Echo24

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Týdeník Echo
Echo24 logo.svg
Základní informace
Datum založení2014
Jazykčeština
Periodicitatýdeník
Země původuČeskoČesko Česko
Sídlo redakcePraha
Cena59,-Kč
Klíčové osoby
MajitelMarek Španěl, Dalibor Balšínek
VydavatelEcho Media a.s.
ŠéfredaktorDalibor Balšínek
Odkazy
ISSN2336-4971
WebOficiální stránky
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Echo24 je český zpravodajský, převážně však názorový, server, který byl spuštěn 16. března 2014.[1] Majitelem je společnost Echo Media, kterou většinově vlastní šéfredaktor Dalibor Balšínek. Echo24 je dle vlastních slov pravicové a konzervativní médium.[2][3]

Vznik a vývoj[editovat | editovat zdroj]

V roce 2013 koupil politik a podnikatel Andrej Babiš vydavatelství MAFRA, které v České republice vydává mimo jiné Lidové noviny a Mladou frontu DNES.[4] Během několika měsíců od oznámení této akvizice opustila oba deníky část novinářů – z Lidových novin odešel šéfredaktor Balšínek, komentátoři Lenka Zlámalová, Daniel Kaiser, Martin Weiss, Ondřej Štindl, šéfeditorka Kamila Klausová, zástupce šéfredaktora Jan Dražan a další.[5] Tito novináři se pak podíleli na projektu Echa24, které bylo poprvé oznámeno v prosinci 2013 a spuštěno 16. března 2014.[6] Redaktoři si vytkli za cíl „být protiváhou oligarchizovaným českým médiím“.[7]

Od 4. července 2014 vychází každý pátek také týdeník Echo pro tablety.[8] Od 7. listopadu 2014 se vydává i v tištěné verzi. První náklad vyšel v 30 000 kusech.[9]

Ve společnosti Echo Media vlastnil Dalibor Balšínek 95% podíl, zbývajících 5 % vlastnila obchodní ředitelka Petra Feřtová.[10] Hlavním investorem projektu je Jan Klenor, bývalý ředitel Patria Finance.[11] Od roku 2020 spoluvlastní společnost Balšínek s bývalými věřiteli Klenorem a Rudolfem Ovčařím.[12] V listopadu 2020 společnost oznámila, že nabídne 51 % svých akcí předplatitelům a zbytek by měl ovládnout Ovčaří.[13][14]. Akce se nepotkala s očekáváním, a proto došlo k prodeji podílů ve vydavatelství a novým většinovým vlastníkem se v dubnu 2021 stal zakladatel úspěšné vývojářské společnosti Bohemia Interactive Marek Španěl.

Do týdeníku dále přispívají mj. Petr Holub, Jiří Peňás, Ondřej Šmigol, Michael Durčák, Lucie Sulovská či Marian Kechlibar.

Spor s Andrejem Babišem[editovat | editovat zdroj]

Dne 22. března 2014 server zveřejnil rozhovor redaktora Daniela Kaisera s Helenou Válkovou, ministryní spravedlnosti za ANO 2011. Rozhovor se týkal mimo jiné Babišova zbohatnutí, jeho údajné spolupráce se Státní bezpečností a možného ovlivňování obsahu novin ve prospěch ANO 2011. Dalším tématem rozhovoru bylo postavení Čechů za Protektorátu.[15] Podle Babišova následného vyjádření byl rozhovor tendeční, provokativní a vedený za účelem ministryni poškodit.[16] Echo24 označil za projekt, který byl vytvořen za účelem napadat jeho samotného a jeho hnutí, a redaktory Echo24 za „tuneláře, kteří vytunelovali Lidové noviny, udělali tam 50 milionů ztrátu a fandili ODS.“[16] Za celou věcí měli podle něj stát místopředseda TOP 09 a bývalý ministr financí Miroslav Kalousek a ředitel ČEZ Martin Roman. Babiš dále prohlásil: „Doufám, že váš bílý kůň, ten Klenor, má dostatečně velké majetkové přiznání, aby prokázal potom ty vaše náklady.“[16] Podle některých autorů, například Adama Drdy z Revolver Revue,[17] Jiřího X. Doležala z Reflexu,[18] bývalého politika Miroslava Macka[19] nebo serveru MediaGuru[20] tím z pozice ministra financí Janu Klenorovi pohrozil finanční kontrolou. Podle Drdy tím navíc vyhrožoval potenciálním konkurentům svých periodik.[17] Šéfredaktor Balšínek všechna Babišova nařčení odmítl.[21] Babiš se později za svá slova omluvil s tím, že nemá a nikdy neměl v úmyslu prověřovat hospodaření zpravodajského serveru.[22] Dále uvedl, že má problém si zvyknout na to, že jako politik nemůže říkat, co si doopravdy myslí.[22]

