Pavel Šafr

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Pavel Šafr
Narození24. října 1967 (54 let)
Praha
Povoláníspisovatel a novinář
ZaměstnavatelEconomia (2006–2008)
Funkcešéfredaktor (Lidové noviny; 1997–2000)
Některá data mohou pocházet z datové položky.
Chybí svobodný obrázek.

Pavel Šafr (* 24. října 1967) je český novinář, komentátor a dlouholetý šéfredaktor novinových i časopiseckých titulů. Byl šéfredaktorem Lidových novin, Mladé fronty DNES, ředitelem skupiny Blesk (Deník Blesk, Nedělní Blesk, Blesk.cz), šéfredaktorem týdeníku Reflex, od roku 2015 šéfredaktor vlastního[1] online média Svobodné fórum, následně Forum24[2].

Kariéra[editovat | editovat zdroj]

Před revolucí Pavel Šafr pracoval jako knihovník ve Státní knihovně v pražském Klementinu. V roce 1987 se začal angažovat v opoziční skupině Demokratická iniciativa, kterou vedli tvůrci někdejšího literárního časopisu Tvář (1964–1969) Emanuel Mandler a Bohumil Doležal. V této době se podílel na vydávání samizdatových tiskovin.

V letech 1990–92 byl tajemníkem poslaneckého klubu KDS-LDS ve Federálním shromáždění. Od roku 1992 pracoval v Českém deníku, kde se v roce 1993 stal poprvé šéfredaktorem. V roce 1994 byl krátce šéfredaktorem Denního Telegrafu, odkud byl vydavatelem (Investiční a poštovní banka) odvolán na základě nespokojenosti výkonné rady ODS s politickou orientací listu.[3] Z případu odvolání šéfredaktora na základě politického tlaku se stal skandál, o němž rozsáhle informovala i zahraniční média (Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Presse) a případ byl zmíněn také ve zprávě výboru Kongresu USA o stavu lidských práv za rok 1994.

V letech 1994–1997 vlastnil spolu s Robertem Čásenským a Michalem Musilem poradenskou agenturu Penguin, jejímž klientem byla tehdejší Občanská demokratická aliance.[4] V letech 1997–2000 byl šéfredaktorem Lidových novin. Lidovým novinám tehdy stoupl prodaný náklad z 58 až na 90 tisíc[zdroj?!]. Lidové noviny tím byly zachráněny před zavřením, k němuž mělo dojít v únoru 1998 a od firmy Ringier AG je koupilo düsseldorfské vydavatelství RBVG, jemuž v ČR patřilo vydavatelství MAFRA.

V Lidových novinách založil přílohy Orientace a Věda a spolu s Michalem Wernischem magazín Pátek LN. Díky tomu obdržel od Unie vydavatelů cenu „šéfredaktor roku 1998“. Od roku 2000 do roku 2006 byl šéfredaktorem Mladé fronty Dnes a také členem představenstva vydavatelství MAFRA.[5]

V této době list zveřejňoval množství investigativních zpráv, mj. o pochybných finančních příjmech premiéra Stanislava Grosse, který posléze rezignoval. V MF DNES založil diskusní přílohu Kavárna (spolu s Josefem Chuchmou) a magazín Ona Dnes (s Robertem Čásenským a s Janou Cíglerovou). Čtvrteční magazín dosahoval po obsahových a grafických změnách nákladu až 500 tisíc prodaných výtisků.[zdroj?!]

V letech 2006–2008 pracoval pro vydavatelství Economia,[6] kde zastával funkci zástupce generálního ředitele (generální ředitel Michal Klíma) a vedl změny ve slovenských Hospodářských novinách a v českém týdeníku Ekonom.

