Seznam dezinformačních a proruských webů

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Toto je seznam dezinformačních a proruských webů uveřejněný Hospodářskými novinami na základě seznamu Neovlivní.cz, sestavený podle návštěvnosti za listopad 2018:[1]

Název webu URL Vlastník / Provozovatel Informace
Parlamentní listy http://www.parlamentni-listy.cz Ivo Valenta původně součást společnosti OUR MEDIA Michala Voráčka, od roku 2016 je většinovým vlastníkem senátor Ivo Valenta. Přetiskují i články ryze prokremelských serverů.[2] Přispěvateli jsou např. Petr Žantovský, Petr Hájek, Stanislav Novotný, Tereza Spencerová, Jan Schneider (ČSSD), ad. První zástupce šéfredaktora Parlamentních listů Radim Panenka má exkluzivní přístup k prezidentu Zemanovi a často cestuje s jeho doprovodem.[3]
Sputnik https://cz.sputniknews.com/ Rusko Dnes oficiální ruská státní rozhlasová stanice a zpravodajská agentura, následovník Hlasu Ruska[4]
AC24 http://ac24.cz Ondřej Geršl provozuje podnikatel Ondřej Geršl[5]
Aeronet http://aeronet.cz Marek Pešl autoři příspěvků se skrývají pod pseudonymy, vlastník domény skrytý.[6] V březnu 2020 se reportérům ČT podařilo odhalit provozovatele Marka Pešla.
ProtiProud http://protiproud.cz Petr Hájek vydavatelem je pravá ruka bývalého prezidenta Klause Petr Hájek[7]
Zvědavec http://zvedavec.org Vladimír Stwora založil v září 1999 československý emigrant Vladimír Stwora, který žije v Torontu. Web zveřejnil antisemitský příspěvek, za který byl Stwora roku 2009 pravomocně odsouzen k podmíněnému trestu.[8]
Vinegret http://vinegret.cz ArtLab Service portál v ruštině určený Rusům žijícím v Česku. Vydavatelem je společnost ArtLab Service vedená Jurijem Mirzoevem z Moskvy a Janem Němečkem.[9]
NWOO http://nwoo.org Jan Korál web řídí šiřitel konspiračních teorií Jan Korál[10] Antisemita a tajemník ANM Jan Korál je hospodářem tzv. Výboru národní kultury, který sídlí na stejné adrese jako KSČ v ulici Politických vězňů.[11]
Rukojmí http://rukojmi.cz Marcel Kryl doménu zaregistroval v březnu 2015 ostravský podnikatel Marcel Kryl, šéfredaktorem serveru je Břetislav Olšer.[12]
Skrytá Pravda http://skrytapravda.cz Petr Pokorný doména je registrovaná na jméno Petr Pokorný. Stejný člověk vystupuje jako hlavní autor webu i jako jeho provozovatel.[13]
Vlastenecké noviny http://vlasteneckenoviny.cz Alfa Libera o.s. provozuje mediální skupina Alfa Libera o.s., která až do podzimu provozovala hned několik webů, které šířily proruské vidění světa. Šéfredaktorem je Radek Velička.[14] Roku 2015 se součástí tohoto webu stal jiný prokremelský web Stalo-se.cz, který provozoval Radek Velička, Alfa Libera o.s.
Eurodeník http://eurodenik.cz EKO Velari s.r.o. vydavatelem je firma EKO Velari s.r.o. se sídlem v pražském Bubenči. Společnost je ze 100 % vlastněna ruskými občany. Tři čtvrtě společnosti vlastní podnikatel Valeriy Khegay s trvalým bydlištěm v Moskvě. Zbylých 25 % patří Varvaře Bantser, která má podle volně dostupných informací bydliště v ruském Vladivostoku.[15]
Bez politické korektnosti http://bezpolitickekorektnosti.cz Alfa Libera o.s. za webem stojí Radek Velička a Alfa libera, o. s.[16]
Free Globe http://freeglobe.cz Český portál, o.p.s. vydává Český portál, o.p.s. Šéfredaktorem je Adam B. Bartoš pod pseudonymem Edvard Steinský[17]
EUportál http://euportal.cz Český portál, o.p.s. vydává Český portál, o.p.s. Redakci vede Lukáš Petřík a jeho zástupce František Topol, členem správní rady je antisemita[18] Adam B. Bartoš.[19]
Czech Free Press http://czechfreepress.cz Miroslav Suja vydavatel a šéfredaktor Miroslav Suja[20] (přispěvatel Ladislav Kašuka)[21]
Info kurýr http://infokuryr.cz Joshua Matthew původně známý jako Teplický kurýr. Web je především kompilátem názorových textů a článků převzatých z webů jako Czech Free Press, EUportal, stejně jako nwoo.org nebo putinovská TVZvezda.ru.[22][23][24]
EU Server http://euserver.cz Český portál, o.s. Vydavatelem je Český portál, o.s.
