Kul al-Arab

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Kul al-Arab
Datum založení1987
Jazykarabština
Periodicitatýdeník
Formáttabloid
Země původuIzraelIzrael Izrael
Sídlo redakceNazaret
Klíčové osoby
MajitelMúsá Hasadíjá (40 %)
Fajíz aš-Štiwí a další
ŠéfredaktorPoložka na Wikidatech neobsahuje český štítek; můžete ho doplnitQ12241143
EditorSamih al-Qasim a Položka na Wikidatech neobsahuje český štítek; můžete ho doplnitQ12241143
Odkazy
WebOficiální stránky
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Kul al-Arab (arabsky كل العرب‎, doslova Všichni Arabové) je izraelský arabsky psaný týdeník založený v roce 1987.[1] Noviny sídlí v Nazaretu a jsou nejvlivnějším a nejčtenějším arabskojazyčným periodikem v Izraeli.[2][3] Je distribuován také na Západním břehu Jordánu.[2] Kul al-Arab má 70 zaměstnanců a náklad 38 000 výtisků.[1] Podle BBC jsou noviny „známé především jako křesťanské noviny“, ale „snaží se rozšířit své muslimské publikum“.[2] Většina příjmů novin pochází z inzerce, a proto jsou někdy rozdávány zdarma.[2] Nějakou dobu noviny redigoval básník Samíh al-Kasím, který byl jejich čestným redaktorem.[1][4][5][6]

V roce 2005 BBC uvedla, že list „kritizuje izraelskou a americkou politiku, ale stejně kritický je i k Palestinské autonomii“.[2] Teroristy a sebevražedné atentátníky označuje jako „mučedníky“.[7]

Noviny založila reklamní agentura al-Bustenaj, kterou tehdy řídil Músá Hasadíjá. Od roku 2008 vlastní Hasadíjá 40 % novin, zbytek patří aš-Štiwímu a „skupině izraelských arabských podnikatelů“.[1] Po určitou dobu vlastnila Yedioth Ahronoth Group a Legal Tender Initiative každá 25 % novin, druhou polovinu vlastnili Hasadíjá a aš-Štiwí. Obě skupiny se však dostaly do konfliktu, který v roce 2006 vyústil v soudní spor a o dva roky později došlo k odkoupení společností Yediot a Legal Tender.[1]

Vydavatelství listu vlastní také časopis pro ženy Lady Kul al-Arab a internetové stránky al-Arab, které denně navštíví 45 000 lidí.[1][8] Kul al-Arab také sponzoruje každoroční izraelskou arabskou soutěž krásy s cenou 10 000 dolarů.[9][10]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

V tomto článku byly použity překlady textů z článků Kul al-Arab na anglické Wikipedii a כל אל-ערב na hebrejské Wikipedii.

  1. a b c d e f WALZER, Yael. 'The Partnership Began as a Dream for a New Middle East'. Ha'arec [online]. 2008-05-06 [cit. 2022-08-24]. Dostupné online. 
  2. a b c d e The press in Israel [online]. BBC, 2005-01-26 [cit. 2022-08-24]. Dostupné online. 
  3. LOUËR, Laurence. To be an Arab in Israel. [s.l.]: Columbia University Press, 2007. Dostupné online. ISBN 978-0231140683. S. 115. 
  4. KERSHNER, Isabel. TV comedy depicts world of the Arab Israeli. The New York Times [online]. 2008-01-07 [cit. 2022-08-24]. Dostupné online. 
  5. GOLDENBERG, Suzanne. Boycott call hits Barak's slim poll hopes. The Guardian [online]. 2001-01-31 [cit. 2022-08-24]. Dostupné online. 
  6. HABERMAN, Clyde. Israeli Arabs Say P.L.O. Pact Is a Path to First-Class Status. The New York Times [online]. 1993-11-24 [cit. 2022-08-24]. Dostupné online. 
  7. اخبار فلسطينية | كل العرب alarab. Kul al-Arab [online]. [cit. 2022-08-24]. Dostupné online. 
  8. LIPSON, Nathan; COHEN, Maayan. Ynet Is the Leading Israeli Internet Portal. Ha'arec [online]. 2008-06-23 [cit. 2022-08-24]. Dostupné online. 
  9. KIMMERLING, Baruch; MIGDAL, Joel S. The Palestinian people: a history. [s.l.]: Harvard University Press, 2003. Dostupné online. ISBN 978-0-674-01129-8. S. 502. 
  10. NAHMIAS, Roee. Druze beauty to make history. Ynetnews [online]. 2005-11-12 [cit. 2022-08-24]. Dostupné online. 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]