V letech 2008–2011 byl šéfredaktorem týdeníku Reflex (nárůst prodaného nákladu ze 49 na 60 tisíc),[7] zároveň byl v letech 2009–10 krátce šéfredaktorem dětského časopisu ABC.[8] Od roku 2011 do roku 2013 byl ředitelem skupiny Blesk a vykonával i funkci šéfredaktora. V této pozici se mu nepodařilo zastavit pokles prodaného nákladu (z 330 na méně než 300 tisíc). Zároveň v tomto období zaznamenala prudký nárůst (30%) internetová verze deníku Blesk.cz.[9]

Od května 2013 do května 2014 byl šéfredaktorem Reflexu.[10]

Od roku 2015 je Pavel Šafr šéfredaktor internetového magazínu Svobodné fórum, jež se v lednu 2017 stalo součástí nově vzniklého Forum24.[11][12] V květnu 2015 podal na ministra Andreje Babiše žalobu za urážku, kdy jej ministr financí opakovaně a veřejně označil za „psychopata“ a „parchanta“.[13]

V srpnu 2015 byl Pavel Šafr pravomocně odsouzen k čtyřměsíčnímu trestu vězení s podmíněným odkladem a zákazem řízení na 18 měsíců za řízení v opilosti. V listopadu 2014 totiž podle soudu řídil opilý a hádal se s policií.[14]

Médium Působení Funkce
Český deník 19921994 1992–1993 redaktor, 1993–1994 šéfredaktor
Denní Telegraf 1994 šéfredaktor
Lidové-noviny-Logo 19972000 šéfredaktor
Mladá-fronta-dnes-Logo 20002006 šéfredaktor
vydavatelství Economia 20062008 generální ředitel – vedoucí změn v časopise Ekonom a v Hospodárských novinách
Reflex logo 20082011 šéfredaktor, mezi 2010–2011 zároveň šéfredaktor ABC
ABC 20092010 šéfredaktor, zároveň šéfredaktor časopisu Reflex
Blesk Logo 20112013 šéfredaktor, ředitel skupiny Blesk
Reflex logo 20132014 šéfredaktor
Forum24 / Svobodné Fórum 2015–současnost šéfredaktor

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. CZ.NIC – Doménové jméno forum24.cz. www.nic.cz [online]. [cit. 2018-01-01]. Dostupné online. 
  2. Forum24. Forum24 [online]. [cit. 2018-01-01]. Dostupné online. 
  3. Zpravodajství. Bývalý poradce Klause vystoupil z ODS kvůli Telegrafu. Rudé Právo. Září 1994, čís. 6, s. 2. 
  4. POTŮČEK, Jan. Rozhovor: Pavel Šafr: Populární neznamená bulvární. Reflex. Září 2006, roč. únor. Dostupné online. 
  5. ZÁRUBA, Igor. Přestup ze sestry. E15. 2001. Dostupné v archivu pořízeném dne 2020-07-13.  Archivováno 13. 7. 2020 na Wayback Machine
  6. Pavel Šafr se stal zástupcem generálního ředitele vydavatelství Economia. Economia. 2006. Dostupné online. [nedostupný zdroj]
  7. Vývoj prodaného nákladu týdeníku Reflex. hoppner.blog.cz [online]. [cit. 2016-05-07]. Dostupné v archivu pořízeném z originálu dne 2016-08-05. 
  8. ČTK. Pavel Šafr povede vedle Reflexu i redakci ABC. ihned.cz. 2009. Dostupné online. [nedostupný zdroj]
  9. netmonitor.cz. netmonitor.cz. Dostupné online. 
  10. Pavel Šafr končí ve vedení Reflexu. Chtěl jsem svobodu, říká. iDNES.cz [online]. 2014-5-6. Dostupné online. 
  11. Obchodní rejstřík na justice.cz, IČ 05227011, FORUM 24 a.s., jediný akcionář Pavel Šafr, datum přístupu 2017-11-08
  12. Zahájí Šafrův web Forum24, začlení Svobodné fórum. www.mediaguru.cz [online]. MediaGuru [cit. 2018-01-27]. Dostupné online. 
  13. Spor Babiš versus novinář Šafr pokračuje. Oba se odvolali proti rozsudku okresního soudu
  14. Novinář Pavel Šafr dostal podmínku za řízení v opilosti. iDNES.cz [online]. 2015-08-20 [cit. 2018-10-30]. Dostupné online. 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]