The Washington Post

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
The Washington Post
Druh deník
Formát broadsheet
Vydavatel Nash Holdings LLC
Šéfredaktor Martin Baron
Založení 1877 Stilsonem Hutchinsem
Vlastnictví soukromé
Sídlo společnosti 1150 15th Street, N.W.
Washington, D.C. 20071
ISSN 0190-8286
Oficiální web
www.washingtonpost.com

The Washington Post je americký deník založený 1877 ve Washingtonu, D.C. Stilsonem Hutchinsem a v současnosti vlastněný společností Nash Holdings LLC Jeffa Bezose.

Liberálně orientovaný The Washington Post se v roce 1954 sloučil s deníkem Washington Times-Herald (není identický se současným deníkem Washington Times). Po uzavření The Washington Star v roce 1981 zůstal jako jediný deník v hlavním městě USA. Dnes má konkurenci v podobě konzervativního deníku The Washington Times.

Největším historickým případem novinářů tohoto deníku je pravděpodobně aféra Watergate, která měla za následek odstoupení prezidenta Richarda Nixona. O této aféře a postupu novinářů Washington Post vznikl i film Všichni prezidentovi muži.

V roce 2003 deník svými články podporoval zahraniční politiku amerického prezidenta George W. Bushe, který se chystal podniknout invazi do Iráku pod záminkou, že Irák vlastní zbraně hromadného ničení.[1] V měsících, které předcházely válce v Iráku, The Washington Post na své titulní straně otiskl více než 140 článku, které prosazovaly invazi do Iráku.[2]

Náklad v dubnu 2007 činil zhruba 930 000 kusů.

Na jaře 2013 deník koupil od Washington Post Company zakladatel a majitel Amazonu Jeff Bezos za částku 250 milionů dolarů.[3] Vzhledem k tomu, že Bezos má kontrakt mezi Amazonem a CIA v hodnotě 600 milionů dolarů[4] a Washington Post na tuto skutečnost své čtenáře neupozorňuje, v článcích deníku o CIA lze mluvit o střetu zájmů.

V říjnu 2016 během voleb prezidenta USA The Washington Post vyjádřil podporu kandidátce Hillary Clintonové.[5]

V prosinci 2016 byl The Washington Post kritizován za šíření fake news, poté co otiskl nepravdivou zprávu, že hackeři z Ruska napadli centrální elektrizační soustavu Spojených států.[6]

V roce 2017 zavedl deník ve své on-line edici podtitulek Democracy dies in Darkness (Demokracie umírá v temnotě) jako reakci na politiku Donalda Trumpa.[7]

V lednu 2018 The Washington Post otiskl článek, který tvrdil, že kampaň prezidenta Miloše Zemana během volby prezidenta České republiky 2018 podporovaly „ruské subjekty“.[8]

Šéfredaktorem deníku je americký novinář Martin Baron. Pro deník Washington Post píší Anne Applebaumová, Fareed Zakaria nebo Robert Kagan, který je zakladatelem neokonzervativního institutu Projekt pro nové americké století.


Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. [url=https://www.pbs.org/moyers/journal/btw/transcript1.html "Buying the War"]. PBS. 25. dubna 2007
  2. Eleven Years On: How 'The Washington Post' Helped Give Us the Iraq War [online]. 12. března 2014. Dostupné online. (anglicky) 
  3. Washington Post to be sold to Jeff Bezos, the founder of Amazon. 5. srpna 2013
  4. Bezos’ Internet-cloud deal with the CIA worth twice what he paid for the Washington Post
  5. Board, Editorial."Hillary Clinton for President", The Washington Post, 13. října 2016. 
  6. Leetaru, Kalev."'Fake News' and How The Washington Post Rewrote Its Story on Russian Hacking of the Power Grid", Forbes, 1. ledna 2017. 
  7. Článek na portálu Business Standard (anglicky)
  8. Zemanova ‚odporná kampaň‘ ukázala mnohé o stavu demokracie, píše Washington Post. Lidovky. 30. ledna 2018.

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]

Související články[editovat | editovat zdroj]