Fox News

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na: Navigace, Hledání
Budova Fox News na 6. ulici New Yorku.
Zpravodajské studio FNC.
V jakých zemích je vysílání Fox News k dispozici.

Fox News Channel (zkráceně FNC, často nazývaný jen Fox News či prostě Fox) je televizní kanál (kabelový i satelitní) vlastněný Fox Entertainment Group, filiálkou News Corporation. V dubnu 2009 byla stanice dostupná 102 miliónům domácností ve Spojených státech amerických (a samozřejmě i mnoha mezinárodním divákům) a vysílala zejména ze studií v New Yorku. Kromě televizního vysílání poskytuje Fox News i internetové zpravodajství a rádiové vysílání (Fox News Radio).

Slogany stanice byly fair and balancedférová a vyvážená – či we report, you decidemy přinášíme zprávy, vy rozhodněte. Fox News sama sebe popisuje jako zpravodajskou televizní síť. Její kritici, poukazují na dlouhodobou preferenci konzervativního světonázoru ve vysílání stanice a její preferenci pro politiku Republikánské strany. V červnu 2017 stanice přestala slogan fair and balanced používat.[1]

Průměrný věk jejích diváků je 68 let,[2] u některých pořadů ale i 72 let.

Historie[editovat | editovat zdroj]

Stanice byla založena mediálním magnátem Rupertem Murdochem a jejím výkonným ředitelem v době založení byl Roger Ailes, který ji vedl do 21. 7. 2016, kdy „byl odejit“ z vedení stanice poté, co na veřejnost unikly obvinění desítek žen o tom, že je Ailes sexuálně obtěžoval, zneužíval svého postavení k vydírání za sexuální služby.[3]

Vysílání začalo po kabelu 7. října 1996 17 miliónům předplatitelů. Během devadesátých let stanice získávala na významu a dnes je v Spojených státech amerických podle Nielsenova hodnocení televizním kanálem s největším množstvím pravidelných diváků (následují kanály CNN a MSNBC).


Pořady Fox News[editovat | editovat zdroj]

Pracovní dny
Program Moderátoři Popis
Fox & Friends First
Heather Childers první zprávy dne, diskuze; út-pá
Fox & Friends
Steve Doocy, Ainsley Earhardt, a Brian Kilmeade typ „zpráv k snídani“
America's Newsroom
Bill Hemmer a Shannon Bream ranní až dopolední diskuzní program
Happening Now
Jon Scott a Jenna Lee Aktuální zprávy dne
Outnumbered
Sandra Smith, Harris Faulkner, Julie Roginsky, Kennedy, Meghan McCain Odpolední publicistika
Happening Now
Jon Scott a Jenna Lee Aktuální zprávy dne
America's News Headquarters
Melissa Francis Aktuální události ve zprávách
Shepard Smith Reporting
Shepard Smith Odpolední/podvečerní zprávy a rozhovory
Your World with Neil Cavuto
Neil Cavuto Byznys
Untitled Eric Bolling talk show
Eric Bolling Show 5 odp. TBD[4]
Special Report with Bret Baier
Bret Baier Politika u kulatého stolu
The First 100 Days
Martha MacCallum A program documenting the first 100 days of the Trump administration.
Tucker Carlson Tonight
Tucker Carlson Diskuze k aktuálním aférám
The Five
Bob Beckel, Kimberly Guilfoyle, Greg Gutfeld, Dana Perino, Jesse Watters a Juan Williams Večerní debatní program
Hannity
Sean Hannity Politická témata dne s hosty z konzervativního úhlu pohledu
Soboty

Sobotní program má následující bloky (s těmito moderátory): Bulls & Bears (Dagen McDowell), Cavuto on Business (Neil Cavuto), Forbes on Fox (David Asman), Cashin' In (Eric Bolling), The Journal Editorial Report (Paul Gigot), Fox Report (Julie Banderas), Watters' World (Jesse Watters), Justice with Judge Jeanine (Jeanine Pirro), The Greg Gutfeld Show (Greg Gutfeld).

Neděle

Nedělní programy mají podobné bloky jako sobotní, s těmito ryze nedělními bloky: Media Buzz (Howard Kurtz), Fox News Sunday (Chris Wallace), Sunday Morning Futures With Maria Bartiromo (Maria Bartiromo).

Tváře Fox News[editovat | editovat zdroj]

moderátoři programů

David Asman, Bret Baier, Julie Banderas, Maria Bartiromo, Bob Beckel, Eric Bolling, Shannon Bream, Tucker Carlson, Neil Cavuto, Steve Doocy, Ainsley Earhardt, Harris Faulkner, Melissa Francis, Kimberly Guilfoyle, Greg Gutfeld, Sean Hannity, Pete Hegseth, Bill Hemmer, Abby Huntsman, Gregg Jarrett, Lisa Kennedy Montgomery, Brian Kilmeade, Howard Kurtz, Jenna Lee, Martha MacCallum, Meghan McCain, Clayton Morris, Arthel Neville, Dana Perino, Jeanine Pirro, Julie Roginsky, Jon Scott, Shepard Smith, Chris Wallace, Juan Williams.

