Diskuse:Říše Tchang

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Wp:Q[editovat zdroj]

Vachovec1[editovat zdroj]

Na začátek:

  • Přinejměnším na významné panovníky z této dynastie by to chtělo zamodřit odkazy (Li Jüan, Tchaj-cung, Wu Ce-tchien, případně další).
    • Škrtám Tchaj-cunga, opravil jsem odkaz, máme tu pahýlek. --Vachovec1 (diskuse) 12. 9. 2017, 22:28 (CEST)
  • V článku postrádám přehled zmíněných panovníků (tabulka? seznam?). Něco takového by rozhodně v článku nemělo chybět.
  • Mapa v iboxu: roku 700 to zrovna byla říše Čou (s císařovnou Wu na trůně), popis mapy by to měl nějak zohlednit.
    AnoAnoPopis upraven na "začátkem 8. století".--Jann (diskuse) 14. 9. 2017, 14:47 (CEST)
  • S tímto vítězstvím Turci přijali Tchaj-cunga za svého vládce, kagana. – Myslím, že pojem Turci nelze v tomto kontextu použít. Když už, tak Turkové nebo možná Turkiti, viz úvod článku Turkické národy.
    AnoAno Turci použít lze, oni to Turci byli a říkali si tak (a v části literatury se to používá). Ale pro odlišení od dnešních Turků se jim říká Turkuti. Takže všude Turkuti.
  • AnoAno…a vzal si příjmení Wu, místo otcovského Li. – Šlo by do závorek doplnit čínské znaky, aby bylo jasné o kterou "verzi" příslušného příjmení jde? Viz ten odkazovaný rozcestník.
  • V potlačení An Lu-šanova povstání pomáhali Tchangům dokonce i abbásovští Arabové. – Nebylo by vhodnější odkazovat na článek Abbásovci?
    nalinkováni Abbásovci, ale přeformulováno--Jann (diskuse) 14. 9. 2017, 14:47 (CEST)
  • AnoAnoSystém rovných polí by to chtělo nějak vysvětlit (třeba v poznámce).
    • Z literatury: každé rodině venkovanů má být přiděleno 100 mu (tj. asi 6,5 hektaru) úrodné půdy a 20 mu půdy k pěstování moruší. Je to ono?
      Ano, je. Vysvětlující věta vložena do sekce Založení státu.--Jann (diskuse) 28. 9. 2017, 14:46 (CEST)
  • Mezi léty 806 a 819 Sien-cung uskutečnil sedm velkých vojenských kampaní do povstaleckých provincií a podmanil si všechny až na dvě. – Které dvě?
  • Modří Turci = Orchonští Turci?
    AnoAno ano a = Turkuti. Orchonští Turci přesunuti na Turkuty.--Jann (diskuse) 14. 9. 2017, 14:47 (CEST)
  • AnoAno Po porážce rozsáhlé vzpoury Modrých Turků vedených chánem Šabolüem († 658) v Issyk-kul roku 657 Su Ting-fangem (591–667)…Issyk-kul je jezero. Šlo snad o lodní bitvu?
    Ne, chyba překladu.--Jann (diskuse) 14. 9. 2017, 14:47 (CEST)
    KomentářKomentář Nejen chyba překladu. Podle en:Conquest of the Western Turks a této mapy došlo k hlavní bitvě u řeky Irtyš, daleko na severovýchodě od jezera Issyk-Kul (na mapě jako Hot Sea, Yibo Sea je Balchaš, Xuanchi je Zajsan). --Vachovec1 (diskuse) 14. 9. 2017, 15:14 (CEST)
    Noo, zdroj (historik Twitchett) přímo píše, že se válčilo dokud "...Su Dingfang crushed his forces near the Issyk Kul" ([1] str. 118). Řekl bych že Twittchet myslí tu pozdější bitvu, u kaganova sídla (khagan's court na mapě), ta od Issyk-kulu není tak daleko. A autorita Twitchetta přebíjí wikimapu. Ale mohlo by se napsat "v Sedmiříčí", jako kompromis, který neprotiřečí ani mapě ani Twittchetovi. --Jann (diskuse) 14. 9. 2017, 18:03 (CEST)
    Dalším pátráním jistěno, že Twitchett totéž napsal i Cambridge history of China, a v lireratuře existují rozpory ohledně lokalizace bitev (tu na Irtyši umisťují na Ili). V každém případě však po první bitvě probíhaly další boje a to v Sedmiříčí. --Jann (diskuse) 15. 9. 2017, 20:17 (CEST)
    Počkám, co vymyslíš. Jen geografická poznámka: Ili, to by bylo v Sedmiříčí, Irtyš už nikoliv. --Vachovec1 (diskuse) 16. 9. 2017, 10:59 (CEST)
    Irtyš je zdá se záležitost jen jednoho autora. Takže přepsáno na Sedmiříčí a přidán ref navíc.--Jann (diskuse) 16. 9. 2017, 22:50 (CEST)
  • AnoAnoAby Suejové zvládli jakékoli hrozby, které představovali Turci… – Opět Turci (viz výše). Totéž i dále v tomto a několika následujících odstavcích.

