Echo Moskvy

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Echo Moskvy
Logo
Logo
Alexej Venědiktov v rozhovoru s Michailem Gorbačovem
Základní údaje
Datum založení22. srpna 1990
Datum zániku3. března 2022
ZakladateléSergey Korzun
Sergey Buntman
Adresa sídlaMoskva, Rusko
Souřadnice sídla
Klíčoví lidéYekaterina Pavlova
Charakteristika firmy
Oblast činnostimasové medium
Mateřská společnostGazprom-Media
MajitelGazprombank
OceněníRunet Prize (2008)
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Echo Moskvy (rusky Эхо Москвы), od 3. března 2022 Echo (rusky Эхо) je ruská rozhlasová stanice se sídlem v Moskvě. Vysílá zejména zprávy a debaty zaměřené na politické a sociální otázky Ruska. Je považována za jedno z hlavních nezávislých médií v zemi a podle kritiků tamějších poměrů také za jedno z posledních. Podle ruských opozičních novinářů je umlčení stanice otázkou času.[1][2] Šéfredaktorem stanice je Alexej Věnědiktov. Mezi její moderátory patří např. liberální politik a historik Vladimir Ryžkov.

Historie[editovat | editovat zdroj]

Stanice poprvé vysílala 22. srpna 1990.

V březnu 2012 valné shromáždění akcionářů změnilo správní radu stanice. Od té doby v ní již nejsou zastoupeni redaktoři. Výměna proběhla poté, co tehdejší premiér Vladimir Putin uvedl, že mu stanice „spílá od rána do večera".[3]

Varování Roskomnadzoru (2014)[editovat | editovat zdroj]

V závěru října 2014 vedoucí redaktor stanice Alexandr Vladimirovič Pljuščev (rusky Александр Владимирович Плющев) ve vysílání hovořil o válečném konfliktu na východní Ukrajině. K rozhovoru, jehož námětem byly boje o doněcké letiště, si přizval zpravodaje listu The Los Angeles Times a ruské opoziční televizní stanice Dožď. Ruský cenzurní orgán Roskomnadzor poté stanici adresoval oficiální „varování“. Záznam pořadu pak musel být na jeho pokyn z webu rádia odstraněn a Pljuščev byl okamžitě propuštěn, protože se údajně dopustil schvalování válečných zločinů.[1] Pokud Echo Moskvy obdrží dvě taková varování za rok, může být podle ruských zákonů jeho činnost ukončena.[4]

Pobodání novinářky Felgengauerové (2017)[editovat | editovat zdroj]

Na konci října roku 2017 byla v redakci rádia pobodána nožem do krku[5] novinářka stanice Taťjana Vladimirovna Felgengauerová (rusky Татьяна Владимировна Фельгенгауэр).[6] Po útoku byla udržovaná v umělém spánku včetně umělé plicní ventilace.[7]

Ruská invaze na Ukrajinu (2022)[editovat | editovat zdroj]

Kvůli jejich reportážím o ruské invazi na Ukrajinu jdoucím i přes varování proti oficiálnímu narativu bylo rádiu Echo Moskvy a televizní stanici Dožď pozastaveno 1. března 2022 rozhlasové vysílání.[8]

Vysílání stanice pokračuje prostřednictvím internetových streamů, ale potýká se s problémy. Na platformách Yandex a VKontakte bylo vysílání zablokováno na žádosti Roskomnadzoru a prokuratury. Youtube zablokoval ve středu 2. března 2022 vysílání na území EU s odvoláním na „propojení s Gazpromem“, ale na nátlak mezinárodní novinářské komunity opatření zrušil.

Dne 3. března 2022 rozhodlo představenstvo stanice o likvidaci Echa Moskvy.[9] Po oznámení likvidace stanice pokračuje v internetovém vysílání na Youtube; na Youtube i sociálních sítích změnila stanice název z Echo Moskvy na Echo.

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. a b V Rusku vyhodili novináře za rozhovor o Ukrajině, který nesouzněl s Kremlem. iHNed.cz [online]. 2014-11-6. Dostupné online. 
  2. Rádio Echo Moskvy má novou správní radu. Česká televize [online]. 2012-3-30. Dostupné online. 
  3. Echo Moskvy má novou správní radu. Novináři v ní nejsou. Aktualne.cz [online]. 2012-3-29. Dostupné online. 
  4. Russia's Ekho Moskvy Hit With Official Warning. Radio Free Europe/Radio Liberty [online]. 2014-11-7. Dostupné online. (anglicky) 
  5. Muž, který pobodal redaktorku stanice Echo Moskvy, je ve vazbě. TÝDEN.cz. 2017-10-24. Dostupné online [cit. 2017-11-04]. 
  6. Redaktorku nezávislého rádia Echo Moskvy pobodali, útočníka zadrželi. Novinky.cz. 2017-10-23. Dostupné online [cit. 2017-11-04]. 
  7. Pobodaná ruská novinářka je v umělém kómatu. Její kolegové si opakovaně stěžovali na výhrůžky. Aktuálně.cz. 2017-10-23. Dostupné online [cit. 2017-11-04]. 
  8. Russia orders shut down of country’s only independent TV channel and a liberal radio station. The Independent [online]. 2022-03-01. Dostupné online. (anglicky) 
  9. Představenstvo Echo Moskvy rozhodlo o likvidaci této stanice, která je kritická ke Kremlu. Deník N [online]. 2022-03-03 [cit. 2022-03-03]. Dostupné online. 

Související články[editovat | editovat zdroj]

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]