BSkyB

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na: Navigace, Hledání
British Sky Broadcasting plc.
Logo
Právní forma Public Limited Company
Založeno Listopad 1990
Sídlo Londýn, Spojené království
Klíčoví lidé Nicholas Ferguson (Ředitel)
Jeremy Darroch (CEO)
Rozsah působení Spojené království, Irsko
Oblast výroby Média
Provozované služby Satelitní televize, připojení k internetu, telefonie
Počet zaměstnanců 22,800 (2012)[1]
Slogan Believe in Better.
Oficiální web www.sky.com
corporate.sky.com

British Sky Broadcasting Group plc (všeobecně známá jako BSkyB; používající značku Sky) je britská společnost nabízející satelitní vysílání, připojení k internetu a telefonii ve Spojeném království a v Irsku. Společnost vznikla v roce 1990 sloučením firem Sky Television a British Satellite Broadcasting. BSkyB je největším poskytovatelem placené televize ve Spojeném království a v Irsku s více než 10 miliony předplatitelů.[1]

BSkyB je zalistována na London Stock Exchange a patří do indexu FTSE 100. K 20. červenci 2012 dosahovala BSkyB tržní kapitalizace na London Stock Exchange zhruba 11.47 miliard £[2] 21st Century Fox Ruperta Murdocha vlastní ve firmě 39.14 procent akcií.[3]

Historie[editovat | editovat zdroj]

British Sky Broadcasting vznikla 2. listopadu 1990 spojením společností Sky Television a British Satellite Broadcasting.[4] Obě firmy se tehdy potýkaly se ztrátou a bojovaly o diváky. Po schválení transakce byl jmenován Sam Chisholm jako CEO. Společnost v té době prodělávala 10 milionů liber týdně.[5] Bylo propuštěno až 1000 zaměstnanců, v dubnu bylo tehdejších 9 kanálů zredukovaných na 5. Kanál EuroSport byl zrušen a nahrazen kanálem Sky Sports.[6] Byly přehodnoceny smlouvy s hollywoodskými studii a satelit British Satellite Broadcasting byl odprodán norské společnosti Telenor.[7]

Novému vedení společnosti se podařilo do září 1991 snížit ztráty na 1,5 milionu liber týdně a přilákat za první polovinu roku 1991 300 000 nových zákazníků. Již v březnu následujícího roku společnost vydělávála - až 100 000 liber týdně. Tížil ji ovšem dluh 1,28 miliard liber.[8][9]

Průlom a práva na fotbal[editovat | editovat zdroj]

Na podzim roku 1991 se začalo rozhodovat o přidělení práv na vysílání Premier League. Jejich tehdejší majitel, ITV, bojovala o jejich udržení (dokonce byla ochotna zdvojnásobit svou nabídku[10]), ovšem práva nezískala. Získala je právě BSkyB společně s BBC.[11] BBC vysílala pouze to nejlepší, zatím co diváci kanálu Sky Sports měli možnost sledovat veškeré zápasy živě.[12] BSkyB měla od té doby na práva monopol a to až do sezony 2007–08. V květnu 2006 se totiž podařilo získat irskému kanálu Setanta Sports dvě šestiny práv pro sebe.[13]

Sky Multichannels[editovat | editovat zdroj]

Podrobnější informace naleznete v článku Sky Multichannels.

Nová služba Sky Multichannels založená na myšlence tehdejšího CEO Sama Chisholma a Ruperta Murdocha byla spuštěna 1. září 1993.[14] Účelem bylo překlopení celé nabídky na zpoplatněnou. Služba obsahovala 4 původně volně vysílané kanály, několik nových kanálů a vlastní kanály BSkyB.[15] Služba fungovala až do ukončení distribuce analogového vysílání.[16] Díky jejímu spuštění měla BSkyB na konci června 1994 až 3 500 000 zákazníků.[17][18][19] Ovšem ani této službě se nevyhla kritika - většina kanálů bylo kritizovaných za pouhé opakování již odvysílaných pořadů.[20]

V říjnu 1994 bylo rozhodnuto o zalistování na britskou a americkou burzu.[21] Výdělek 900 000 000 liber dovolil snížit firmě její zadlužení o 50 %.[22] Chisholm se stal jedním z nejlepe placených manažerů v mediální branži.[23]

V roce 1995;

  • BSkyB otevřela druhé zákaznické centrum ve Skotsku[24]
  • se BSkyB dostala do indexu FTSE 100.
  • Zvýšila zisk na 155 000 000 liber.

