Dožď

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Dožď (Дождь)
Tvrain.svg
Zahájení vysílání27. duben 2010
Ukončení vysílání3. března 2022
Provozovatelmediální holding Dožď
ŘeditelNatalja Sindějeva
ZeměRuskoRusko Rusko
Jazykruština
Webhttps://tvrain.ru/

Dožď (rusky: Дождь, v překladu „déšť“) je dočasně pozastavená ruská televizní stanice, která vysílala 24 hodin denně zpravodajství v HD kvalitě.[1] Stanice vysílala především zprávy, analýzy, reportáže a diskuze. Díky své nezávislosti a kontroverzním reportážím proti režimu prezidenta Vladimira Putina musela stanice čelit častým represím ze strany státních orgánů.[2] V srpnu 2021 byla prohlášena za „zahraničního agenta“.

V září 2016 byla po zákazu jedinou povolenou ruskou stanicí na Ukrajině, ale v lednu 2017 musela skončit i tam.[3]

Po ruské invazi na Ukrajinu[editovat | editovat zdroj]

Generální ředitelka Natalja Sindějeva provází prezidenta RF Dmitrije Medveděva redakcí televizní stanice Dožď (zdroj Kremlin.ru 2011)

Kvůli reportážím o ruské invazi na Ukrajinu jdoucím proti oficiálnímu narativu Roskomnadzor zablokoval 1. března 2022 webové stránky televizní stanice Dožď a rádia Echo Moskvy, jemuž bylo současně zakázáno vysílání.[4] Poslední zpráva na webu televizní stanice je proto z března 2022 a hovoří o petici na její podporu.

V činnosti pak televize Dožď pokračovala na sociálních sítích, přičemž státní orgány zároveň usilovaly také o zablokování těchto aktivit.[4][5] Dne 2. března šéfredaktor televizního vysílání stanice Dožď Tichon Dzjadko (Тихон Дзядко) oznámil, že kvůli ochraně vlastní bezpečnosti spolu s dalšími kolegy dočasně opouští Rusko.[4] Majitelka mediálního holdingu Dožď a jeho generální ředitelka Natalja Sindějeva dne 3. března 2022 po odvysílání poslední zpravodajské relace oznámila, že po konzultaci s kolektivem zaměstnanců bylo rozhodnuto dočasně zastavit vysílání stanice Dožď. Ve stejný den bylo zastaveno také vysílání rozhlasové stanice Echo Moskvy, která, ačkoli patřila do státem vlastněného holdingu Gazprom Media, si udržovala nezávislé postavení.[4][6]

Klíčoví lidé[editovat | editovat zdroj]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. Archivovaná kopie. tvrain.ru [online]. [cit. 2015-02-15]. Dostupné v archivu pořízeném dne 2015-02-07. 
  2. Ruská policie zatýkala sympatizanty nezávislé televize Dožď. Deník.cz. 2014-02-08. Dostupné online [cit. 2017-10-28]. 
  3. Na Ukrajině zakázali poslední ruskou televizi. Novinky.cz [online]. 2017-01-12 [cit. 2018-04-28]. Dostupné online. 
  4. a b c d Телеканал "Дождь" временно приостановит работу [online]. Interfax.ru, 2022-03-03 [cit. 2022-03-07]. Dostupné online. (rusky) 
  5. Russia orders shut down of country’s only independent TV channel and a liberal radio station. The Independent [online]. 2022-03-01. Dostupné online. (anglicky) 
  6. HUMPÁLOVÁ, Jolana. Exodus médií z Ruska. Rusům zbyde jen propaganda. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz, 2022-03-06 [cit. 2022-03-07]. Dostupné online. 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]