Diskuse:Kamencové jezero

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Druhé podobné jezero bylo v Kalifornii, nikoli v Kanadě - i když…[editovat zdroj]

Pátral jsem, odkud pochází informace o údajném druhém (vyschlém) kamencovém jezeře, které mělo být podle informace vložené 19. 10. 2007 v Kanadě. Tato informace je široce rozšířená po řadě českých webů, objevuje se i v anglických textech. Zjistil jsem ale, že všechny české zmínky o ní jsou novějšího data než text na Wikipedii z 19. 10. 2007 (anglické texty jsou teprve z posledních let), takže to vypadá, že informace pochází z Wikipedie, odkud se rozšířila. Hledal jsem tedy zdroj, který by o druhém kamencovém jezeře informoval před říjnem 2007. Našel jsem starou reportáž z roku 1967 (která krom týrání žab) zmiňuje, že druhé kamencové jezero je v Kalifornii (nikoli v Kanadě) a ještě neuvádí nic o tom, že by bylo vyschlé [odkaz]. Dále jsem našel reportáž Toulavé kamery z června 2006, která rovněž zmiňuje jezero v Kalifornii, již ovšem vyschlé [odkaz]. Znovu bylo jezero v Kalifornii zmíněno v Toulavé kameře v srpnu 2006 v rámci soutěže [odkaz]. Kamencové jezero v Kalifornii ve svém díle na počátku 20. století údajně uváděl již Jan Havlasa [odkaz]. Ono jezero v Kalifornii by podle několika starších online zdrojů mělo být Mono Lake, o kterém máme dokonce krátký článek. Na anglické Wikipedii je rozsáhlejší. Problém je, že Mono Lake má sice rovněž vysokou mineralizaci, ale jde o sodné (silně alkalické) jezero, zatímco u Chomutova je kamencové (silně kyselé) jezero, takže i samotné srovnání s jezerem na druhém konci světa muselo vzniknout omylem. To znamená, že informace o Kanadě je kachna, za kterou může Wikipedie a původní informace o jezeru v Kalifornii je nejspíš druhý (výrazně starší) omyl, za který ovšem Wikipedie nemůže. Chtělo by to asi nějak kulantně situaci ve článku vysvětlit. --Xth-Floor (diskuse) 5. 2. 2020, 10:12 (CET)

@Wikipedista:Xth-Floor: V Chomutově se druhé jezero v Kanadě nebo Kalifornii traduje mnohem déle, minimálně od osmdesátých let. Když jsem před časem článek upravoval, snažil jsem se najít věrohodný zdroj, ale neúspěšně. Informaci jsem tam tenkrát nechal, ale vzhledem k dlouhodobé neoozdrojovanosti jsem to teď smazal. --Petr Kinšt (diskuse) 5. 2. 2020, 10:55 (CET)
Pokud je informace o druhém jezeru hojně rozšířená, nemyslím, že je mazání informace nejlepší řešení. Lepší by bylo udělat odstavec Jedinečnost? a do něj shrnout výsledek Xth-Floorova bádání... JAn (diskuse) 5. 2. 2020, 13:05 (CET)
Jasně, že by to bylo lepší, pokud k tomu bude nějaký věrohodný zdroj. Osobně o jedinečnosti jezera přesvědčený nejsem, protože kamenečné břidlice nejsou žádná vzácnost, a nedivil bych se, kdyby takových jezer bylo podstatně víc. Ostatně Hromnické jezírko je v řadě ohledů velmi podobné. --Petr Kinšt (diskuse) 5. 2. 2020, 14:27 (CET)
Co jsem vypátral, tak rozšířená byla informace o jezeře v Kalifornii. Nejstarší zmínka o jezeře v Kanadě, kterou se mi podařilo najít, je právě na Wikipedii, z čehož usuzuji, že jde o zjevný omyl. Hodilo by se to rozebrat v samostatné kapitolce, jak píše JAn, ale sám k tomu nemám příliš mnoho informací, proto jsem na to upozornil pod lípou. Bylo by lepší, pokud by to zpracoval někdo, kdo o tom ví více a má lepší zdroje. --Xth-Floor (diskuse) 5. 2. 2020, 13:40 (CET)
Vložil jsem tedy aspoň zmínku o jezeře v kalifornii ozdrojovanou českou televizí. Stálo by za to podívat se po Havlasově knížce Píseň korálových útesův, kde by mohla být ona knižní zmínka z počátku 20. století. JAn (diskuse) 6. 2. 2020, 07:24 (CET)