Počátkem května 2014 v redakci Echo24 skutečně proběhla kontrola z finančního úřadu.[23] Podle redakce nebyly při kontrole nalezeny žádné nesrovnalosti.[24]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. BALŠÍNEK, Dalibor. Spouštíme Echo24.cz, nový internetový deník. Echo24 [online]. 2014-03-16 [cit. 2017-02-03]. Dostupné online. 
  2. http://echo24.cz/a/ifvhZ/nevite-si-rady-a-nechcete-medvidka-myvala-darujte-tydenik-echo [online]. 
  3. Výzkum: Echo má vysokoškolské a pravicové čtenáře. MediaGuru.cz [online]. [cit. 2021-04-21]. Dostupné online. (česky) 
  4. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/232763-babis-koupil-mafru-do-obsahu-novin-zasahovat-nebude-rika-jeho-mluvci/ [online]. 
  5. http://hlidacipes.org/babisuv-seznam/ [online]. 
  6. http://www.mediar.cz/byvaly-sef-ln-balsinek-chysta-echo-novy-online-denik-a-tabletovy-tydenik/ [online]. 
  7. BALŠÍNEK, Dalibor. Echo24: Chceme být protiváhou oligarchizovaným českým médiím [online]. 2014-06-29, nedatováno. Dostupné online. 
  8. http://echo24.cz/a/i5U9M/spoustime-tydenik-echo [online]. 
  9. http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/vychazi-novy-tydenik-echo-chce-ziskat-narocne-ctenare-a-jit-proti-vsem-trendum--1417782
  10. http://www.mediaguru.cz/2014/01/podil-ve-firme-echo-media-si-rozdeli-dva-spolecnici/#.UyY9adzcGd4 [online]. 
  11. http://www.mediaguru.cz/2014/01/podil-ve-firme-echo-media-si-rozdeli-dva-spolecnici/#.UyY9adzcGd4 [online]. 
  12. https://www.mediar.cz/echo-media-ma-nove-akcionare-klenor-a-ovcari-kapitalizovali-sve-pohledavky
  13. http://www.ceskamedia.cz/clanek/286204/echo-nabidne-51-svych-akcii-ctenarum-zbytek-ziska-rudolf-ovcari
  14. https://echo24.cz/a/SB2Ge/pokusime-se-o-svetovy-prulom-51--akcii-echa-pujde-mezi-ctenare-rika-rudolf-ovcari
  15. KAISER, Daniel. Kdyby byl Babiš agent, mrzelo by ji to. Ministryní by Válková zůstala. echo24 [online]. 2014-03-22 [cit. 2014-06-29]. Dostupné online. 
  16. a b c Babiš: Celý rozhovor byl veden za účelem ministryni poškodit. Česká televize [online]. [cit. 2014-06-29]. Dostupné online. 
  17. a b DRDA, Adam. Babiš, média, souznění. Revolver Revue [online]. 2014-03-31 [cit. 2014-06-29]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2015-10-09. 
  18. JIŘÍ X., Doležal. Babiš vyhrožuje novinářům, iDnes o tom mlčí. Reflex [online]. 2014-03-25 [cit. 2014-06-29]. Dostupné online. 
  19. MACEK, Miroslav. Páteční glosy 28. 3. 2014 [online]. Macek v botách, 2014-03-28 [cit. 2017-02-03]. Dostupné online. 
  20. Babiš zaútočil na Echo24.cz, deník odpovídá. MediaGuru [online]. 2014-03-24 [cit. 2014-06-29]. Dostupné online. 
  21. BALŠÍNEK, Dalibor. Víme, s kým máme tu čest, pane Babiši. echo24 [online]. 2014-03-24 [cit. 2014-06-29]. Dostupné online. 
  22. a b ČTK. Babiš se ve svých novinách omluvil za výroky o serveru Echo. aktuálně.cz [online]. 2014-03-27 [cit. 2014-06-29]. Dostupné online. 
  23. KOPECKÝ, Josef. Kalousek upozornil na finanční kontrolu serveru, který kritizoval Babiš. iDnes [online]. 2014-05-06 [cit. 2014-06-29]. Dostupné online. 
  24. Ghostbuster. Kontrola z finančního úřadu dopadla dobře. echo24 [online]. 2014-05-19 [cit. 2014-06-29]. Dostupné online. 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]