Diskuse:Pandemie covidu-19 v Česku

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Archivy
Archivy:

Přehled prvních nemocných[editovat zdroj]

Porovnával jsem tabulku prvních případů s daty, které Aktuálně získalo z MZ a dost se liší z multizdrojových dat, která jsou použita v článku (například mezi nakaženými by měli být občané Slovenska, které v tabulce vůbec nemáme). Původně jsem měl v plánu tabulku aktualizovat podle MZ, což ale kvůli značným rozdílům nejde, při pouhém zkopírování MZ tabulky by se pak ztratily podrobnosti k jednotlivým případům, takže téma otevírám k diskuzi… Tady jsou případně ta data raw. — Jagro (diskuse) 1. 4. 2020, 03:38 (CEST)

--janbery (diskuse) 4. 3. 2020, 22:07 (CET)--Robins7 (diskuse) 4. 3. 2020, 22:20 (CET)--MapudaCZ (diskuse) 4. 3. 2020, 22:25 (CET)--Patriccck (diskuse) 5. 3. 2020, 07:55 (CET)--RiniX (diskuse) 5. 3. 2020, 17:47 (CET)--F.ponizil (diskuse) 5. 3. 2020, 23:03 (CET) (překlady z italštiny, aktualizace článku o pandemii v Itálii)--Ján Kepler (diskuse) 6. 3. 2020, 19:32 (CET)--Poirot12345 T (diskuse) 6. 3. 2020, 22:16 (CET) (hlídání čísel, citace oficiálních zdrojů)--Vachovec1 (diskuse) 13. 3. 2020, 16:55 (CET)--Juandev (diskuse) 14. 3. 2020, 09:13 (CET) (srozumitelnost, prevence, obrázky)--Vojtasafr (diskuse) 23. 3. 2020, 08:58 (CET)--Zbrnajsem (diskuse) 3. 4. 2020, 15:13 (CET)--camel1cz (diskuse) 16. 4. 2020, 19:11 (CET)UpozorněnoUpozorněno Účastníci WikiProjektu SARS-CoV-2 upozorněni. --janbery (diskuse) 1. 4. 2020, 14:35 (CEST)
Pokud by někdo chtěl znát můj názor, pak bych osobně řekl, že by ztráta podrobnosti v takovéto situaci nevadila - napadá mě, zda nechceme tyto tabulky nějak "prolnout", bude-li to samozřejmě možné. Poirot12345 T (diskuse) 3. 4. 2020, 09:38 (CEST)
Určitě jsem PRO tabulku MZ využít, ale asi nemá smysl ji sem kopírovat, protože některé položky jsou nadbytečné (např. rok narození a věk nám říkají dvěma způsoby totéž; a že např. Děčín je v Ústeckém kraji, to jsme se už v předchozí diskusi shodli, že není nutné psát). Zdejší tabulka už prošla racionalizací, takže bych údaje z tabulky MZ využil k doplnění té zdejší, nakolik to bude možné. --Honzula (diskuse) 7. 4. 2020, 10:20 (CEST)

Není uvedeno podstatné kritérium[editovat zdroj]

Není zde údaj který by popisoval jak se liší zasaženost populace dle pohlaví,zajisté to není 1:1.--194.228.59.4 2. 4. 2020, 13:57 (CEST)

@194.228.59.4: V čem je ten údaj tak důležitý? Jestli si dobře pamatuju poslední zveřejněná čísla, bylo to 52:48, čili významný rozdíl u pohlaví není. Ale jinak - editujte s odvahou. Zdraví --Svenkaj (diskuse) 2. 4. 2020, 14:28 (CEST)
Tento údaj skutečně chybí, podle údajů ÚZIS (str. 12) by to mělo být k 30. 3. 2020 zhruba 52:48 "ve prospěch" mužů (jak píše Svenkaj), což mi přijde poměrně málo vypovídající, prostě je to někde kolem poloviny. Ženy převládají mezi dvacátnicemi, čtyřicátnicemi a pak osmdesátnicemi+, muži v ostatních skupinách. --Bazi (diskuse) 2. 4. 2020, 15:09 (CEST)
Oprava chyby v nadpisu. --Zbrnajsem (diskuse) 2. 4. 2020, 16:58 (CEST)

Grafy[editovat zdroj]

