Diskuse:Jaroslav Maxmilián Kašparů

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Max nebo Maxmilián?[editovat zdroj]

I když jako jméno autora svých knih uvádí druhé jméno Max, při jiných příležitostech (vysílání rozhlasu aj.) je představován s druhým jménem Maxmilián. Usuzoval bych, že toto jeho druhé jméno bude křestní nebo řádové a bude znít Maxmilián, neboť neznám žádného světce, který by se jmenoval Max, viz např. Seznam světců a mučedníků katolické církve#M, a že Max bude jen domácí zkráceninou, kterou se zřejmě rozhodl uvádět ve svých populárních knížkách a tím trochu zmátl veřejnost. Chtělo by to vyjasnit a pak případně přesunout článek na Jaroslav Maxmilián Kašparů a Maxe ponechat jako redirect. --Kychot 2. 3. 2010, 08:24 (UTC)

Teď jsem dohledal vlastní doměnku na i-vysocina.cz Jaroslav Max Kašparů: Člen Sekulárního řádu želivských premonstrátů (1984) - přijetí řádového jména Maxmilián. Dále na stránce Max Kašparů se dočteme např. Z předmluvy MUDr. Dr. Mgr. Maxmiliana J. Kašparů, tc. OPraem. Takže ještě jde o to dohledat, zda se píše skutečně s krátkým a Maxmilian nebo dlouhým á Maxmilián. Pokud má někdo nějakou z jeho knih, podívejte se prosím do té předmluvy, jak je tam doopravdy podepsaný. --Kychot 2. 3. 2010, 09:32 (UTC)

Vlastním jeho nejnovější knihu i dvě další, problém to ale nevyřeší. V těch dvou (ty z roku 2004) je uváděno jen Max. V té nejnovější je jeho biografii věnována celá stránka, kde se mj. uvádí, že to jméno přijal při tajném vstupu do řádu v roce 1984, ovšem v titulku biografie je psáno Maxmilian, v textu článku se pak ale píše o jménu Maxmilián. Přisuzoval bych správnost spíše textu samotnému, vzhledem k tomu, že titulky často doplňují či upravují ještě v redakci. Tuto variantu s dlouhým A podporuje také údaj z webových stránek www.norbertinum.cz, na kterých se v části "O mé osobě" uvádí taktéž jméno Maxmilián. Proto jsem zatím do článku uvedl toto. Pokud by ale byl zájem, nečiní mi problém se s dotazem na správný pravopis obrátit ani přímo na Mistra samotného. Blahma 4. 3. 2010, 22:20 (UTC)
Asi by bylo nejvhodnější obrátit se na pana docenta s otázkou jak je to správně? Větu „Jméno Max mu udělil opat Želivského kláštera Bohumil Vít Tajovský při vstupu do řádu premonstrátů“, jsem přidal do čl. já, poté co to takto interpretoval v pořadu TV NOE, kde mluvil o svém životě. --Kacir 4. 3. 2010, 22:27 (UTC)
@Blahma: Dnes jsem zrovna v knihkupectví koukal na jeho knížku, asi to byla ta samá, kterou taky zmiňuješ, v nadpisu biografické stránky se píše Jaroslav Maxmilian Kašparů, což by mi asi přišlo nejpravděpodobnější. Také jsem si říkal, že bude asi nejlepší se ho zeptat přímo, pokud na něj máš nějaký kontakt, tak to udělej. --Kychot 5. 3. 2010, 16:05 (UTC)
Vyjasnil jsem v článku údaje ohledně jména na základě e-mailové komunikace s Maxem Kašparů samotným. Také jsem doplnil nějaké další údaje o něm a něco dalšího snad ještě doplním poté, co vyjde jedna jeho další kniha, na jejímž překladu pracuji a jejíž součástí bude i stručná biografie. Jestli je vhodné článek přesunout na Jaroslav Maxmilián Kašparů nebo ponechat tady na Max Kašparů a tam případně udělat přesměrování, to už nechám na uvážení jiných. Blahma 6. 4. 2010, 01:04 (UTC)
Díky! Na WP bývá zvykem mít název článku s plným oficiálním jménem, tedy údaj v rodném listě bych považoval za závazný tady bych udělal přesun na "Jaroslav Maxmilián Kašparů" a tím pádem se vytvoří automatický redirect na původní stránku "Max Kašparů", který bych ponechal. --Kychot 6. 4. 2010, 06:29 (UTC)

