Robert Čásenský

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Robert Čásenský
Exšéf MfD Čásenský.jpg
Narození 8. března 1974 (45 let)
Alma mater Univerzita Karlova
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Robert Čásenský (* 8. března 1974), je český novinář a komentátor, šéfredaktor a majitel reportážně-investigativního magazínu Reportér. V letech 2006-2013 byl šéfredaktorem deníku Mladá fronta DNES, v roce 2013 odešel z mediální skupiny MAFRA poté, co ji koupila společnost Agrofert Andreje Babiše. V roce 2009 patřil mezi hlavní iniciátory novinářských protestů proti tzv. náhubkovému zákonu.

Život[editovat | editovat zdroj]

Studium[editovat | editovat zdroj]

Vystudoval sociologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (diplomová práce na téma „Vztah médií a politiky očima sociologie“)[1].

Kariéra[editovat | editovat zdroj]

Během studia začal v roce 1993 pracovat nejprve na částečný a pak na plný úvazek jako redaktor Českého deníku. V roce 1994 pracoval jako vedoucí domácího zpravodajství v Denním Telegrafu. Z něj odešel spolu s dalšími novináři poté, co byl šéfredaktor listu odvolán na základě nespokojenosti výkonné rady ODS s politickou orientací listu. Z případu odvolání šéfredaktora na základě politického tlaku se stal skandál, o němž rozsáhle informovala i zahraniční média (Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Presse) a případ byl zmíněn také ve zprávě výboru Kongresu USA o stavu lidských práv za rok 1994.[2]

Spolu s Pavlem Šafrem založil v roce 1995 poradenskou PR agenturu Penguin a do roku 1998 byl jejím společníkem a jednatelem.

V letech 1998–2000 byl zástupcem šéfredaktora Lidových novin, 1. ledna 2001 nastoupil na stejnou pozici do deníku MF DNES. Po odchodu Pavla Šafra se 6. února 2006 stal jeho šéfredaktorem. V době jeho působení ve funkci přinesla MF DNES sérii investigativních odhalení týkajících se nejvyšších pater české politiky. Šlo například o podrobnosti z policejního spisu Krakatice sledující aktivity kmotra českého podsvětí Františka Mrázka, které se dotýkaly tehdejšího místopředsedy vládní Občanské demokratické strany Ivana Langera[3], o pochybnosti kolem čistoty nákupu zakázek pro českou armádu[4], odhalení plánu Víta Bárty propojujícího jeho byznys s politikou[5] nebo odposlechy pražského primátora Pavla Béma a podnikatele Romana Janouška dokazujících jejich nadstandardní spolupráci.[6]

7. listopadu 2013 oznámil svůj odchod z funkce šéfredaktora MF DNES. Stalo se tak poté, co v červnu 2013 koupil podnikatel Andrej Babiš mediální skupinu MAFRA, která deník MF DNES vlastní. V prohlášení uvedl, že svůj krok zvažoval "již delší dobu a od konce června o něm hovořil s bývalým i současným majitelem vydavatelství".[7] Na uvolněné místo vydavatel jmenoval od 1. ledna 2014 Sabinu Slonkovou.

"Nechtěl jsem dělat noviny pro žádného oligarchu. Druhý den ráno potom, co jsme byli prodáni, jsem se s majitelem domluvil. Myslel jsem, že by mě to nebavilo, a to si myslím i po roce,“ uvedl Čásenský v září 2014.[8] Po svém odchodu začal připravovat start nového média – reportážně-investigativního magazínu Reportér, jehož první číslo vyšlo 15. září 2014[9]. Čásenský je prostřednictvím Reportér magazín s. r. o. jediným vlastníkem magazínu a propojeného webu.[10]

Další aktivity[editovat | editovat zdroj]

V roce 2009 patřil mezi hlavní iniciátory novinářských protestů proti tzv. náhubkovému zákonu. Jméno Roberta Čásenského nechybělo mezi šéfredaktory českých novin, časopisů, televizí a zpravodajských serverů, kteří zaslali v květnu 2009 otevřený dopis předsedovi vlády Janu Fischerovi. V něm navrhli novelizaci zákona nebo podporu iniciativy zákonodárců, která by zákon změnila.[11] Zákon byl nakonec skutečně novelizován.[12]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. Diplomová práce Vztah médií a politiky očima sociologie.
  2. ↑ Zpravodajství. Bývalý poradce Klause vystoupil z ODS kvůli Telegrafu. Rudé Právo. září 1994, čís. 6, s. 2.
  3. Kapitoly z Langerova politického života: lobbing i kontroverzní podnikatelé. iDNES.cz [online]. 2008-09-29 [cit. 2017-12-14]. Dostupné online. 
  4. Kauza nákupu transportérů Pandur pro českou armádu. iDNES.cz [online]. [cit. 2017-12-14]. Dostupné online. 
  5. Bárta šel do politiky kvůli zakázkám, vyplývá z jeho tajného plánu. iDNES.cz [online]. 2011-04-07 [cit. 2017-12-14]. Dostupné online. 
  6. Odposlechy Pavla Béma. iDNES.cz [online]. [cit. 2017-12-14]. Dostupné online. 
  7. Šéfredaktor MF DNES Robert Čásenský končí. iDNES.cz [online]. 2013-11-07 [cit. 2017-12-14]. Dostupné online. 
  8. Robert Čásenský (Reportér): Nechtěl jsem dělat noviny pro žádného oligarchu, [online]. Lupa.cz, 2014-9-18, [cit. 2017-04-14]. Dostupné online
  9. AUST, Ondřej. Startuje nový měsíčník Reportér, vychází na papíře i pro tablety. Médiář [online]. 2014-09-14. Dostupné online. 
  10. Nový měsíčník bude vydávat Čásenského firma Reportér, [online]. Mediaguru, 2014-5-28, [cit. 2017-04-14]. Dostupné online
  11. WEBMASTER@TYDEN.CZ, TYDEN, www.tyden.cz, e-mail:. Šéfredaktoři píšou premiérovi kvůli náhubkovému zákonu. TÝDEN.cz. 2009-05-06. Dostupné online [cit. 2017-12-14]. 
  12. Senát změkčil náhubkový zákon. Média mohou zveřejnit odposlechy. iDNES.cz [online]. 2011-06-08 [cit. 2017-12-14]. Dostupné online. 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]