Baufre

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Baufre
Narození26. století př. n. l.
Mennofer
Úmrtí26. století př. n. l.
Funkcefaraon
Logo Wikimedia Commons multimediální obsah na Commons
Některá data mohou pocházet z datové položky.
Chybí svobodný obrázek.
Baufre
varianty hieroglyfického zápisu
ra
Z1
G30V1Y1
Z2
f

Baufre z papyru Westcar

V10AraG29fV11A

Baufre z Vádí Hammámat

Baufre byl možná synem faraona Chufua ze 4. dynastie. Je známý z příběhu z Papyru Westcar a nápisu ve Vádí Hammámat. Není archeologicky doložen, jeho existence je sporná.

Identita[editovat | editovat zdroj]

Je možné, že je totožný s Horbaefem, Babaefem I. nebo Bicherisem.[1]

Baufre ve Vádí Hammámat[editovat | editovat zdroj]

V nápisu z Vádí Hammámat je jméno Baufre psáno v královské kartuši. Je možné, že byl uctíván jako místní patronát důlních dělníků. Podobný jev lze pozorovat u prince Hordžedefa, jehož jméno je také chybně zapsáno v kartuši, přestože je archeologicky potvrzen jen jako „syn krále“.

Baufrovo jméno se objevuje jako poslední jméno v seznamu jmenujícím krále Chufua, Radžedefa, Rachefa a Hardžedefa.[2][3] Egyptologové, jako je Donald B. Redford, věří, že to je založeno na nedorozumění, které vzniklo na začátku Nové říše. Egypťané si možná mysleli, že po Chufuovi vládli všichni jeho synové a vnuci, protože všichni králové do Šepseskafa byli ve skutečnosti syny, vnuky nebo pravnuky faraona Chufua. K této řadě nástupců pak byli mylně připisováni i Baufre a Hordžedef.[4]

Baufre v Papyru Westcar[editovat | editovat zdroj]

Baufre se objevuje v Papyru Westcar. Jeho jméno je zde uvedeno bez královské kartuše. V příbězích baví svého otce Chufua jeho synové vyprávěním příběhů o kouzlech a zázracích, kterých byli svědky Chufuovi předkové Džoser, Nebka a Snoferu. Baufre je zde vypravěčem třetího příběhu.

Baufre vypráví příběh o svém dědovi Snofruovi, otci Chufua. Snoferu se jednoho dne nudil, a tak mu jeho kněz Džadžaemanch říká, že by měl nechat povolat krásné ženy, aby veslovaly po královském jezeře. Při veslování cestu přerušuje dívka, které spadl vzácný amulet do vody. Džadžaemanch následně zachrání amulet pomocí kouzla. Sneferu je Džadžaemanchovi vděčný a velkoryse ho odmění.

Možná hrobka[editovat | editovat zdroj]

Někdy je mu připisována Dvojitá mastaba G 7310-7320 na Východním poli v Gíze.[5] Ale jiní tuto hrobku připisují princi Babaefovi I.[6]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

V tomto článku byl použit překlad textu z článku Baufra na anglické Wikipedii.

  1. Aidan Dodson & Dyan Hilton: The Complete Royal Families of Ancient Egypt. Thames & Hudson, London 2004, ISBN 0-500-05128-3, page 50-61.
  2. Aidan Dodson & Dyan Hilton: The Complete Royal Families of Ancient Egypt. Thames & Hudson, London 2004, ISBN 0-500-05128-3, ISBN 0-500-05128-3, page 50-61.
  3. Peter Jánosi: Giza in der 4. Dynastie. Die Baugeschichte und Belegung einer Nekropole des Alten Reiches, Bd. I: Die Mastabas der Kernfriedhöfe und die Felsgräber. Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien 2005, ISBN 3-7001-3244-1, page 64–65.
  4. Donald B. Redford: Pharaonic king-lists, annals, and day-books: a contribution to the study of the Egyptian sense of history (= SSEA publication, Society for the Study of Egyptian Antiquities. Band 4). Benben, Indiana 1986, ISBN 0920168078, S. 237.
  5. William Stevenson Smith: The Origin of Some Unidentified Old Kingdom Reliefs. In: American Journal of Archaeology, vol. 46 (1942), pp. 523-524
  6. Miroslav Bárta: The Title Inspector of the Palace during the Egyptian Old Kingdom. Archiv Orientální 67, No. 1 (February, 1999), pp. 4, 10, 12-13 (discussion of "Anonymous" title holder).

Související články[editovat | editovat zdroj]

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]