@Robins7: Ahoj, můžeš se kouknout na aktualizaci obrázku? Také mne napadlo, že bychom tabulku a graf mohli vyčlenit do sekce Statistiky, jako je tomu u Číny. RiniX (diskuse) 6. 4. 2020, 14:17 (CEST)

@RiniX: Obrázek VyřizujiVyřizuji Vyřizuji.. A jsem ProPro Pro vytvoření sekce statistiky. --Robins7 (diskuse) 6. 4. 2020, 14:18 (CEST)
HotovoHotovo Hotovo. (obrázek) --Robins7 (diskuse) 6. 4. 2020, 14:32 (CEST)
@RiniX: Vyčlenění tabulek a grafů statistik do zvláštní kapitoly je podle mne dobrý nápad. Pak by stálo za úvahu, aby figurovaly hned jako první kapitola; jsou podle mne první očekávaná informace. Zdraví--Svenkaj (diskuse) 6. 4. 2020, 14:36 (CEST)
@Svenkaj: Ponechme to tak. Nepřipadá mi to příliš estetické, aby hned na začátku článku byly tokové kolosální grafy na šířku celé obrazovky. Jakési „shrnutí” by IMHO mělo být na konci, každý si to tam dohledá ;) --Robins7 (diskuse) 6. 4. 2020, 14:54 (CEST)

@Robins7: Možná je chyba u mě, avšak změnu nevidím. RiniX (diskuse) 6. 4. 2020, 14:55 (CEST)

@RiniX: Myslíš u obrázku? --Robins7 (diskuse) 6. 4. 2020, 14:56 (CEST)
Jo. RiniX (diskuse) 6. 4. 2020, 16:28 (CEST)

Přidal bych do tabulky v sekci statistika dva sloupce pro aktivní případy. Přijde mi to jako zajímavá informace, zvláště po dnešku, kdy poprvé klesly.

Počet úmrtí (kovid či nekovid) v ČR v roce 2020[editovat zdroj]

Denní počty kovid-pozitivních úmrtí jsou k mání např v COVID-19: Přehled aktuální situace v ČR, mzcr.cz a jsou promítány do článku na Wikipedii. Jsou někde k mání celkové počty úmrtí v ČR bez ohledu na příčinu v roce 2020, tedy bez ohledu zda via kovid, respiratorní onemocnění či rakovinu? Jsou k mání na denní bázi, týdenní bázi, měsíční bázi či alespoň celkově od začátku roku 2020? --Dan Polansky (diskuse) 6. 4. 2020, 14:38 (CEST)

