Diskuse:Josef Václav Radecký z Radče

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Určení reliéfu[editovat zdroj]

asi Radecký

Doufám, že tohle je Radecký. Mohl by to někdo potvrdit či vyvrátit? --snek01 16:34, 1. 5. 2006 (UTC)

V knize Příběhy olomouckých pomníků od Milana Ticháka (2002) se píše, že jedinou památkou na Radeckého je v Olomouci pamětní deska na Edelmannově paláci. Z čehož nepřímo plyne, že tohle asi Radecký není. Přímý důkaz to ale není, autor knihy nemusel vědět o všem. Jan.Kamenicek 17:43, 1. 5. 2006 (UTC)

hana.luxova@arcor.de Muž vyobrazený na pomníku vypadá spíš jako turek. Vidím typický turban a knír.

Podle mne to může být Radecký a patrně i bude. Knír byl běžnou výbavou vojáků (některé armády jej dokonce po vojácích striktně vyžadovali v předpisech jako nezbytnou součást vojenského vzezření :-)) To, čemu říkáte turban, vypadá spíše jako důstojnický chochol, nezbytnou součást pokrývky hlavy ke slavnostní uniformě vysokých důstojníků... --Cinik 21:45, 10. 1. 2008 (UTC) Přehodnocení: IMHO to Radecký nebude, takovýto knír asi nikdz nenosil a moc se mu to nepodobá. Může to být kdokoliv. --Cinik 11. 1. 2009, 03:29 (UTC)

Italské velvyslanectví a rozebrání pomníku[editovat zdroj]

V článku stálo, že italské velvyslanectví protestovalo proti pomníku, a ten byl proto rozebrán. Následně tam někdo doplnil letopočty, italské velvyslanectví se přistěhovalo 1924, pomník byl však rozebrán 1920. Tedy, buď jsou blbě ty letopočty, nebo rozebrání pomníku nesouvisí s vyslanectvím. Zatím jsem tam dal {{fakt?}} ke slovu "proto", ale možná by se měla vyhodit celá ta věta o italském vyslanectví. --Mmh (diskuse) 26. 8. 2014, 15:24 (UTC)

Jan, nebo Josef[editovat zdroj]

Víte někdo, proč se česky uvádí jako Jan Radecký, zatímco na zahraničních wikipediích jako Josef Radecký? Proč není článek pojmenován například Jan Josef Radecký? --Packare (diskuse) 24. 5. 2015, 21:41 (CEST)

Zápis křtu[editovat zdroj]

Matrika Dublovice 03 - http://ebadatelna.soapraha.cz/d/5365/73 .Nevím jestli je napsáno Jan. 109.238.212.30 9. 8. 2015, 07:01 (CEST)

