Eretz

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
(přesměrováno z Eretz.cz)
Skočit na: Navigace, Hledání

Eretz (z hebrejského ארץ, erec - země) celým názvem Eretz.cz - zpravodajství z Izraele) je český internetový portál, zaměřený výlučně na Izrael. Vydávaný od v března 2006.

Přináší každý den několik článků o aktuálních událostech v Izraeli nebo o událostech ve světě s vazbou na Izrael. Články jsou často překlady z izraelského nabožensko-sionistického webu Aruc ševa (Sedmý kanál), s nímž Eretz spolupracuje. Na Eretzu jsou také přetiskovány články nějak související s Izraelem či s židovstvím z katolicky orientovaných webů Vatikánského rozhlasu, Res Claritatis a Občanského institutu.

Každodenně je publikována Fotografie dne, pořízená některým z členů redakce nebo externích spolupracovníků v Izraeli. Dále vychází Výrok dne, který se snaží vystihnout (s větším či menším úspěchem) některou z důležitých událostí předchozího dne. Rubrika Dnešek v židovské historii je překladem článků z dalšího ze spolupracujících webů (webu Aish.com), jejichž autorem je rabi Shraga Simmons. Shrnutím událostí prošlého dne (podle občanského kalendáře) je pak článek, který exkluzivně pro Eretz píše každodenně z Izraele rabi Jicchak Seifert do rubriky Dnešek v Eretz Jisrael.

Kromě článků politických a společenských vychází každý týden jeden či několik článků zaměřených nábožensky, a to zejména na judaismus. Pravidelné úvahy nad týdenním oddílem Tóry píše z Izraele rabi Daniel Mayer, bývalý vrchní český zemský rabín.

Vzhledem k úzce specializovanému zaměření na Izrael, jsou některé články inspirací i pro další média,[1][2][3][4] Návštěvnost webu byla v ledna 2008 v týdenním průměru něco přes 1000 návštěvníků denně[5] Návštěvnost webu byla v roce 2014 celkem 682.398 návštěvníků, t.j. průměrná denní návštěvnost 1869 návštěv. (statistika Toplist ze dne 1.1.2015).

News Feeds[editovat | editovat zdroj]

Eretz obsahuje také samostatnou rubriku Newsfeeds (kanály), kde lze přímo přes webový prohlížeč sledovat titulky jednotlivých specializovaných rubrik internetových vydání velkých izraelských deníků - Aruc ševa, Globes, Haaretz, The Jerusalem Post, Jedi'ot achronot, zpráv na webu Chabad a na řadě dalších izraelských nebo židovských webů.

Lze si také stáhnout a instalovat speciální lištičku (toolbar) pro webový prohlížeč, která umožňuje snadný přístup právě k News Feeds i jednotlivým rubrikám webu Eretz.

Diskuse[editovat | editovat zdroj]

Součástí webu Eretz se od jara 2007 stalo i komunitní diskusní fórum, kde lze nalézt mezi běžnou konverzací i řadu tipů na literaturu, hudbu, sportovní výsledky i rabínské odpovědi na některé položené otázky.

Spor s Britskými listy[editovat | editovat zdroj]

5. 2. 2007 zveřejnil Eretz kritický článek[6] o tom, jak redaktor Britských listů Štěpán Kotrba kopíruje bez souhlasu a vědomí autorů části jejich článků do článků svých. Kotrba reagoval vyjádřením[7], v kterém přiznal odpovědnost a doplnil nedopatřením chybějící odkazy.

Kauza "Dopisu ministru Langerovi"[editovat | editovat zdroj]

Začátkem listopadu 2006 otiskl Eretz článek[8], v němž kritizoval (podle serveru eretz.cz) pomýlenou výzvu některých židovských organizací adresovanou ministru vnitra Ivanu Langerovi v souvislosti s tehdejšími protiteroristickými opatřeními v Praze. Článek Eretzu se stal jedním z podkladů pro článek portálu iDnes[9] o dané problematice. Jak se následně ukázalo, tzv. otevřený dopis byl ve skutečnosti podvrhem jediného člověka.[10]

Kauza Zvědavec[editovat | editovat zdroj]

V červnu 2007 zveřejnil web Zvědavec článek[11] popírající existenci nacistických plynových komor, čímž se, podle serveru eretz.cz, postavil do řad popíračů holocaustu. Eretz v reakci na to zveřejnil kritické články,[12][13] v nichž bylo implicitně navrženo trestní stíhání Stwory a vedení Občanského sdružení Zvědavec. Vladimír Stwora reagoval článkem, kde opomenul nejzávažnějších obvinění z článků na Eretzu a zaměřil se na popírání zbylých[14] a následně článkem, v němž se postavil proti monitorování neonacismu a antisemitismu.[15]

Kritika ze strany muslimských webů[editovat | editovat zdroj]

Web Libertas News, zaměřený na informace ze světa islámu, Eretz opakovaně kritizoval a vytýkal mu údajné nepřesnosti, stranění Izraeli a zamlčování nepohodlných faktů.[16][17][18] Kritiku zpravodajství Eretzu o Druhé libanonské válce zveřejnily také Muslimské listy.[19]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. ATM on-line: Vývoz amerických zbraní na Blízký východ
  2. ATM on-line: Rusko-íránský „kšeft století“
  3. Holocaust.cz: Arcibiskup proti extremismu
  4. EnviWeb.cz: Elektrárna na biologický odpad – izraelský způsob boje se skleníkovým efektem
  5. statistika počítadla návštěv Toplist z 11. 2. 2008
  6. Kontroverze Eretz.cz vs KotrbaScooolie: Jak Britské listy vykrádají články aneb kázání vody a pití vína
  7. Kontroverze Eretz.cz vs KotrbaŠtěpán Kotrba: Stanovisko ke kritice Britských listů
  8. Scooolie: Nerealistická výzva některých židovských organizací v ČR
  9. článek portálu iDnes : Židé chtějí po Langerovi důkazy o hrozbě
  10. Scooolie: Dopis židovských organizací ministru Langerovi: Rodova provokace
  11. D. Cassidy: Holocaust a jeho čtyřmilionová varianta
  12. Šimon Klein: Web Zvědavec - Popírání existence plynových komor a otevřený antisemitismus
  13. Šimon Klein: Web Zvědavec – Propagace neonacismu je pravidlem
  14. Vladimír Stwora: Server eretz.cz proti Zvědavci
  15. Vladimír Stwora: Server eretz.cz si vede proskripce
  16. Libertas News: Eretz.cz – už zase lžou
  17. Libertas News: Co se na Eretz.cz nedočtete – Homeš barbarské řádění židovských osadníku
  18. Libertas News: Proč Eretz.cz – Pravdaoislamu.cz – Eurabia.cz vytvářejí mýtus o islámském teroru proti křesťanům ve svaté zemi? Protože odvádějí pozornost od toho, že křesťany doopravdy neterorizuje islám, ale židovský stát!
  19. Derek Kellner: Jak si redakce internetové stránky Eretz.cz představuje „mohutnou odvetu“ za unesené izraelské vojáky

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]