Čestná profesura[editovat zdroj]

Prozatím jsem v rámci WP:BLP vrátil ověřený titul „docent“. K čestné profesuře je potřeba tvrdý zdroj, nikoli z online vydání deníků, kde se často opisují bludy (jenž lze nalézt, v článku ale zatím žádný nebyl). Při návratu titulu „prof.“ či „h. prof“ bude dobré upřesnit přesnou formu zápisu titulu dle zdroje. Čestnou profesuru měl získat 10. května 2013 na Vysoké škole zdravotnictví a sociální práce sv. Alžběty. na jejich stránkách jsem dohledal pouze informaci, že v červnu 2014 bylo zahájeno na této VŠ jmenovací řízení, kde je uveden titul „docent“.--Kacir 23. 7. 2014, 20:02 (UTC)

Ještě ke jménu Maxmilián[editovat zdroj]

Článek obsahuje dvě informace:

  1. V referencích je poznámka, že: Dle e-mailového sdělení Jaroslava Maxmiliána Kašparů z 06.03.2010: „V mém rodném listě je psáno JAROSLAV MAXMILIÁN KAŠPARŮ, což je oficiální a tedy správná verze jména. Pokud jde o jméno Max, je to zkrácená podoba Maxmilián. [...] Ovšem kromě zkrácené podoby je to také zaběhlá podoba mých autorských jmen na titulech knih
  2. Dále je v článku doloženo zdrojem že: Jméno Maxmilián mu v roce 1984 při tajném vstupu do sekulárního řádu želivských premonstrátů udělil opat Želivského kláštera Bohumil Vít Tajovský.

Obě možnosti nejsou možné, nebo se pletu? Buď byl jako Maxmilián pokřtěn, nebo ho získal při tajném vstupu do řádu. Pokud nebude nikdo proti, ponechal bych jenom tu druhou verzi, která je doložena přímo knihou JMK.--Ladin (diskuse) 22. 1. 2015, 21:27 (CET)[odpovědět]

Soukromé maily narážejí na WP:OV a tedy i na WP:BLP, což znamená odstranění takové informace minimálně do doby, než bude pravdivost doložena věrohodným zdrojem.
Tu informaci č. 2 jsem do článku přidal já a vidím, že až následně dozdrojoval knihou. Jedná se o rozhovor Kašparů s Janem Paulasem, pro úplnost přikládám citaci:
„Během večerní mše svaté, kterou sloužil u nás doma 16. února 1984 [Vít Tajovský, pozn.], se konala slavnostní obláčka, při níž mě přijal do třetího řádu a dostal jsem jméno Maxmilián – po polském světci Maxmiliánu Kolbem.“

KAŠPARŮ, Jaroslav Max. Do výšky volím pád / Max Kašparů v rozhovoru s Janem Paulusem. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-7195-241-1. S. 86. 

