RT (televizní stanice)

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
(přesměrováno z RT (televize))
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Logo RT

RT (dříve známá jako Russia Today) je vícejazyčná ruská zpravodajská televizní síť se sídlem v Moskvě. Byla spuštěna 10. října 2005. Do roku 2013 byla provozována tiskovou agenturou RIA Novosti, která byla oficiálním orgánem Ruské federace. Po reorganizaci se tato tisková agentura nazývá Rusko dnes (anglicky Russia Today), není však nyní s televizní stanicí RT propojena.

Popis[editovat | editovat zdroj]

Vysílá 24 hodin denně v angličtině, arabštině, ruštině a španělštině a používá kabelový, satelitní i internetový přenos. Ve Spojených státech amerických je druhou nejsledovanější zahraniční zpravodajskou stanicí po BBC World[1] a její videa na YouTube zhlédlo přes 83 milionů lidí (údaj k březnu 2010). V roce 2013 překonala 1 miliardu zhlédnutí jako vůbec první zpravodajský kanál v historii YouTube. Má hlavní sídlo v Moskvě, studio ve Washingtonu, D.C. a pobočky v Los Angeles, Miami, Londýně, Paříži, indickém Dillí, argentinském Buenos Aires, gruzínském Cchinvali a izraelském Tel Avivu. Celosvětově má kolem 2000 zaměstnanců.

Televize RT, jejíž provoz je subvencován státem, je někdy kritizována a obviňována z podjatosti, propagandy a překrucování faktů.[2][3][4] Některé jazykové verze vysílají na satelitu v HD rozlišení a v DD zvuku.

Rostoucí rozpočet stanice je zdůvodněn plánovaným vysíláním v německém a francouzském jazyce zřejmě od roku 2015.[zdroj?]

Kanály RT[editovat | editovat zdroj]

  • RT International – události ze světa, s určitým důrazem na Rusko (anglicky)
  • RT America – zaměřuje se na americký kontinent, zejména na USA, popř. na vzájemné rusko-americké vztahy (anglicky)
  • Rusiya al Yaum – události (s celosvětovým zaměřením) (arabsky)
  • RT en Español – události (s celosvětovým zaměřením) (španělsky)
  • RT Documentary – původní produkce dokumentárních filmů, většinou zaměřených na Rusko (anglicky)

Kontroverze[editovat | editovat zdroj]

Propaganda[editovat | editovat zdroj]

Kritici považují RT za nástroj propagandy Ruské vlády[5][6][7] a její zahraniční politiky[8]. Tvrdí, že náklady stanice jsou hrazeny z rozpočtu Ruské federace za přímé podpory Vladimíra Putina.[9]

Stanice poskytuje široké spektrum zpráv, včetně zpráv zcela neškodných, například z oblasti kultury a sportu. Negativní rysy událostí ve státech Euroatlantické sféry vlivu, USA, EU a NATO i jejich spojenců jsou nicméně ukazovány a komentovány takříkajíc pravidelně. Zdá se však, že je věnována velká pozornost správnosti skutečně uvedených faktů a v hodnocení a rozboru událostí je často dáván prostor komentářům zahraničních spolupracovníků, kteří se nezřídkakdy mohou chlubit mezinárodními oceněními, nebo významnou profesní minulostí a z toho plynoucími zkušenostmi a znalosti ve své zemi a oboru, hodnými uznání.

Negativní rysy v ruské společnosti jsou naopak zmiňovány stručněji a doplněné jednostranným komentářem, často v kontextu, který v západním zpravodajství vůbec nezaznívá. Nicméně tyto události sami o sobě zpravidla zmiňovány jsou a to i v případech, kdy u západních médií proběnou zcela bez zmínky a povšimnutí.

Zdá se, že pokud je RT nástrojem propagandy, pak jde o tzv. "bílou" propagandu (tzn. např. věrohodné zdroje bez lží a nepravd, ale selektivní výběr obsahu a jednostranná prezentace stanoviska).

RT naopak často ukazuje videozáběry z aktuálních událostí v méně zkrácené (méně cenzurované?) formě, než ve které se objevují ve zpravodajství např. českých televizních stanic a informuje i o událostech které se v našich médiích vůbec neobjevují (např.: záběry z Euromajdanu 2013 ukazující agresivní a násilné chování některých protivládních demonstrantů; válečné zločiny ukrajinské armády v první fázy "protiteroristické operace" na Donbasu v roce 2014, tisková konference v Haagu s obětmi údajného (zinscenovaného?) chemického útoku v Sýrii v dubnu 2018, kauza ruské aktivistky pro volné držení zbraní Marii Butiny přes rok zadržované v USA, porušování mezinárodních dohod, práva a rezolucí OSN státem Izrael apod.).

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. Foreign News Channels Drawing U.S. Viewers – IPS. www.ipsnews.net [online]. [cit. 2012-02-02]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2010-02-01. 
  2. KIRCHICK, James. Inside the Bizarro World of ‘Russia Today’. Time [online]. 2014-07-21. Dostupné online. (anglicky) 
  3. GREENWALD, Glenn. Attacks on RT and Assange reveal much about the critics. Salon [online]. 2015-12-23. Dostupné online. (anglicky) 
  4. jan. Trump promluvil v ruské televizi RT. Kritizoval Clintonovou a zastal se Moskvy. ČT24.cz [online]. 2016-09-09 [cit. 2016-09-10]. Dostupné online. 
  5. Beth Knobel "Ruské zprávy, Anglický accent: Nové zpravodajství Kremlu posouvá Rusko směr na západ", CBS News, 12 December 2005
  6. BIDDER, Benjamin. Russia Today: Putin's Weapon in the War of Images. Spiegel Online. 2013-08-13. Dostupné online [cit. 2019-04-05]. 
  7. What Is Russia Today?. Columbia Journalism Review [online]. [cit. 2019-04-05]. Dostupné online. (anglicky) 
  8. HARDING, Luke. Russia Today launches first UK ad blitz. The Guardian. 2009-12-18. Dostupné online [cit. 2019-04-05]. ISSN 0261-3077. (anglicky) 
  9. ALVAROVÁ, Alexandra. Průmysl lži. [s.l.]: [s.n.], 2019. ISBN 978-80-7553-682-2. S. 14. 

Související články[editovat | editovat zdroj]

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]