Budu pokračovat. --Vachovec1 (diskuse) 12. 9. 2017, 22:11 (CEST)

Pokračování:

  • AnoAnoCelkově: odstranit čárky za nicméně, kam rozhodně nepatří, a pokud možno i snížit počet výskytů tohoto slova.
  • Svátek studeného jídla je co? Když se mluví o čínských svátcích, obvykle jsou jako nejvýznamnější popisovány Svátky jara (čínský Nový rok), Svátek dračích člunů (Letní slavnosti) a Svátek středu podzimu (svátek Měsíce). Nevím, jestli tomu tak bylo už za dynastie Tchang.
    Svátek studeného jídla = svátek čistoty a jasu = svátek čching-ming (qingming). Jen jsem přeložil a nestudoval jak to s nimi bylo.--Jann (diskuse) 14. 9. 2017, 14:47 (CEST)
  • AnoAnoK tématu "fotbal cchu-ťü" tu máme článek, bylo by vhodné tam odkáazat. Totéž pro pólo.
  • Mohly by se zmínit i stolní hry jako mahjong, které byly populární už za této dynastie.
  • AnoAnoPo celém městě stálo 111 buddhistických klášterů, 41 taoistických opatství… – K jakému datu? Zjevně je to vztahováno k nějakému hodně konkrétnímu časovému okamžiku.
    Bohužel nikoliv, kolega na enwiki jednoduše spočítal značky na plánu města uvedeném ve zdrojové knize. Plán není datován (jen vágně "tchangský Čchang-an"), a ty označené a počítané prvky imo ani nemusely existovat současně. Nějak přeformuluji.--Jann (diskuse) 15. 9. 2017, 20:17 (CEST)
    Tak to je fakt dobré. Ukázkový případ zcela nevhodného užití primárního zdroje. --Vachovec1 (diskuse) 16. 9. 2017, 10:59 (CEST)
    Kniha je sekundární; jsem si myslel, že když překládám NČ, bude problém se srozumitelností a úplností, ale aspoň zdrojování v pohodě. A je to jako vždycky... --Jann (diskuse) 16. 9. 2017, 11:28 (CEST) Nakonec vyškrtnuto. --Jann (diskuse) 17. 9. 2017, 15:51 (CEST)
  • AnoAnoKrátké povídky a příběhy byly v tchangské Číně také populární, jednou z nejslavnějších je Jüan Čenova (779–831) biografie Jing-jinga, který byl široce rozšířena v jeho vlastní době a za jüanské vlády (1279–1368) se stala podkladem pro hry v čínské opeře. – Jing-jing je dívka. Viz en:Yingying's Biography.
  • …s manželkami a dcerami odpovědnými za vesměs domácí prací – tkaní textilií a chovu hedvábníků, zatímco muži zpravidla pracovali na polích. – Hedvábníků? To slyším poprvé. Předpokládám, že jde o housenky či dospělce bource morušového?
    AnoAnoPředpokládáš správně, nalinkováno. Mi to přijde obvyklé.--Jann (diskuse) 14. 9. 2017, 14:47 (CEST)
  • roku 851 jistý arabský muslimský cestovatel okomentoval čínskou péči o čistotu jako – jak mínil – nedostatečnou, protože se nemyli vodou (jako Arabové), když šli na toaletu; místo toho, napsal, Číňané prostě používali papír, aby se otřeli. – Ta závěrečná větná konstrukce nedává takto moc smysl. Za napsal chybí dvojtečka nebo nějaká spojka.
  • AnoAnoJaké řepky? Tuříny? Nebo obecně řepy?
    Zřejmě vodnice.--Jann (diskuse) 17. 9. 2017, 15:51 (CEST)
  • AnoAnoJaké jamy? Hlízy smldince?
    Zřejmě ano.--Jann (diskuse) 17. 9. 2017, 15:51 (CEST)

Budu pokračovat. --Vachovec1 (diskuse) 13. 9. 2017, 18:01 (CEST)

  • AnoAnoJü Sing = I Sing? První verze tam je jednou, druhá 2x.
    • Přehlédnutí, I Sing. --Jann (diskuse) 16. 9. 2017, 22:50 (CEST)
  • AnoAnoKeng Sün – To Keng je správně? Zní mi to dost nezvykle.
    • Keng (pinyin Geng) je normální příjmení, z hlavy třeba ministr obrany ČLR v 80. letech Keng Piao, na enwiki bude halda dalších Kengů.--Jann (diskuse) 16. 9. 2017, 22:50 (CEST)
  • AnoAnoMezi nejčasnějšími tištěnými dokumenty… – To je správně nebo tam je překlep (→ nejčastějšími)?
    Nejčasnější, jako jedny z nejstarších. --Jann (diskuse) 16. 9. 2017, 22:50 (CEST)
  • AnoAnoOd roku 785 pro císaře Te-cunga geograf a kartograf Ťia Tan (730–805) sestavoval kompletní mapu Číny… – Podle dalšího soudím, že ta mapa se nedochovala?

