Eutelsat

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Eutelsat S.A.
Základní údaje
Datum založení 1977
Sídlo Paříž, Francie Francie
Adresa sídla Paříž, Francie
Charakteristika firmy
Oblast činnosti Satelitní operátor
Služby Satelitní komunikace
Identifikátory
Oficiální web www.eutelsat.com
LEI 549300EFWH9UR17YSK05 a 549300MCOOY1V7P2PG30
Některá data mohou pocházet z datové položky.
Mapa pokrytí satelity společnosti Eutelsat, situace v roce 2008

Eutelsat S.A. je francouzská společnost spravující jednu z největších satelitních sítí na světě, mimo jiné i družice řady Hot Bird. Původně byla mezivládní západoevropskou společností.

Historie[editovat | editovat zdroj]

Západoevropské země se 21. března 1977 rozhodly vybudovat vlastní organizaci a systém telekomunikačních družic pod názvem EUTELSAT[1], což je zkratka European Telecommunications Satellite Organization. Ústředí se nachází v Paříži. První satelit byl vynesen v roce 1983 a do roku 1989 byla pokryta celá západní i východní Evropa. V 90. letech byla síť rozšířena na Asii, Afriku a Ameriku. V roce 2001 byla organizace převedena na soukromou společnost Eutelsat S. A.

Rozsah služeb[editovat | editovat zdroj]

Satelity Eutelsat poskytují pokrytí nad celou Evropou, Blízkým východem, velkou částí Asie, Afriky a oběma Amerikami. Do portfolia společnosti patří satelitní telefony, mobilní telefony, video-hovory, internetové připojení, firemní sítě, profesionální datové linky, satelitní televize a rádio.

Konkurence[editovat | editovat zdroj]

S vypouštěním telekomunikačních družic začaly v roce 1958 USA (družice SCORE)[2], v roce 1964 začali Sověti vypouštět družice typu Molnija a byla založena mezinárodní organizace i systém Intelsat. V roce 1971 vznikl i pro telekomunikace východoevropský Intersputnik[3] a počet národních i soukromých společností na celém světě po roce 1970 expandoval.

Seznam některých satelitů[editovat | editovat zdroj]

Satelit Pozice Oblast pokrytí Start Poznámky
Hot Bird 13° východ Evropa, Severní Afrika, Blízký Východ srpen 2002
Hot Bird 7A 13° východ Evropa, Severní Afrika, Blízký Východ březen 2006
Hot Bird 8 13° východ Evropa, Severní Afrika, Blízký Východ srpen 2006
Hot Bird 9 13° východ Evropa, Africa, Blízký Východ prosinec 2008
Eurobird 1 28.5° východ Evropa březen 2001
Eurobird 2 25.5° východ Evropa, Severní Afrika, Blízký Východ říjen 2002
Eurobird 3 33° východ Evropa září 2003
Eurobird 4 (dříve Hot Bird 3) 4° východ Evropa, Severní Afrika, Blízký Východ září 1997
Eurobird 9 (dříve Hot Bird 2) 9° východ Evropa, Severní Afrika, Blízký Východ listopad 1996
W1 10° východ Evropa, Blízký Východ, Africa září 2000
W2 16° východ Evropa, Blízký Východ, Africa říjen 1998
W2M 16° východ Evropa, Africa, Blízký Východ prosinec 2008
W3A 7° východ Evropa, Blízký Východ, Africa březen 2004
W4 36° východ Africa, Rusko květen 2000
W5 70.5° východ Evropa, Blízký Východ, Asie, Austrálie listopad 2002 Porucha jednoho solárního panelu
W6 21.5° východ Evropa, Blízký Východ, Africa duben 1999
SESAT 1 36° východ Evropa, Severní Afrika, Blízký Východ, Asia duben 2000
Atlantic Bird 1 12.5° západ Evropa, Blízký Východ, Amerika srpen 2002
Atlantic Bird 2 8° západ Evropa, Blízký Východ, Amerika září 2001
Atlantic Bird 3 5° západ Evropa, Amerika, Africa červenec 2002
Atlantic Bird 4 (dříve Hot Bird 4) 7° západ Evropa, Severní Afrika, Blízký Východ únor 1998