Díky za pramen! V matrice dokážu přečíst toto (kde si nejsem jistý, píšu otazník): "Die 4 Novembris in Capella Domestica Arcis Trzebnitz a Venerabili ac Eximio Domino Joanne Josepho Mayer? Decano Sedlezanensi et Vicario ??Foraneo?? baptisatus est junior Josephus Wenceslaus Antonius Franciscus Carolus filius legitimus Illustrissimi D. D. Petri Eusebii Comitis Radeczky de Radetz Domini in Bono Trzebnitz et Illustrissimae Conthoralis Mariae Venantiae natae Baronissae Bechinianae de Lažan cujus levans fuit Illustrissimus D. D. Wenceslaus Comes Radeczky de Radetz, testis et ??vicesagens?? Illustrissimi levantis Illustrissimus D. D. Franciscus Comes Getz Dominus in Sukdol? et Krchleb et Illustrissima D. D. Francisca Baronissa Bechiniana, nata comitissa Weznikiana. Natus est 2 Novembris."
To zhruba znamená: Dne 4. listopadu byl v domácí kapli zámku Třebnice pokřtěn od důstojného a výtečného pána Jana Josefa Mayera, děkana sedlčanského a vikáře ???, mladý Josef Václav Antonín František Karel, legitimní syn nejjasnějšího pána pana Petra Eusebia hraběte Radeckého z Radče, pána na třebnickém panství, a nejjasnější manželky Marie Venancie, rozené Bechyňové z Lažan, a jeho hlavní kmotr byl nejjasnější pán pan Václav hrabě Radecký z Radče, svědek a ?spolukmotr? nejjasnější pán pan František Götz, pán na Suchdole? a Krchlebech, a nejjasnější paní paní Františka baronka Bechyňová, rozená hraběnka Věžňíková. Narodil se 2. listopadu.
Zatím se tedy zdá, že se vůbec nejmenoval Jan. Zajímalo by mě, jak se to jméno dostalo do názvu článku... --Packare (diskuse) 9. 8. 2015, 16:57 (CEST)
Ten problém má dvě roviny.
  • 1) Faktografickou: Zdá se, že v matrice má skutečně zapsáno "Junior Josephus...", nicméně v roce 1856 byl otištěn křestní list, podle kterého měl být křtěný "Joannes Josephus..." (Oesterreichisches Bürgerblatt (Linz, 4°,) 1856, Nr. 231, S. 922 - tohle je citace podle hesla v BLKÖ, inkriminovaná pasáž je až na str. 923).
  • 2) Proč byl na české Wikipedii užit Jan jako hlavní jméno: Ovšem bez ohledu na to, jestli podle výše popsaného, je uvádění jména Jan chybou či ne, alespoň v německých zdrojích bylo mnohokrát deklarováno, že hlavní jméno je Josef (třeba to [BLKÖ]), takže rozhodně má být Josef užit v názvu článku. V případě češtiny je to takové půl napůl, Cinik v roce 2005 při zakládání článku mohl vidět v literatuře "Jan Radecký", nebo i celé jméno (Jan Josef Václav) a řekl si (chybně?), že první je hlavní.
Za tohoto stavu bych byl pro přesun na název Josef Radecký atd., ovšem je otázka co s jménem v článku - asi nějaké vysvětlení by to chtělo, ale u toho "mylného Jana" nevíme, kdy se objevil (už sám Radecký mohl žít s pocitem, že se jmenuje Jan Josef Václav Antonín František Karel a zde asi nemáme moc právo tuto "chybu" opravovat) a pak o tom, že to vůbec nějaký omyl potenciálně je, víme pouze z matriky, která je primárním pramenem, takže zcela nepoužitelná. --marv1N (diskuse) 29. 8. 2015, 20:40 (CEST)
Prag Radetzky Denkmal 1900
Myslím si, že název článku Jan Radecký je chybný. Chtělo by ale sehnat více dobových pramenů, jak se sám označoval a jak byl svými současníky nazýván. Zde přikládám fotografii Radeckého pomníku na Malostranském náměstí. Stálo na něm: "Polnímu maršálovi Josefovi hraběti Radeckému z Radče vůdci udatného c. k. vojska ve Vlaších 1848–1849." Ještě však dávám ke zvážení název Josef Václav Radecký z Radče – zní to vznešeněji a mají to tak na německé Wikipedii. Hlavní a používané křestní jméno je každopádně Josef, nikoli Jan.--Packare (diskuse) 8. 11. 2015, 15:30 (CET)
Kleinwetzdorf - Radetzky-Grabstätte
Nápis na jeho náhrobku zní: "Hier ruhet Josef Wenzel Graf Radetzky von Radetz..." Přikláním se proto k přejmenování článku na Josef Václav Radecký z Radče.--Packare (diskuse) 8. 11. 2015, 15:45 (CET)
  • Jméno Jan se nevyskytuje v matričním záznamu. Tedy odstranit z názvu.--Rosičák (diskuse) 8. 11. 2015, 15:53 (CET)
Otištěn křestní list? Kde? Na odkazované straně nic takového není.

ani o stránku dál není nic o křtěném Janovi. Ten Joanne byl místní vikář, který obřad vykonal.--Rosičák (diskuse) 8. 11. 2015, 16:17 (CET)

Na str. 923 je víceméně totéž, co v matrice (plus tam je i německý překlad), jen místo zřejmě správného "Junior" je (7. řádek, 4. slovo) Joannes. Myslím, že Josef klidně pro název článku stačí (jméno nemá "znít vznešeně", popravdě bych řekl, že by mělo být spíše funkční, navíc i jedno křestní jméno stačilo na pomník). --marv1N (diskuse) 8. 11. 2015, 16:57 (CET)

Hlasování[editovat zdroj]

Pro přesun, a to tak, jak byl navržen - tedy ne jen s jedním křestním jménem Josef, nýbrž Josef Václav. Argumenty pro to jsou velmi silné. --Zbrnajsem (diskuse) 10. 11. 2015, 13:31 (CET)

Externí odkazy či reference byly změněny (září 2018)[editovat zdroj]

Dobrý den,

právě jsem se pokusil opravit 1 externí odkazy či reference na stránce Josef Václav Radecký z Radče. Prosím, zkontrolujte moje editace. Pokud máte nějaké otázky, potřebujete, abych tyto odkazy nebo dokonce celou tuto stránku ignoroval, prosím vizte seznam často kladených otázek pro další informaci. Provedl jsem následující změny:

. Udělal-li jsem chybu, vizte seznam často kladených otázek.

Děkuji.—InternetArchiveBot (Nahlásit chybu) 1. 9. 2018, 20:33 (CEST)