@Dan Polansky: Zdravím. Zkuste worldometer, konkrétní informace k Česku jsou pak na této záložce. S pozdravem --Robins7 (diskuse) 6. 4. 2020, 14:51 (CEST)
Děkuji, záložka "Czech Republic (Czechia) Population" je moc zajímavá. Neuvádí žel to co mě zajímá, totiž počet úmrtí; uvádí sice 19,772 (19 tisíc a něco) coby přírůstek populace v ČR v 2020, nicméně v tom jsou zahrnuty i narození a migrace. Pak uvádí 22,011 coby přírůstek via migraci a porodnost 1.64 (nevím v jakých jednotkách), tak třeba by z toho ta úmrtí šlo spočítat. Nemá worldometers.info i úmrtí v ČR ("Death rate", "Mortality" či tak něco)? Nemůžu to tam teď narychlo najít. Ještě koukám na worldometří stránku Czechia Demographics, ale tam ten údaj také nevidím. --Dan Polansky (diskuse) 6. 4. 2020, 16:46 (CEST)
Pak nacházím na rok 2019 toto: "Počet zemřelých v roce 2019 dosáhl 112,4 tisíce a byl tak o téměř 600 nižší než v roce 2018. Meziročně méně bylo zemřelých žen (55,0 tisíce), počet zemřelých mužů (57,3 tisíce) stagnoval. Nejvyšší byl počet úmrtí v lednu (10,4 tisíce) a nejnižší v září (8,7 tisíce). Nejpočetnější pětiletou věkovou skupinu tvořili u zemřelých nadále 85–89letí, a to jak v úhrnném pohledu, tak u žen.", dle https://www.czso.cz/csu/czso/cri/pohyb-obyvatelstva-rok-2019. Ale je potřeba mít živá data k úmrtí za rok 2020, stejně živá jako kovidová data k úmrtí za rok 2020. --Dan Polansky (diskuse) 6. 4. 2020, 16:51 (CEST)
@Dan Polansky: Přiznám se, že nerozumím smyslu původního dotazu. Pochybuji, že by Český statistický úřad registroval průběžně denní počty úmrtí v ČR a že by takový údaj měl nějaký praktický smysl. V Česku zemře průměrně okolo 300 lidí denně. Počty úmrtí, kdy pacient měl sice COVID-19, ale zpravidla spojený s jinými chorobami, se nyní pohybují v hodnotách menších než 10 denně. Vyhodnocování statistik úmrtí je podle mne předčasné a jednalo by se o vlastní výzkum. Doporučuji vyčkat, po odeznění epidemie mě bude její vliv na úmrtnost zajímat taky. Zdraví --Svenkaj (diskuse) 6. 4. 2020, 21:23 (CEST)
Měl by někdo jiný ta data? Je zřejmé že by byla velmi užitečná: bylo by v nich vidět jak se kovid promítá do celkových úmrtí, tedy zda díky kovidu celková denní či týdenní úmrtí rostou; nebylo by to třeba zřetelně vidět v ranné fázi kovidu, ale po čase nutně, tak dlouho dokud by kovid byl jev působící signifikantní množství dodatečných úmrtí. Zjevně někdo umí poskytovat denní počty kovid-pozitivních úmrtí, a tedy by snad měl umět i poskytnout denní či alespoň týdenní počty všech úmrtí, jako to dělají např. v UK tady: Deaths registered weekly in England and Wales, provisional by Office of National Statistics, ons.gov.uk. --Dan Polansky (diskuse) 6. 4. 2020, 22:50 (CEST)
Zdá se, že u nás se taková data zpracovávají a publikují jenom po čtvrtletích. Viz https://www.kurzy.cz/zpravy/498152-demograficky-vyvoj-ve-zlinskem-kraji-v-1-ctvrtleti-2019/ ; https://www.kurzy.cz/zpravy/523518-demograficky-vyvoj-ve-zlinskem-kraji-v-1-az-3-ctvrtleti-2019/ Takže na údaje o celkové úmrtnosti si zřejmě počkáme až do června. --Honzula (diskuse) 7. 4. 2020, 10:41 (CEST)

@Dan Polansky, Honzula: Souhlasím s Dan Polansky, že vliv epidemie na úmrtnost bude při větším počtu úmrtí poučný. V tuto chvíli si ale stejně jako Honzula myslím, že je třeba počkat. Dál už jen spekuluji - úmrtí zaznamenávají matrikářky (s matrikářem jsem se nesetkal :-) ). Jaký smysl by mělo, kdyby všechny matriční úřady posílaly denně data o úmrtí v obci a současně se tato data průběžně zpracovávala? Náklady by byly velké a praktický efekt žádný. Takže celkový počet úmrtí za 6. duben 2020 v tuto chvíli nejspíš nikdo nezná. Nepochybuji o tom, že po odeznění epidemie profesionální statistické studie vzniknou a že současně budou kvalifikovaně odfiltrovávat vlivy jiných chorob při současném onemocnění na COVID-19. Zdraví --Svenkaj (diskuse) 7. 4. 2020, 10:59 (CEST)