Soudní spor s NTDTV[editovat | editovat zdroj]

V roce 2008 vznikl spor Eutelsatu s Nezávislou televizní sítí New Tang Dynasty Television (NTDTV)[4], jejíž signál přenášený do Číny byl 16. června 2008 přerušen. NTDTV společně s francouzskou nevládní organizací Reportéři bez hranic[5] označili ztrátu signálu za úmyslné zasahování do vysílání NTDTV.[6][7][8] Eutelsat obvinění odmítl[9][10], přesto, že Reportéři bez hranic tvrdí, že je Eutelsat schopen ihned vysílání obnovit.[11] V lednu 2009 schválil Evropský parlament rezoluci vyzývající Eutelsat k obnovení vysílání NTDTV[12] a vyzval generálního ředitele, aby přijel do Štrasburku objasnit důvody k přerušení vysílání, ale Eutelsat na výzvy nereagoval.[13] NTDTV po vývoji událostí podala v roce 2009 proti Eutelsatu soudní žalobu.[14] Eutelsat byl u soudu nařčen z oklamání veřejné důvěry a smluvních závazků za účelem upokojení důležitého zákazníka, kterým je čínský komunistický režim.[9]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. VÍTEK, Antonín; LÁLA, Petr. Malá encyklopedie kosmonautiky. Praha: Mladá fronta, 1982. Kapitola Historie, s. 106. 
  2. Malá encyklopedie kosmonautiky, str. 180
  3. Malá encyklopedie kosmonautiky, str. 185
  4. JOSHUA, Philipp. Nezávislá televizní stanice ztratila signál nad Čínou [online]. velkaepocha.sk [cit. 2009-11-16]. Dostupné online. 
  5. Eutelsat is stopping the transmission of the Chinese-language channel NTDTV under pressure from Beijing [online]. Reportéři bez hranic [cit. 2009-11-16]. Dostupné online. (anglicky) 
  6. AUST, Ondřej. Eutelsat kritizován, že vypnul nezávislou televizi do Číny [online]. aust.cz [cit. 2009-11-16]. Dostupné online. 
  7. DRUKIER, Cindy. Důkazy: satelitní společnost lže o okolnostech vypnutí TV stanice [online]. velkaepocha.sk [cit. 2009-11-16]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2011-02-20. 
  8. Evidence Shows Eutelsat Shutdown of NTDTV Was Premeditated and Politically Motivated [online]. asianresearch.org [cit. 2009-11-16]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2010-09-17. (anglicky) 
  9. a b Kanál NTDTV obvinil Eutelsat z odpojení signálu [online]. parabola.cz [cit. 2009-11-16]. Dostupné online. 
  10. CLOVER, Julian. Eutelsat defends NTDTV position [online]. broadbandtvnews.com [cit. 2009-11-16]. Dostupné online. (anglicky) 
  11. Eutelsat would be technically capable of restoring NTDTV's broadcasts to Asia today [online]. unhcr.org [cit. 2009-11-16]. Dostupné online. (anglicky) 
  12. Prohlášení Evropského parlamentu o obnovení vysílání televize NTDTV v Číně prostřednictvím satelitní služby Eutelsat [online]. Evropský parlament [cit. 2009-11-16]. Dostupné online. 
  13. MANTYK, Evan. Evropský parlament požaduje obnovení vysílání nezávislé NTDTV do Číny [online]. velkaepocha.sk [cit. 2009-11-16]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2011-02-20. 
  14. MANTYK, Evan. Televizní síť žaluje významnou satelitní společnost [online]. velkaepocha.sk [cit. 2009-11-16]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2009-08-19. 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]