Mezi další tváře stanice (stejně jako u ostatních celonárodních komerčních stanic) patří korespondenti a experti různých oborů, z toho např. vojenští činitelé nebo funkcionáři Pentagonu.

Mezi výrazné tváře stanice z minulosti patří např. Glenn Beck (2009-2011). Do roku 2017 to také byli Megyn Kellyová, Greta Van Susterenová, ale ty odešly, a Bill O'Reilly, který byl vyhozen v souvislosti se sexuálním obtěžováním uvnitř této společnosti a odlivem inzerentů.

Kritika[editovat | editovat zdroj]

Manipulace a nepřesnost zpravodajství[editovat | editovat zdroj]

Zaujetí Fox News pro konzervativní a republikánské smýšlení bylo prvních pár let po jeho zařazení mezi mainstreamová média kvitováno jako protiváha k do té doby převládajícímu spíše liberálnímu úhlu pohledu.[5] Postupem času ale přišla kritika této stanice a to nejenom z pozic liberálů a demokratů. Je všeobecně považována za stanici blízkou politickým konzervativcům a republikánům. Fox News říká, že její komentování zpráv a zpravodajství (hard news) operují odděleně a odmítá jakoukoli předpojatost ve vysílání zpráv;[zdroj?] kritici stanice jsou opačného názoru.

Nejostřejší kritika Fox news tvrdí, že televize pouze vytváří dojem zpravodajství, zatímco nemá se seriózní žurnalistikou nic společného, a pomocí kterého jsou události jím prezentované (s výjimkou několika 'politicky neutrálních') upraveny a podány tak, aby podvědomě zmátly a zmanipulovaly diváka ve prospěch agend, které Fox News razí (obecně má jít o favorizování politické pravice a Republikánů s kritikou až očerňováním levice a Demokratů, v pořadech jednotlivých osobností Fox News pak o různá dodatečná úsilí).[zdroj?]

V roce 2007 insider z Fox News vynesl na veřejnost tzv. Fox News memos – interní denní oběžníky a e-maily pro reportéry a jednotlivé pracovníky zpravodajství od zástupce šéfa oddělení, Johna Moodyho. Ten v nich typicky uvádí, které zprávy zveličit a které zmarginalizovat nebo jim nevěnovat pozornost (tedy „o čem“ točit reportáže) a v některých případech také „jak“ je natočit (sestříhat, doprovodit komentářem) s konkrétními případy, jak má která kauza vyznít. Bývalí zaměstnanci Fox News a whistlebloweři existenci oběžníků potvrzují a dodávají, že soustavná zaujatost přesně směřovaná v něčí prospěch/neprospěch v této televizi funguje na denní bázi, je záměrná a nelze ji přehlížet jako věc náhody.[6]

Při prezidentských volbách v roce 2008 byla konzervativními republikány kritizována, že záměrně neinformuje o kampani Rona Paula, ignoruje jeho osobu a preferuje ostatní republikánské kandidáty.[zdroj?]

V souvislosti s atentátem na členku Kongresu Giffordsovou tato televize nepravdivě spojila pravicovou bělošskou skupinu American Renaissance s osobou atentátníka Jareda Lee Loughnera.[7][8][9][10][11][12]

Fox News byla opakovaně usvědčena z manipulace obrazů, zvuku[13][14] a videa, které použila ve svých programech (například ve zprávě o protestu s malou návštěvností – kterou (podle kritiků) chtěla záměrně zveličit – použila záběry jiné demonstrace s mnohem více účastníky;[15] ukázala „zpitvořené“ fotografie dvou žurnalistů, které ve svém programu kritizovala;[16] záměrně a rutinně vystříhává nejostřejší kritiku vůči republikánským politiků, které se – podle kritiků této stanice – snaží favorizovat, a další). V prosinci 2014 baltimorská pobočka FOX 45 záměrně sestříhala (obrazově i zvukově) zprávu o washingtonské demonstraci "Justice For All" tak, že falsifikovala zvukovou stopu a kompletně překroutila její význam.[17][18] Kolem 12. až 17. ledna 2015 kanál Fox News zmiňoval a přinášel zprávy a rozhovory s „experty“ o údajných ryze muslimských zapovězených zónách („no go zones“) v Paříži, Birminghamu a Detroitu, kam údajně nemají přístup ne-muslimové ani policie. Později se stanice omluvila za svá nepravdivá tvrzení, ale starosta Paříže se vyslovil, že zváží žalobu.[19]

Podle několika průzkumů, např. WorldPublicOpinion.org z roku 2010[20] se Fox News v konkurenci amerických mainstreamových zpravodajských stanic umístila na nejhorším místě v informovanosti svých diváků o základních tématech z domova i ze zahraničí (nejlépe dopadlo veřejnoprávní vysílání PBS).