Tyto údaje je třeba mít během epidemie, aby byl vidět skutečný dopad epidemie na úmrtnost obvyvatelstva, a aby bylo možné vyvrátit domněnku, že kovid ve statistikách pouze krade úmrtí jiným diagnózám. Náklady by byly titěrné ve srovnání s již nastalými ekonomickými dopady mitigačních opatření a praktický efekt by byl značný. --Dan Polansky (diskuse) 7. 4. 2020, 11:09 (CEST)
Tak skutečný dopad epidemie na úmrtnost můžeme vidět na záběrech z italských a španělských nemocnic - spousta těch lidí, kteří leží a posléze umírají na chodbách nemocnic třeba ani nepřivezli do nemocnice kvůli koronaviru, ale prostě se jim nedostane včasná a odpovídající péče, protože a) JIPky jsou obsazené lidmi s koronavirem, b) lékaři jsou nemocní nebo v karanténě (ani s "rýmičkou" lékař správně nesmí operovat). --Honzula (diskuse) 7. 4. 2020, 11:19 (CEST)
Prosil bych denní či týdenní data všech úmrtí pro Itálii v roce 2020. Itálie má málo JIPek a ventilátorů na milión obyvatel; Itálie má smog; v Lombardii mívají vytíženost JIP-lůžek 85-90%[1], tj. před epidemií kovidu; atd. Prosil bych data. --Dan Polansky (diskuse) 7. 4. 2020, 11:35 (CEST)
Jsem si vzpomněl že k Itálii podobné údaje mám (sice ne přímo počty úmrtí nýbrž z-score kolem úmrtí, ale aspoň něco), na https://www.euromomo.eu/. Když zaskrolujete dolů na graf kde jeho částí je i vodorovná část Itálie, tak tam na konci uvidíte takový modrý kopeček, a to je nejspíš onen kovid; ovšem dlužno dodat, že ve stejném Italském pásu uvidíte podobně vysoký kopeček pro zimu 2017. --Dan Polansky (diskuse) 7. 4. 2020, 17:45 (CEST)
Mno, W:en:Talk:2020_coronavirus_pandemic_in_Italy#Graph_of_daily_mortality_from_all_causes ukazuje zase jiný obrázek z Itálie a sice tento (githubusercontent.com), vytvořený z denních dat poskytnutých Itálií: ostrý vyčnívající nárůst tam pro 2020 je, ale není tam nic pro 2017, což odporuje tomu zdroji euromomo.eu. Ten obrázek není publikovaný peer-reviewed zdrojem. Buď jak buď, takový nějaký obrázek potřebujeme, jenže spolehlivý. --Dan Polansky (diskuse) 7. 4. 2020, 18:09 (CEST)
Na úplné odfiltrování úmrtí na COVID-19 od ostatních příčin bych se nespoléhal - to u virových onemocnění snad ani nelze, protože viróza skoro vždycky naruší odolnost organismu vůči jiným patogenům a vrozeným chorobám (extrémní příklad je AIDS, na samotný HIV vlastně nikdo neumírá). V Česku například loni zemřelo "jen" 55 lidí na chřipku, ale asi 1500 lidí zemřelo "s chřipkou". Jinými slovy, počet zemřelých s "underlying health condition" (jak říkají Britové), bude mnohonásobně vyšší, než lidí, co zemřou na samotný virus a nic jiného. --Honzula (diskuse) 7. 4. 2020, 11:14 (CEST)
Já právě že nic filtrovat nechci; chci vidět jak tento smrtící jev zvedá křivku celkových úmrtí nahoru. K tomu nepotřebuji vůbec testovat na kovid (a vyhnu se všem problémům s testováním spojených jako je málo testů a spolehlivost testů); potřebuji pouze vidět ty data denních či týdenních úmrtí, všech úmrtí, nikoli pouze kovidích. --Dan Polansky (diskuse) 7. 4. 2020, 11:19 (CEST)
Zřejmě jediný způsob, jak to zjistit, je zavolat na ČSÚ - nebo si počkat do června, až taková data zveřejní sami od sebe. --Honzula (diskuse) 7. 4. 2020, 11:22 (CEST)