Svět kolem nás http://svetkolemnas.info Ondřej Geršl vlastníkem domény je Ondřej Geršl.[25]
Lajkit http://lajkit.cz Ondřej Geršl vlastníkem domény je Ondřej Geršl, který se rovněž podílí na tištěném měsíčníku Vědomí. Redakce je zcela anonymní.[26]

Další dezinformační a proruské weby[editovat | editovat zdroj]

  • EUrabia (www.eurabia.cz) — vydává Český portál, o.p.s.
  • Český portál (www.cesky-portal.cz) — vydává Český portál, o.p.s.
  • Nezdraví (www.nezdravi.cz) — vydává Český portál, o.p.s.[27]
  • Osud.cz, provozují společnost Freedom Publicité, s.r.o., ve spolupráci s Freedom First, s.r.o., obě vlastněné Jiřím Maškem z Prahy – Čakovic[28]
  • Borea.cz (partnerský web Isstras.eu, namířený proti Západu), provozuje tzv. Institut slovanských strategických studií (ISSTRAS), který založila Radmila Zemanová-Kopecká, bývalá členka Zemanovy SPOZ[29]
  • ISSTRAS — na webu dominuje proruská tematika a ruský pohled na situaci na Ukrajině a zároveň také kritika USA a západu. Web si zaregistrovala bývalá členka Zemanovy SPOZ Radmila Zemanová Kopecká[30]
  • Smartnews.cz — web si zaregistrovala zakladatelka Institutu slovanských strategických studií a bývalá členka Zemanovy SPOZ Radmila Zemanová Kopecká.[31]
  • OrgoNet (orgo-net.blogspot.com), konspirační web používající oblíbenou praktiku ruské propagandy – tzv. odkazování kruhem. U prvních článků je podepsán Ladislav Kopecký jako autor překladů, další příspěvky jsou anonymní. Často se zde objevují překlady z vysoce obskurního konspiračního webu Whatdoesitmean, obvykle odkazující na neexistující zprávy ruských tajných služeb nebo ministerstva zahraničí.[32][33]
  • Svobodnenoviny.eu Za webem stojí Martin Gudbier z Orlové, který je v kontaktu například s Petrem Hájkem z Protiproudu. Publikuje tu například radikální příznivec Putina, bývalý senátor Jiří Vyvadil, předseda sdružení Přátelé Ruska v České republice.[34]
  • Nová Republika (novarepublika.cz) — vlastníkem domény a redaktorem je bývalý psychiatr a zastánce konspiračních teorií Ivan David.[35]
  • První zprávy (prvnizpravy.cz) — provozovatelem webu je firma Easy Communications s.r.o., za kterou kromě šéfredaktora Radomíra Pekárka stojí Jan Holoubek a Jan Fulín, a jejímž polovičním vlastníkem je společnost OUR MEDIA, do jejíhož portfolia patří předně Parlamentní listy.[36]
  • Prvopodstata — doména je registrovaná na jméno Jiří Zbožínek. Zakladatelem protizápadního a konspiračního webu je Jiří Woodman, šéfredaktorem Tomáš Marný.[37]
  • Eurasia24 — doména je zaregistrovaná na jméno Jiří Ondrášek. Tematicky se zaobírá pouze mezinárodním děním, předně Blízkým východem a Ukrajinou, a to výhradně z ruského pohledu. Sám se označuje za proruský web.[38]
  • Česko aktuálně (ceskoaktualne.cz) — držitelem domény je David Pelán. Texty nejsou podepsané a web byl v minulosti nařčen z šíření ruské propagandy či HOAXů.[39]
  • E-republika — jako vydavatel je zapsaný spolek eRepublika, šéfredaktorem je Pavel Letko. Obsah publikovaný na E-republice je v drtivé většině zaměřen na dění na Ukrajině a často se mezi články objevují dezinformace.[40]
  • Pařát dnes (paratdnes.cz) — zakladatel a majitel domény by měl být Petr Pokorný. Vystupuje proti Evropské unii a Západu, obsah je obvykle proruský. Ve velké míře kritizuje česká, zejména veřejnoprávní média.[41]. Web již není doplňován a jeho obsah se přesouvá na server Skrytá pravda (www.skrytapravda.cz).
