Stanice byla zrušena a její název změněn na Radio Horeb.

Po návratu do Polska v roce 1991 založil v Toruni Radio Maryja, ve kterém figuruje jako „jednočlenný vedoucí, výkonný a kontrolní orgán“. Rádio se stalo díky jeho manažerským schopnostem z malého nadšeneckého katolického projektu nejposlouchanější stanicí v zemi a to i přesto, že zdroj jeho příjmů rádia netvoří žádná reklama, ale zejména dary jeho posluchačů. Rydzyk zastává názor, že v Polsku má být tolik procent katolických médií, kolik je katolíků (reálně více než 80 %).[1]

Názory a politika[editovat | editovat zdroj]

Tadeusz Rydzyk vystupuje přívrženec tzv. Pro-Life myšlenky. Požaduje zákaz interrupcí i v případě ohrožení života ženy. Tadeusz Rydzyk považuje judaismus za „povolání, ne náboženství“. Proti jeho aktivitám protestovala mj. americká židovská Liga proti hanobení (ADL), když tvrdila, že „Rádio Maryja živí teorie o židovském spiknutí“. [2]

V lednu 2008 se v polských sdělovacích prostředcích objevila zpráva, že Tadeusz Rydzyk má v úmyslu založit vlastní politickou stranu Národní strana (Partia Narodowa), která by měla být konkurencí k PiS. Na přípravných pracích se podílejí europoslanci za LPR, podle vlastních odhadů mají šanci získat ve volbách 1,5 milionu hlasů.[3]

Kontroverze[editovat | editovat zdroj]

Urážky první dámy[editovat | editovat zdroj]

Skupinu žurnalistů, kteří se setkali u manželky prezidenta Marie Kaczynské, aby společně vyjádřili svůj nesouhlas se zpřísněním legislativy v oblasti interrupcí nazval "žumpou". "To, co se dnes stalo," řekl, "to je skandál. Jsou to přece veřejné osoby. Nebudeme říkat, že žumpa je parfumerie."[4][1] Polský prezident bude požadovat omluvu.

Audionahrávky přednášek[editovat | editovat zdroj]

V červenci 2007 se objevila audionahrávka z přednášky na Vyšší škole sociální a mediální kultury v Toruni.

Rydzyk na ní nazval Marii Kaczynskou „čarodějnicí“ a řekl jí, že když podporuje eutanazii, tak at jí nejprve sama podstoupí. Na nahrávce ostře kritizuje i polského prezidenta Lecha Kaczynského za "podvody" na voličích a přílišné podléhání "židovské lobby". Domnívá se, že Židé hodlají stupňovat své nároky vůči Polákům: "Přijdou k vám a řeknou: dejte mi svou bundu! Stahujte i kalhoty!" O deníku Gazeta Wyborcza prohlásil, že šíří "nebezpečně talmudickou mentalitu".[5]

V reakci na Rydzykovy výroky vystoupil v deníku The New York Times rabín Marvin Hier, ředitel losangelského Centra Simona Wiesenthala a nazval Rydzyka "Goebbelsem v kolárku" upomínaje, že "toto již nelze tolerovat".[6][7]

Spor s Nadací Orchestru Velké sváteční pomoci[editovat | editovat zdroj]

Charitativní Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy se soudní cestou dožaduje potrestání nadace Lux Veritatis, v jejímž čele Rydzyk stojí. Rydzykova televize Trwam rozeslala v roce 2004 obyvatelům města Kostrzyn již dříve mnohokrát vysílaný film, ve kterém se mj. tvrdí, že součástí charitativní akce WOŚP jsou speciálně označené stany, ve kterých se distribuují drogy, šíří satanismus, nabízí alkohol nezletilým atp.

WOŚP požaduje, aby se Lux Veritatis omluvila a zaplatila symbolickou pokutu jeden tisíc zlotých na charitativní cíl. V první instanci uznal soud její požadavek za oprávněný.[8]

Podezření ze zpronevěry[editovat | editovat zdroj]

Jako ředitel Radia Maryja je Tadeusz Rydzyk spojován také s jednou z finančních afér v Polsku, která souvisí s podezřením ze zpronevěry peněz určených na charitu. V letech 1997-1998 vyhlásilo Radio Maryja velkou sbírku na záchranu gdaňských loděnic. Částka vybraná od posluchačů rádia přesahovala podle odhadů milion euro. Gdaňské loděnice neobdržely nic. Podle informací deníku Gazeta Wyborcza (via Netzeit)[9] Rydzyk tyto peníze prospekuloval na burze. Případ je v šetření polské státní prokuratury a ministerstva spravedlnosti.[10][11]

Polská parlamentní opozice žádá vyjasnění případu. Celá situace je dále komplikována podezřením z krácení daní, vystavování falešných dokladů o darech, a nelegálního obchodu s valutami.[12] Obvinění ze zpronevěry se dosud Rydzykovým oponentům nepodařilo prokázat.

Mediální impérium[editovat | editovat zdroj]

  • Radio Maryja - rozhlasová stanice (vysílá od prosince 1991)
  • TV Trwam - televizní stanice, vysílá od roku 2003, majitelem je vratislavská společnost Lux Veritatis, ředitelem Tadeusz Rydzyk
  • Nasz Dziennik - noviny „Náš deník“, vychází od roku 1998, iniciátorem je Tadeusz Rydzyk, formálním majitelem je však varšavská společnost Spes s. r. o., podle různých odhadů prodej 60-100 tisíc výtisků
  • Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu (Vyšší škola sociální a mediální kultury v Toruni) - Tadeusz Rydzyk byl v minulosti, studuje zde několik set lidí.

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. a b Rydzykovy výroky na Wikicitátech.pl [1]
  2. Židé protestují proti obsahu vysílání [2]
  3. Ojciec Rydzyk będzie miał własną partię (polský Newsweek)
  4. Magazín Christnet: Rydzyk nazval setkání polské první dámy žumpou [3]
  5. Gazeta Wyborcza: Rydzyk vyhrává [4]
  6. The New York Times: Call to Punish Polish Priest for Anti-Semitic Remarks [5]
  7. Wiadomości: Amerykański rabin - o. Rydzyk to Goebbels w koloratce [6]
  8. Metro: Rydzyk prohrál s Owsiakem [7]
  9. Vatikán zneklidněn polským Radiem Maryja - de [8]
  10. Gazeta Wyborcza: prokuratura vyšetří sbírku na gdaňské loděnice [9]
  11. Gazeta Wyborcza: Ziobro prošetří nezdařenou burzovní spekulaci - pl[10]
  12. Gazeta Wybocrza: Má Radio Maryja platit daně? [11]

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]