Údaj o datu úmrtí (ne o příčině) je v Informačním systému evidence obyvatel, který vede Ministerstvo vnitra. Předpokládám, že zpoždění aktualizace dat je max. v řádu dnů. Vytáhnout z toho sumární data za jednotlivé dny by tedy neměl být problém a možná se to i děje, ale je otázka, jak do MV šťouchnout, aby to zveřejňovali. Zdravím, --Xyzabec (diskuse) 7. 4. 2020, 14:32 (CEST)
@Dan Polansky: Dovoluji si upozornit, že počet zemřelých v daném dni je statistická veličina, která má svůj rozptyl okolo obvyklého průměru. Vlivů bude nesčíslně - napadá mě třeba počet smrtelných havárií o Velikonocích, které jsou pokaždé jindy. Máme méně než tříprocentní denní počet úmrtí, které mohly být ovlivněny COVIDEM-19, oproti očekávatelné hodnotě (méně než 10 z velmi zhruba 300 denně). Porovnáváním (s čím? se stejným datem loňského roku?) opravdu moc nezjistíte. Bránit Vám v tom nemůžu, ale Vaše úvaha směřuje k vlastnímu výzkumu. Zdraví --Svenkaj (diskuse) 7. 4. 2020, 18:29 (CEST)
Tak plotovat by šlo data za více let, jak to činí tento obrázek pro Itálii (githubusercontent.com), a tím by se dosáhla srovnatelnost a očištění od měsíčně-sezónních vlivů. A pokud by byl zdroj dat (zatím ho nemáme), třeba by nám udělali i ten plot (graf) a ten by šlo od nich zobnout, čímž by odpadly diskuze o vlastním výzkumu. A pokud je počet kovidích dodatečných úmrtí pod hladinou statistické významnosti, taky dobré vědět. Jinak chtít tento druh grafu a dat žádný vlastní výzkum není: některé země data či graf poskytují, včetně USA[2], UK[3][4], Švýcarska[5], a nyní nějaká data dodala i Itálie[6], byť kdoví jaké spolehlivosti a úplnosti. --Dan Polansky (diskuse) 7. 4. 2020, 19:44 (CEST)
@Dan Polansky: Jo, ty příklady jsou dobře profesionálně zpracovány, zejména USA a Švýcarsko jsou názorné. U dat UK je třeba se podívat i zpětně. Zaujalo mě zde, že v týdnu, kdy v USA byl zatím nejvyšší počet mrtvých na COVID, byl celkový počet úmrtí výrazně nižší, než v předchozích týdnech. Zajímavé taky je, jak vyhodnocují příčiny úmrtí (pneumonia + influenza) + COVID. Ty relace mezi čísly a jejich interpretace opravdu nebudu jednoduché. Ale už se do toho dál nebudu plést, za mne to nechávám odborníkům. Já se budu tiše modlit, aby u nás počty úmrtí do takových špiček nevyskočily :-). Zdraví --Svenkaj (diskuse) 7. 4. 2020, 20:33 (CEST)
Pozor že v těch datech chybí jeden až dva nejčerstvější týdny roku 2020. Ve Švýcarských datech[7] je v tom grafu pro 2020 už něco potenciálně kovidího vidět, ale pozor že mnohem větší výkyv z pruhu má graf na stejné stránce pro rok 2017 a stejně tak pro 2015. Jsou tři věci které mohou zruinovat muže: víno, ženy a bezmezná důvěra k odborníkům. --Dan Polansky (diskuse) 8. 4. 2020, 08:13 (CEST)
A ještě jeden článek srovnávající počet úmrtí v New Yorku. --Svajcr (diskuse) 10. 4. 2020, 22:50 (CEST)
@Svajcr, Dan Polansky, Svenkaj: Tenhle článek z NYT je zajímavý. Potěšilo by mne, kolego Svajcre, kdybyste začal přispívat do článku Pandemie covidu-19 ve státě New York. Ten název článku já neschvaluji, ale jeho vylepšení a doplnění bych uvítal. --Zbrnajsem (diskuse) 10. 4. 2020, 23:36 (CEST)
Ten NYT článek v žádném případě nepoužít jako seriózní zdroj; viz co píšu níže. --Dan Polansky (diskuse) 11. 4. 2020, 08:04 (CEST)