  • Megazine — doména byla dříve zaregistrována na jméno Michal Volec, nyní jí registruje Lenka Dvořáková. Vykazuje pro-kremelský pohled na mezinárodní dění. Články přebírá z jiných, obvykle pro-ruských médií. V červnu 2019 web ukončil činnost a odkázal na svého pokračovatele megazpravy.cz. [42]
  • Megazprávy — doména je stejně jako Megazine v září 2019 registrovaná na jméno Lenka Dvořáková s kontaktní adresou „Václavské Náměstí, 11000 Praha, CZ“, na webu se objevují nepravdivé a citově zabarvené zprávy od autorů Petr a Miloš Dvořák, jejichž autorská jména rovněž byla spjata se serverem megazine.cz. [43]
  • Antiiluminati — držitelem domény a autorem článků je Jan Krpenský. Web je výrazně proruský a šíří dezinformace např. o globálním oteplování.[44]
  • InfoWars — za webem stojí ředitel rádia Svobodný vysílač Pavel Hlávka. Objevují se zde jména jako Břetislav Olšer nebo Daniel Solis. Kritizuje současnou i bývalou českou politickou scénu v čele s Václavem Havlem.[45]
  • Zastavme zloděje (www.zastavmezlodeje.com) — protestní web, který se prezentuje jako aktivita skupiny českých občanů je spojován se jménem Peter Cimerman, což má být slovenský občan. Ani jeho reálnou existenci se ale nepodařilo zjistit, na svém facebookovém profilu používá fotografie z fotobank a internetových databází, které vydává za vlastní.[46][47]
  • Důležité 24 (zpravy.dt24.cz) — web obsahově kombinující ezoteriku, odkazy na weby nabízející předražené nefunkční produkty a přebírající články z dalších dezinformačních webů, který se také nazývá Dt24, zakladatelem je Tomáš Frantík z Třebíče.[48]
  • Neviditelný pes – Vydavatelem je Ondřej Neff. V rozsáhlém spektru názorů lze nalézt i články autorů šířících konspirační teorie a články popírající vědecká fakta o změnách klimatu. [49][50] V prosinci 2020 web např. uveřejnil článek propagující konspirační teorii o "ukradených prezidentských volbách" v USA, šířenou mj. Donaldem Trumpem před útokem jeho militantních příznivců na Kapitol.[51] Majitel blogu Ondřej Neff s hodnocením Neviditelného Psa jako dezinformačního média serverem Manipulátoři.cz nesouhlasí.[52]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. URBAN, Patrik. Dezinformacím se v Česku daří. Proruské internetové zpravodajství ovládá pár hráčů, dohromady se vyrovnají největším serverům v zemi. Hospodářské noviny [online]. 2019-02-14 [cit. 2019-02-20]. Dostupné online. (česky) 
  2. Parlamentní listy: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 3.5.2015
  3. Vojtěch Berger, „Hradní novináři“ na výletech se Zemanem. Zpravodajství jim nejde, dohánějí to blízkostí k prezidentovi, Hlídací pes, 6.11.2018
  4. Hlas Ruska/Sputnik: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.5.2015
  5. AC24.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní.cz: Prokremelská media, Ruská stopa, 10.6.2015
  6. Aeronet.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 23.6.2015
  7. Protiproud: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 20.6.2015
  8. Zvědavec.org: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 19.6.2015
  9. Sabina Slonková, Vinegret.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 19.5.2015
  10. NWO.org: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 12.6.2015
  11. Miloš Kadlec, Asociace nezávislých médií a Krameriova cena ještě jednou, Manipulátoři.cz, 17.9.2018
  12. Simona Holcová, Rukojmí ví, kde je zlo (na Západě) a kde dobro, Neovlivní, 16.6.2016
  13. Propaganda maskovaná bojem za svobodu a demokracii, Neovlivní, 7.11.2016
  14. Simona Holecová, Propaganda jako zloba a hnus ze sítí - Vlasteneckenoviny.cz, Neovlivní.cz, 13.4.2016
  15. Ivana Smoleňová, Propagandistický Eurodeník vlastní ruští byznysmeni, Neovlivní, 25.2.2016
  16. Bezpolitickekorektnosti.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 28.5.2015
  17. Free Globe: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.6.2015
  18. Soud odmítl odvolání Adama Bartoše, trest za antisemitské texty platí
  19. EUPORTAL: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.5.2015
  20. Czech Free Press: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 17.11.2015
  21. Roman Máca, Jak proruská propaganda našla českého novináře, analytika (a dispečera ostrahy), Neovlivní, 18.4.2016
  22. Teplický kurýr, další z ozvěn Kremlu v Česku, Neovlivní, 10.12.2015
  23. Evropské hodnoty: Info kurýr
  24. Evropské hodnoty. Výroční zpráva o stavu české dezinformační scény za rok 2019 [online]. 2021. Kapitola Základní statistické údaje o dezinformační scéně, s. 14. Dostupné online. 
