Vladimir Gusinskij

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Vladimir Alexandrovič Gusinskij
Vladimir Gusinsky.jpg
Narození 6. října 1952 (66 let)
Moskva
Ocenění Řád přátelství mezi národy
TEFI
Řád čestné legie
čestná zbraň
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Vladimir Alexandrovič Gusinskij (rusky Владимир Александрович Гусинский; * 6. října 1952 Moskva) je ruský mediální magnát. Je zakladatelem mediálního holdingu Media-MOST, první původně nezávislé ruské televizní stanice NTV, pro Rusy v zahraničí vysílající RTVi a nezávislé ukrajinské televizní stanice TVi. V Rusku byl odsouzen za finanční podvod. Svou vinu popírá s tím, že jde o politicky motivovanou odplatu za kritiku z jeho médií. Ruského občanství byl zbaven, je občanem Španělska a Izraele.

Život[editovat | editovat zdroj]

V roce 1993 založil první nezávislou ruskou televizní stanici NTV. V roce 2001 ji ale převzala polostátní společnost Gazprom a televize začala vysílat v prokremelském duchu.

V červnu 2000 byl Gusinskij zatčen a tři dny držen v moskevském vězení Butyrka kvůli obvinění ze zpronevěry vládních financí. O měsíc později ruská prokuratura trestní stíhání Gusinského pro nedostatek důkazů zastavila a zrušila i jeho domácí vězení. Okamžitě odjel do Španělska.[1]

Dne 13. listopadu 2000 byl v Rusku odsouzen v nepřítomnosti za finanční podvod. O měsíc později byl na základě mezinárodního zatykače zatčen ve Španělsku, kde byl později propuštěn z vazby do domácího vězení na kauci pět a půl milionu dolarů. Gusinskij obvinění popíral s tím, že jde o politicky motivovanou reakci Kremlu na kritiku z jeho médií. V dubnu 2001 jej španělský soud odmítl do Ruska vydat.[1] Gusinskij pak byl zbaven ruského občanství; má občanství španělské a izraelské.

V roce 2001 založil Gusinskij televizní stanici RTVi, která vysílá pro Rusy žijící v zahraničí (v roce 2012 ji prodal ruskému podnikateli Ruslanu Sokolovovi).

V březnu 2008 založil spolu s Konstantinem Kagalovským nezávislou ukrajinskou televizní stanici TVi. Po obchodních neshodách však stanici kontroluje a financuje již jen Kagalovskij. Do listopadu 2008 držel Gusinskij 27% podíl v izraelském deníku Ma'ariv.

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. a b Španělsko Gusinského nevydá. iDNES.cz [online]. 2001-4-18. Dostupné online. 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]