Já už New York Times po té co kolem kovidu předvedli nevěřím. A skutečně, podívejte se na ten jejich první obrázek: k jeho konci tam mají něco tečkovaného bez červené čáry a pak tam mají jednu vysokou čáru rudě, ale vlevo od ní není nic; jako to? Jakto že nemají data, když cdc má data pro celé U.S.? A pak ten jejich druhý graf: tam uvádí 3350 úmrtí dosud na kovid, ale dohromady 5330 více úmrtí v měsíci než čekali. Teď, kolik má New York obyvatel? 8.4 milliónu, plus mínus. Při roční úmrtnosti kolem 1% dostáváme, že tam zemře ročně v průměru 84000 obyvatel, to je průměrně za měsíc 7000 obyvatel ve městě New York zemře. Tak co se nám NYT snaží říct? Že 5330 je dvakrát více než 7000?
Podívejte se znovu na seriózní zdroj CDC[8], na ten graf s modrými sloupečky. Tam vidíte že kolem 4. dubna celkový počet úmrtí dokonce poklesl: to jsou ty modré sloupečky. Povídám, mainstream média jsou jen o fous lepší než bulvár a někdy ani to ne. Mrkněte na CDC na dole graf s modrými sloupečky. --Dan Polansky (diskuse) 11. 4. 2020, 07:45 (CEST)
Pojďme dále. NYT článek uvádí tuto CDC stránku jako zdroj. Na CDC stránce je Table 4, pro týdny končící v Feb/1/2020 to Apr/4/2020. Table 4 uvádí 1,956 úmrtí přičtených kovidu a 14,535 úmrtí bez ohledu na příčinu, pro New York City. Když vezmeme že jsou to zhruba dva měsíce (únor, březen), a vydělíme celkový počet úmrtí dvěma, dostáváme 7267 celkových úmrtí za měsíc pro ty dva měsíce, což je v řádu oněch mých přibližně spočítaných 7000 za měsíc coby baseline. --Dan Polansky (diskuse) 11. 4. 2020, 07:58 (CEST)
Dále v té Table 4 je pro New York City uvedeno 133 percent of expected deaths, tedy že měl NYC o 33% více celkových úmrtí než je očekávaná hodnota. Jenomže data nemají pouze očekávanou hodnotu; mají také rozptyl. A jak data chodí nahoru a dolů kolem očekávané hodnoty je dobře vidět jak v tom obrázku s modrými sloupci od CDC[9] tak ve Švýcarských grafech[10], a konečně i v grafech od EuroMOMO pro řadu evropských zemí[11]. --Dan Polansky (diskuse) 11. 4. 2020, 08:10 (CEST)
Někdo mě upozornil že ten NYT článek připočítal kovidích 1396 úmrtí k celkovým úmrtím z CDC jako kdyby věděli, že všechna tato kovidí úmrtí jsou dodatečná. Dále mám lepší odhad na výchozí počet úmrtí v New York City: z cuny.edu[12] dostaneme úmrtnost 6,4 na tisíc obvyatel pro New York City pro rok 2016, a když uvážíme 8,4 milionu obyvatel pro NYC, dostaneme 4480 úmrtí na měsíc pro New York City. Oproti tomu by 7267 úmrtí byl velmi znatelný nárůst. Někdo seriózní jako je CDC by však měl publikovat graf a analýzu pro New York City. --Dan Polansky (diskuse) 11. 4. 2020, 10:11 (CEST)
Kolego, New York City není Česko. Už jsem tady napsal, že pro stát New York máme extra článek, a uvedl jsem odkaz na něj. Tam na diskusi by bylo dobře mluvit o těchto problémech. --Zbrnajsem (diskuse) 11. 4. 2020, 13:11 (CEST)
Na této stránce byl poskytnut odkaz na NYT v "mém" vlákně a zároveň jsem na tuto stránku dostal ping, tak tu reaguji. Snad to ostatním tolik nevadí. Přispěvatelé mohou mé příspěvky využít i na jiných stránkách, pokud uznají za vhodné. Souvisnost na ten NYT článek nejspíš byla ta, že použítá v obrysu "správnou" metodologii tím, že se dívá na celková úmrtí; v detailu se pak zdá, že má NYT článek jisté metodologické nedostatky, že připočítávají něco co možná nemají a tak, ale kdo ví. --Dan Polansky (diskuse) 11. 4. 2020, 13:48 (CEST)