  25. Simona Holecová, Svět kolem nás. Web spíš o světě pod vlivem propagandy, Neovlivní, 6.5.2016
  26. Simona Holecová, Kremelská ozvěna pro mladé se jmenuje Lajkit.cz, Neovlivní, 11.4.2016
  27. Lukáš Prchal, Prokop Vodrážka, Na ministerstvu spravedlnosti píše zákony, na internetu je spojený s dezinformačními weby. Ministerský úředník Tomáš Břicháček, Deník N, 3.7.2019
  28. Kremelská ozvěna pro milovníky tajemna, Neovlivní, 13.5.2016
  29. Borrea.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 24.6.2015
  30. Evropské hodnoty: ISSTRAS
  31. Smartnews.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 3.6.2015
  32. OrgoNet: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 17.11.2015
  33. Evropské hodnoty: OrgoNet
  34. Svobodnenoviny.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 10.6.2015
  35. Evropské hodnoty: Nová Republika
  36. Evropské hodnoty: První zprávy
  37. Evropské hodnota: Prvopodstata
  38. Evropské hodbnoty: Eurasia24
  39. Evropské hodnoty: Česko aktuálně
  40. Evropské hodnoty: E-republika
  41. Evropské hodnoty: Pařát dnes
  42. Evropské hodnoty: Megazine
  43. CEMPER, Jan. Na internetu vzniká nový dezinformační web Megazprávy.cz. Produkuje několik dezinformací denně. Manipulátoři [online]. 2019-07-08 [cit. 2019-09-20]. Dostupné online. (česky) 
  44. Evropské hodnoty: Antiiluminati
  45. Evropské hodnoty: InfoWars
  46. Po stopách webu, který slouží jako nástroj ničení byznysové konkurence - Seznam Zprávy. www.seznamzpravy.cz [online]. [cit. 2019-05-30]. Dostupné online. 
  47. CEMPER, Jan. Nový dezinformační web Zastavme zloděje: Clickbaiting a utajení administrátoři ze Slovenska. Manipulátoři [online]. 2019-05-30 [cit. 2019-05-30]. Dostupné online. (česky) 
  48. CEMPER, Jan. Dezinformační a „šmejdský“ web zprávy.dt24.cz. Manipulátoři [online]. 2019-10-04 [cit. 2019-11-22]. Dostupné online. (česky) 
  49. Antisemita na Neviditelném psu aneb jakým nesmyslům o klimatu věří Ondřej Neff a Mirek Topolánek. Manipulátoři.cz [online]. 2019-10-31 [cit. 2020-10-06]. Dostupné online. (česky) 
  50. Monitoring dezinformační scény: Pavel Cimbál. Manipulátoři.cz [online]. 2020-07-30 [cit. 2020-10-06]. Dostupné online. (česky) 
  51. Trikolorista Petr Štěpánek – Lži bývalého novináře o útoku na Kapitol. Manipulátoři.cz [online]. 2021-01-10 [cit. 2021-03-31]. Dostupné online. (česky) 
  52. NEFF, Ondřej. Ano na sestupu/Server Manipulátoři lže. Neviditelný pes [online]. 2010-10-19 [cit. 2020-12-17]. Dostupné online.