--Vachovec1 (diskuse) 16. 9. 2017, 12:07 (CEST)

  • Soudím stejně, podle textu. --Jann (diskuse) 16. 9. 2017, 22:50 (CEST)
  • Do sekce Císařovna Wu bych navrhoval přidat spíše portrét císařovny, než nicneříkající nástěnnou malbu palácových dam.
    No, malba dam je tchangská, a z hrobu jejího syna. Ten portrét je z 18. století... Dal bych přednost malbě.--Jann (diskuse) 17. 9. 2017, 15:51 (CEST)
  • Taktéž místo pagody či Buddhy (v sekci Politická historie) by se hodily nějaké ilustrativnější obrázky (pagoda či Buddha patří spíše do sekcí věnujících se architektuře/náboženství). Neříkám, že musí jít konkrétně o portréty císařů.

--Vachovec1 (diskuse) 16. 9. 2017, 13:15 (CEST)

  • Buddha vyměněn za císaře.--Jann (diskuse) 17. 9. 2017, 15:51 (CEST)
  • AnoAno K té panoramatické fresce: nebešťané = postavy z čínské mytologie? Co potom freska dělá v sekci Politická historie? Nešlo by to přesunout někam k Náboženství?

--Vachovec1 (diskuse) 16. 9. 2017, 13:22 (CEST)

--Vachovec1 (diskuse) 16. 9. 2017, 13:22 (CEST)

OJJ[editovat zdroj]

@Jann: Dlouhé, takže budu číst postupně. Nejprve bych Tě požádal, aby sis fixnul odkazy, postupně přidám připomínky a prostuduju zdroje. :) --OJJ, Diskuse 16. 9. 2017, 15:11 (CEST)

Technická poznámka: předpokládám, že některé "nefixnuté" odkazy kolega ponechává v článku schválně (přesměrování Čchang-an, rozcestníky Li (příjmení), Wu (příjmení)). Něco by se ale "fixnout" dalo (rozcestník Gilgit, přesměrování Persie …). Btw. Perská říše existovala pouze do roku 651, pak oblast ovládli Arabové a vznikl tam Umajjovský chalífát. Novodobá Perská říše se datuje až od roku 1501 (kdy ustavili svůj nový stát Safíovci). --Vachovec1 (diskuse) 16. 9. 2017, 20:42 (CEST)
Gilgit pořešen, Persie je v tom místě míněna geograficky, nikoliv politicky, proto bych nerad odkazoval na říši Sasánovců resp Arabů. Ostatní chci nechat s tím, že jednou vznikne plnohodnotný článek. --Jann (diskuse) 16. 9. 2017, 22:50 (CEST)
OJJ: Budou ještě nějaké připomínky nebo můžeme případ uzavřít? :-) Gumideck (diskuse) 27. 9. 2017, 17:36 (CEST)
@Gumideck: Vidíš, ještě tohle (sry Jann). Mám toho moc i na své články, přitom je to zajímavé téma... Kouknu zítra. OJJ, Diskuse 27. 9. 2017, 17:41 (CEST)
@OJJ: Německý strejda nás jednou dožene všechny :-) V pohodě, jen mi přišlo, že je škoda nechat to ležet ladem. Gumideck (diskuse) 27. 9. 2017, 21:04 (CEST)
@Gumideck: Času mám snad ještě dost.
  • redir z Tchangská říše?
  • AnoAnoTen první odstavec by chtělo nějak stylisticky učesat, je tam moc vět a člověk se zamotá.
    Učesáno, snad lepší. --Jann (diskuse) 29. 9. 2017, 21:50 (CEST)
  • AnoAnoMáš přístup k Charlesovi Bennovi? Já jo.
    Daily Life in Traditional China : The Tang Dynasty mám, (a pár dalších knih, ale tohle je "jen překlad") --Jann (diskuse) 29. 9. 2017, 21:50 (CEST)
  • AnoAnoříše Suej se očekávám rozpadla válečným konfliktem jak se píše v úvodu, uvedl bych to i do sekce.
  • AnoAno Tou Ťien-teho - to byl kdo?
    Jeden z tuctu vůdců protisuejských povstalců, doplněno. (taky se prohlásil císařem)--Jann (diskuse) 29. 9. 2017, 21:50 (CEST)
  • Po Císařovna Wu: Hezky se to čte, na DČ určitě, na NČ by to chtělo zamodřovat, zamodřovat, zamodřovat. :) --OJJ, Diskuse 28. 9. 2017, 16:53 (CEST)

Externí odkazy byly změněny (srpen 2018)[editovat zdroj]

Dobrý den,

právě jsem se pokusil opravit 1 externí odkazy na stránce Říše Tchang. Prosím, zkontrolujte moje editace. Pokud máte nějaké otázky, potřebujete, abych tyto odkazy nebo dokonce celou tuto stránku ignoroval, prosím vizte seznam často kladených otázek pro další informaci. Provedl jsem následující změny:

. Udělal-li jsem chybu, vizte seznam často kladených otázek.

Děkuji.—InternetArchiveBot (Nahlásit chybu) 3. 8. 2018, 03:44 (CEST)