--Kacir 22. 1. 2015, 23:54 (CET)[odpovědět]

Což o to, ten e-mail vám můžu ukázat či přeposlat, o identitě jeho autora nepochybuji a i on by se k tomu určitě přihlásil, nicméně z ostatního vyplývá, že se tehdy asi vyjádřil nepřesně. I to se může stát a jakkoliv ctím zdejší zásady, tak na počátku byla ona informace od něj tím jediným, co jsme měli, a nakonec i onen knižně vyšlý rozhovor není nic jiného, než zase jen citace jeho výroků (čemuž napovídá i užití první osoby). Každopádně rozpor v tom je a nemám důvod nevěřit našemu současnému závěru zde v článku. --Blahma (diskuse) 17. 5. 2022, 22:50 (CEST)[odpovědět]

Aktuálnost institutu / jáhnovství[editovat zdroj]

@Martin Davídek: Ahoj, nevím jak je to se souběhem úřadů, takže bych se rád zeptal. V úvodu článku je stále informace, že se jedná o premonstrátského obláta a v infoboxu trvá neukončený institut od roku 1984. Platí to stále i po vysvěcení na řeckokatolického kněze, respektive je takový souběh možný? Děkuji. Zdraví--Kacir 12. 1. 2016, 09:17 (CET)[odpovědět]

Může to být, že je zároveň jak řeckokatolický kněz, tak i oblát (to záleží, jaké mají premonstrátští terciáři statuta). Totiž u nás ten pojem řeckokatolické církve (zavedený Marií Terezií) je zavádějící, jako by se jednalo o jinou církev. Ve skutečnosti je totiž naše řeckokatolická církev exarchát římskokatolické církve konstantinopolského patriarchátu. Jinak ani není problém mezi kněžským svěcením a příslušností k nějakému společenství pokud mu to jeho ordinář povolí a není-li to v rozporu s právem. Takže souběh možný je. S pozdravem Martin Davídek (diskuse) 12. 1. 2016, 10:10 (CET)[odpovědět]
Díky za osvětlení. Ještě je nejasný vztah jáhen–oblát. Minulý čas k jáhenství vložil kolega Jiří Janíček touto editací; zdroj pelhřimovské KDU-ČSL takovou informaci neobsahuje. Samozřejmě je možné, že – v tomto případě „trvalé“ – jáhenství automaticky zaniklo vysvěcením na kněze, i když jiného ritu. Např. tento zdroj ovšem uvádí: trvalý jáhen od října už i kněz, což by znamenalo souslednost úřadů.--Kacir 12. 1. 2016, 12:29 (CET)[odpovědět]
Samozřejmě, trvalé jáhenství je nahrazeno vyšším stupněm svěcení, tedy kněžským. Tam souslednost není, to je posloupnost. Mohl by být v některých případech zmatek, např. když se nějaký úřad nazývá jáhenství nebo arcijáhenství, typické je to u kardinálů: kardinál-jáhen, kardinál-kněz či kardinál-biskup. Ale co do svěcení je to naprosto jasné: je třístupňové: jáhen, kněz, biskup. S pozdravem Martin Davídek (diskuse) 12. 1. 2016, 12:41 (CET)[odpovědět]
S díky. Zdraví--Kacir 12. 1. 2016, 12:45 (CET)[odpovědět]
Uf, to jsem si oddychl. :) Jinak zajímavé! Vše dobré --Jiří Janíček (diskuse) 12. 1. 2016, 22:16 (CET)[odpovědět]

Členství v Koruně české[editovat zdroj]

Někdo neregistrovaný 28. 11. 2015 v 17:00‎ do článku vložil editaci, že je Kašparů členem Koruny české, ale není zde uveden žádný zdroj a zatím jsem to nenašel uvedené nikde jinde, než v Parlamentních listech. Ty ovšem čerpaly z tohoto článku :-D --Honyczek (diskuse) 6. 10. 2017, 14:22 (CEST)[odpovědět]