Sam Chisholm v roce 1997 opouští po hádce s Rupertem Murdochem BSkyB.[25]

Související články[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. a b Key facts and figures (Klíčova fakta a data) [online]. 30. červen 2012. Dostupné online. (anglicky) 
  2. FTSE All-Share Index Ranking [online]. stockchallenge.co.uk, [cit. 2011-12-26]. Dostupné online. (anglicky) 
  3. http://www.nytimes.com/2011/07/09/world/europe/09murdoch.html
  4. Sky and BSB in merger deal. The Times, Saturday, 3 November 1990
  5. Shops to withdraw squarials as three BSB 0ieciitiyes go. Melinda Wittstock, Media Correspondent. The Times, Thursday, 8 November 1990;
  6. Eurosport to close down over weekend. The Times, Saturday, 4 May 1991
  7. The Canal Digital Story
  8. Sky TV 'in sight of breaking even'. Graham Searjeant, Financial Editor. The Times, Thursday, 19 September 1991
  9. BSkyB achieves operating profit ahead of forecasts. Melinda Wittstock, Media Correspondent. The Times, Tuesday, 10 March 1992
  10. Premier League unity is tested by offer of £34m. Peter Ball. The Times, Saturday, 18 April 1992
  11. BSkyB and BBC bid offers huge rewards. Peter Ball.The Times, Monday 18 May 1992
  12. Douglas, Torin."Murdoch's rise to the top", BBC News, 12 March 1999. Ověřeno k 8. červeneci 2013. 
  13. "Setanta joins Premiership action", BBC News, 5 May 2006. Ověřeno k 8. červeneci 2013. 
  14. Sky Television - Promos [online]. TV Ark, [cit. 2008-10-09]. Dostupné online. (anglicky) 
  15. British Sky Broadcasting Group plc [online]. Funding Universe, [cit. 2007-02-10]. Dostupné online. (anglicky) 
  16. WATHAN, Chris. How the Sky analogue service was run down in favour of digital.... [online]. Analoguesat, [cit. 2007-02-10]. Dostupné online. (anglicky) 
  17. Dawtrey, Adam."Sat trio in U.K. debut", Variety, 1 September 1993. Ověřeno k 2008-06-14. 
  18. Sky Television - Advertising [online]. TV Ark, [cit. 2010-06-28]. Dostupné online. (anglicky) 
  19. "GOOD UPTAKE FOR SKY MULTI-CHANNELS PACKAGE Friday 5 November 1993" http://www.telecompaper.com/news/good-uptake-for-sky-multichannels-package--10352
  20. Triumph of soap over experience. Reevell, Philip;Henry, Georgina. The Guardian; 25 Oct 1993;
  21. BSkyB's float has £50m price tag. Buckingham, Lisa The Guardian (1959–2003); 26 Nov 1994;
  22. £5m a week operating profits at BSkyB. Martin Waller, Deputy City Editor. The Times, Wednesday, 8 February 1995
  23. BSkyB trio share £3.8m bonuses. Cowe, Roger The Guardian; 15 Nov 1994
  24. New BSkyB centre to give Fife 1,000 jobs. Gillian Bowditch, Scotland Correspondent. The Times, Thursday, 6 October 1994;
  25. Murdoch row led BSkyB chief to quit. Emily Bell, Media Business Editor. The Observer (1901–2003); 22 Jun 1997;

V tomto článku byl použit překlad textu z článku BSkyB na anglické Wikipedii.