Sledování nepohodlných osob[editovat | editovat zdroj]

Do července 2016 fungovala uvnitř stanice, ve 14. patře newyorské centrály News Corp, sekce interně nazývaná The Black Room (černá místnost). Byla tajným provozem a o její existenci vypověděla až v roce 2016 jedna z bývalých zaměstnankyň stanice a zprávu přinesly New York Magazine. Účelem černé místnosti bylo sledování cílových zájmových osob, uvnitř i vně společnosti, včetně „hledání špíny“ na tyto osoby s potenciálem využití získaných informací ve vysílání včetně vedení PR kampaní proti nim.[zdroj?] Černou místnost založil Roger Ailes kolem roku 2011 a vedl ji Peter Johnson Jr. Ailes a na ni věnoval část rozpočtu stanice, včetně najímání politických operativců a soukromých detektivů na své soupeře, rivaly, nepřátele i názorové oponenty (příp. jejich rodinné příslušníky).[21][zdroj?]

Sexuální obtěžování zaměstnankyň[editovat | editovat zdroj]

Roku 2016 ve Fox News zažil katarzi velkého množství incidentů sexuálního obtěžování, sexuálního napadení a případů vydírání za sex u žen pracujících ve Fox News muži na významných pozicích v této korporaci. Jednalo se o případy z minulosti, které až v tomto období hromadně vyplouvaly na povrch. Kromě Billa O'Reillyho[zdroj?] nebo Francesca Cortese[zdroj?] se jednalo především o šéfa stanice, Rogera Ailese.[zdroj?] O jeho sexuálním obtěžování a vydírání nakonec vypovědělo několik desítek žen, včetně tří výrazných moderátorek stanice,[zdroj?] Grety van Susteren, Gretchen Carlson a Megyn Kelly, což byly soudní případy, za které stanice zaplatila desítky milionů dolarů a které nakonec způsobily, že Ailes odešel z pozice generálního ředitele. Podle zdrojů ze stanice nešlo o ojedinělé případy, ale o systémovou kulturu – problém, které v je prostředí Fox News stále přítomen. Během prvního čtvrtletí roku 2017 neustávaly případy výpovědí žen, které ve Fox News pracovaly v různých pozicích, o sexuálním harašení a obtěžování ze strany mužů ve vyšších pozicích, včetně explicitního či implicitního vydírání. Paralelně s tím od stanice odcházeli inzerenti, kteří stahovali propagaci svých výrobků a služeb na této stanici resp. kolem jejich specifických programů. V dubnu 2017, po pěti případech žen, které o těchto praktikách vypověděly moderátorovi The O'Reilly Factor, a 13 milionů dolarů, které stanice věnovala na urovnání stávajících či budoucích soudních litigací, a cca 56 inzerentech, kteří zrušili své reklamy, nové vedení propustilo Billa O'Reillyho.

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. Fox News drops 'fair and balanced' slogan without announcement. BBC News [online]. 2017-06-15 [cit. 2017-08-30]. Dostupné online.  
  2. http://qz.com/738346/fox-newss-biggest-problem-isnt-the-ailes-ouster-its-that-its-average-viewer-is-a-dinosaur/
  3. Roger Ailes resigns as Fox News CEO over sexual harassment allegations
  4. http://www.orlandosentinel.com/entertainment/tv/tv-guy/os-et-oreilly-out-five-eric-bolling-rise-20170419-story.html
  5. http://www.fair.org/index.php?page=1067
  6. http://www.cnsnews.com/ViewCommentary.asp?Page=\Commentary\archive\200311\COM20031107b.html
  7. Smears against Jared Taylor and American Renaissance were false. Charleston Charleston Conservative. Examiner.com
  8. American Renaissance: Was Jared Lee Loughner tied to anti-immigrant group?
  9. TAYLOR, J. American Renaissance and Jared Loughner Special to AR News, January 9, 2011
  10. Obama Officials Use Fox News to Smear Conservative Group in Shootings
  11. Jared Loughner’s supremacists tie debunked
  12. Fox News Report Blaming Right for Shootings Officially Debunked
  13. Fox News caught inserting boos in CPAC video as reaction to Ron Paul Win – Pics
  14. Busted:Fox News CPAC Ron Paul Video Deception
  15. http://web.archive.org/web/20091114133318/news.yahoo.com/s/ynews/20091111/ts_ynews/ynews_ts977
  16. Fox News Alters Photos of Reporters
  17. http://www.mediaite.com/tv/fox-affiliate-edits-protest-chant-to-sound-like-kill-a-cop/
  18. Fox Affiliate Caught Altering Protester Chant Video
  19. Fox News Apologizes For No-Go Zone "Error"
  20. http://www.worldpublicopinion.org/pipa/articles/brunitedstatescanadara/671.php?nid=&id=&pnt=671&lb=
  21. WTF Is The Fox News “Black Room”?

Související články[editovat | editovat zdroj]

Literatura[editovat | editovat zdroj]

  • David Brock, Ari Ravin Havt: The Fox Effect: How Roger Ailes Turned a Network into a Propaganda Machine, ISBN 978-0307279583
  • Gabriel Sherman: The Loudest Voice in the Room, ISBN 978-0812992854

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]