Kdy si téma zaslouží svůj odstavec?[editovat zdroj]

Já mám dotaz obecného charakteru. Tím, že je to probíhající akce, tak by se všechny informace dali ve psat do odstavců, které jsou v sekci historie. Kdyby jsme byly důslední, můžeme pak článek rozdělit na Historie a Součanost a nic nebude v žádné jiné sekci. Nicméně tak to nikde na Wikipedii není, vždy se najdou další specifické odstavce. Máme nějaký návod pro to, co může mít svůj vlastní odstavec a co se jen zmíní v nějaké ze sekcí historie? --Juandev (diskuse) 7. 4. 2020, 16:49 (CEST)

Přejmenování[editovat zdroj]

O tom přejmenování se někde diskutovalo? COVID je zkratka, COVID-19 je nemoc, ale že by se dalo, říct, že existuje české slovo covid (které můžeme navíc skloňovat) se mi nezdá. A i kdyby existovalo, není potřeba nějaký čas na jeho ustálení? --Juandev (diskuse) 8. 4. 2020, 13:49 (CEST)

Diskuse probíhá zde. RiniX (diskuse) 8. 4. 2020, 13:50 (CEST)
@Juandev, RiniX: Aha, diskuse o fait-accompli? O uskutečněné akci, která se IMHO zakládá na nezávazném telefonickém sdělení ÚJČ, dokonce snad dnes v noci nebo kdy? Tomu Vy říkáte oboustranná a konstruktivní diskuse, když je porušován komunitní konsensus o nutné uzavřené diskusi před masovým přejmenováváním? A byl zvolen tvar, který je gramaticky nesmyslný? --Zbrnajsem (diskuse) 8. 4. 2020, 14:54 (CEST)
Ano, diskuse probíhá tam. Tento příspěvek jste mohl napsat tam a ne zde. A ano pokud Vám závazné pravidlo WP:Pravopis není dostatečně dobré, tak si vytvořte svoje. Navíc se covid-19 objevil na stránkách ústavu, tak nevím, proč se tady oháníte pořád nějakým telefonátem. Telefonát proběhl, protože jsme potřebovali vědět o důvodu použití tvaru covid-19 ústavem více. Kdybyste si diskusi přečetl a nestál si pořád za svým, určitě to víte. RiniX (diskuse) 8. 4. 2020, 14:58 (CEST)

Počet JIP-lůžek (kovid či nekovid) v ČR v roce 2020[editovat zdroj]

Má někdo zdroj k počtu obsazených a volných JIP-lůžek v ČR v roce 2020, ideálně na denní či týdenní bázi? Máme zdroj k obsazeným lůžkám via kovid[13], ale máme také zdroj k celkovým počtům obsazených a volných JIP-lůžek, s odhlédnutím od kovidu? Děkuji. --Dan Polansky (diskuse) 10. 4. 2020, 14:28 (CEST)

Počet úmrtí s kovidem vs. na kovid[editovat zdroj]

Má někdo zdroj k tomu zda se v Česku ve statistikách rozlišuje úmrtí s kovidem vs. na kovid? Tedy, je každé kovid-pozitivní úmrtí automaticky v úmrtním listu přičteno kovidu?

Na Slovensku se v tomto ohledu něco děje: hýbaly se jim v en Wikipedii počty úmrtí nahoru a dolu a ukázalo se že snad Slovensko zrevidovalo příčinu a uvedlo jako příčinu infarkt. --Dan Polansky (diskuse) 11. 4. 2020, 08:03 (CEST)

Na Slovensku média oznámila první úmrtí na covid-19 už 30. března, ale do oficiální statistiky toho člověka zařadili až 6. dubna - celý týden čekali na výsledek pitvy, která potvrdila příčinu úmrtí: Po prepustení z bojnickej nemocnice zomrel pacient s COVID-19 (30.3.); Muža z Bojníc zaradili do štatistík až po týždni (6.4.). Je pravděpodobné, že zmatky na en-wiki pramení z tohoto rozporu mezi mediálními zprávami a oficiální statistikou. --Honzula (diskuse) 13. 4. 2020, 14:17 (CEST)

Podíl počtu pozitivních na počtu testovaných[editovat zdroj]

V článku nevidím žádný graf pro podíl pozitivních případů na testovaných případech. Přitom má tento graf velkou vypovídací hodnotu. Měl by někdo zájem graf přidat? Zdrojovat ho lze z MZ, hledat "Denní vývoj podílu osob (v %) s prokázaným onemocněním COVID-19 na celkovém počtu testovaných osob v daném dni". --Dan Polansky (diskuse) 12. 4. 2020, 14:29 (CEST)

Tak tady to je, odtud[14]:

--Dan Polansky (diskuse) 7. 5. 2020, 15:00 (CEST)

Občerstveno ze stejného zdroje. --Dan Polansky (diskuse) 24. 5. 2020, 15:02 (CEST)

Přehled opatření (Tabulka)[editovat zdroj]

Před necelým měsícem jsem tabulku vládních opatření přeměnil na "rozbalovací", protože opticky zabírala příliš mnoho místa. Negativním důsledkem této změny však zřejmě je, že už od 1. dubna do tabulky nikdo nepřidal žádné nové opatření, ani není aktualizována platnost těch stávajících (sejde z očí - sejde z mysli). Proto raději tabulku zase zviditelním, alespoň dokud krizová opatření neopominou. Jiná je situace u prvních případů, tam už jsme tabulku zakončili, aktualizace až na výjimky žádné nebudou, takže může zůstat rozbalovací. --Honzula (diskuse) 20. 4. 2020, 09:29 (CEST)