Podobné informace typu čestného členství bez zdroje lze rovnou mazat na základě WP:BLP. Stranickou příslušnost lze vypozorovat např. z www.volby.cz, kde je u kandidátů uvedena. Kašparů ale myslím po r. 2015 nekandidoval a čestné členství není ani plnohodnotné, takže by se to na stránce ČSU stejně neobjevilo.--Kacir 6. 10. 2017, 23:52 (CEST)[odpovědět]
Zadal jsem jeho jméno do vyhledávání na webu dotyčné strany a našel jsem tam informaci o okolnostech udělení toho členství včetně přejímacího projevu. Přijde mi to dost důvěryhodné na to, aby se sem to tvrzení mohlo vrátit. --Blahma (diskuse) 9. 11. 2017, 19:54 (CET)[odpovědět]
Takto ozdrojováno, zcela v pořádku.--Kacir 9. 11. 2017, 23:29 (CET)[odpovědět]

Rok pořízení snímku, oděv[editovat zdroj]

Max Kašparů je evidentně na obr. řeckokatolickým knězem, jímž se stal až r. 2015 (viz článek), do té doby byl římskokatolickým jáhnem. Jediným zdrojem k datu obrázku je jeho popisek. Rovněž se domnívám, že informace o datu pořízení snímku je nepodstatná a jestliže byla zpochybněna, není důvod ji u obrázku uvádět. 188.75.177.218 26. 1. 2021, 09:31 (CET)[odpovědět]

Myslíte, že někdo zfalšoval datum nahrání souboru? (Už jsem se vyjádřil na vaší diskusní stránce, ale zde je asi opravdu vhodnější místo). —Mykhal (diskuse) 26. 1. 2021, 09:44 (CET)[odpovědět]
.. Foto má v metadatech datum pořízení 09.05.2010. Skutečně, může být mladší, nejpozději však z 07.12.2010, kdy bylo nahráno. @Blahma: Důkazy hovoří jasně. Zdraví, —Mykhal (diskuse) 26. 1. 2021, 09:58 (CET)[odpovědět]
Zřejmě se jedná o dalmatiku; omlouvám se za zmatky. --188.75.177.218 26. 1. 2021, 10:03 (CET)[odpovědět]

Tu fotku jsem dělal já, bylo by bývalo stačilo se zeptat. Pořídil jsem ji po bohoslužbě na setkání českých katolických esperantistů v Žirovnici, skutečně v květnu 2010. Ostatně vizte též novinový článek o tom setkání, kde je jak datum, tak i další fotka zevnitř kostela. Tolik aby bylo učiněno zadost zmatku, že snad fotka nemá uvedeno datum (má – kromě informace v článku je i na Commons v metadatech a v EXIFu a hlavně nezpochybnitelně v editační historii tamtéž) nebo je snad toto datum dokonce falešné. Uvedení roku smysl má, zvláště jak ta fotografie stárne a s ní nutně i osoba na ní zobrazená ;-) Až ho někdy potkám znovu, radši ho přefotím :-) --Blahma (diskuse) 17. 5. 2022, 22:42 (CEST)[odpovědět]

Sisyfovec[editovat zdroj]

Max Kašparů býval svého času členem Sisyfa, ale asi byl vyloučen? Omlouvám se, zdroje nemám. 95.82.133.105 13. 5. 2022, 23:13 (CEST)[odpovědět]

Je mi známo, že byl členem, nemám však informace o tom, že byl vyloučen. Odkud to máte? (Pokud zdroj naleznete, určitě to do článku doplňte.) --Marek Genius (diskuse) 14. 5. 2022, 00:08 (CEST)[odpovědět]
Tak jsem to hledal, a máte pravdu – v roce 2021 byl z Českého klubu skeptiků Sisyfos vyloučen. Ale důvod jsem nějak nepochopil, prý kvůli tomu, že mu včas neposlali číslo účtu, kam má zaplatit každoroční členský příspěvek. --Marek Genius (diskuse) 15. 5. 2022, 19:28 (CEST)[odpovědět]
Souhlasím, že informaci o členství a vyloučení je možné vložit přímo do textu, zatím v článku skutečně chybí. Zdrojování by podpořilo a legitimizovalo i sisyfovskou kategorizaci. --Kacir 15. 5. 2022, 22:39 (CEST)[odpovědět]