Diskuse:Gregor Mendel

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Němec jak poleno. To je tak těžké si to přiznat? Navíc žil v době, kdy na tom pramálo záleželo... MCh


Jmenoval se Gregor Johann nebo Johann Gregor??? V de: je Johann Gregor... -jkb- 07:43, 24. 5. 2005 (UTC)

To je zajímavá otázka. Chtělo by to zeptat se nějakého mnicha, přiznám se, že si nejsem jist, jaká přesná jsou pravidla pořadí původního a řeholního jména, nicméně mniši, co znám, používají na prvním místě (nebo jenom) řeholní jména. A řeholní jméno Mendela je Gregor. Gregor Johann Mendel tedy podle mého názoru nemůže být špatně. Cinik 09:44, 24. 5. 2005 (UTC)
Jinak nebyla to pitomost (to ještě pak přepracuji). Gregor Mendel se hlásil k německé národnosti a jeho rodnou řečí byla němčina. Mezi jeho předky jsou sice Češi, ale je jich výrazně méně než Němců. Za Čecha ho lze tedy označit pouze ve smyslu, že se narodil v Čechách. Cinik 09:51, 24. 5. 2005 (UTC)
Já viděl počeštěnou variantu Jan Řehoř Mendel.
Snad na Moravě, ne? --Li-sung 10:13, 24. 5. 2005 (UTC)
Ač Moravák jak Brno hrdě se hlásící ke své národnosti, mám vážné pochybnosti o tom, že zdejší osazenstvo o existenci svého národa přesvědčím, tak se vyhýbám kontroverzním prohlášením, která by navíc blbě zněla (Je Čechem maximálně jako někdo, kdo se narodil na Moravě... Ne, to by asi nešlo...) :o) Cinik 10:18, 24. 5. 2005 (UTC)
Co třeba Je Čechem maximálně jako někdo, kdo se narodil v Česku --Li-sung 10:20, 24. 5. 2005 (UTC)

Česko tehdy neexistovalo, maximálně Země Koruny české. Ale upřímně řečeno, prohlášení "Je Čechem maximálně jako někdo, kdo se narodil na Moravě" se mi začíná podezřele líbit. Cinik 10:28, 24. 5. 2005 (UTC)

Česko není žádný časově omezený útvar, ale území dnešní České republiky kdykoliv minulosti. Tedy i v době Mendela. Ale mimochodem v té větě to lze vztáhnou i na současnost, protože tam je "někdo, kdo se narodil" takže se mohl narodit třeba včera. --Li-sung 10:33, 24. 5. 2005 (UTC)
Na Česku se neshodneme, tak ho raději nechme spát...Cinik 10:40, 24. 5. 2005 (UTC)
Je-li myšlena ona poznámka z níž jsem udělal redirect, tak sorry, ale jednak to bylo anonymní a hlavně to tam nepatřilo, když už tak sem do diskuse. No ano, pitomina to nebyla, to mi uklozlo. - - Ke jménu: díval jsem se do Brockhausu, tam je Gregor Johann. -jkb- 10:08, 24. 5. 2005 (UTC)


Nemyslel jsem to jako lání :o). Jen jsem si neodpustil poznámku, že Mendel je opravdu velice pochybný Čech... Forma sdělení byla samozřejmě nepřípustná a vaše řešení správné. Cinik 10:18, 24. 5. 2005 (UTC)

Jo, OK. A dodatečně: Encyclopaedia Britannica ho jmenuje Mendel, Gregor (Johann), a hned dál v první větě je original name (until 1843) Johann Mendel, a dále in 1843, taking the name Gregor. He was ordained a priest in 1847. -jkb- 13:34, 24. 5. 2005 (UTC)

Pořadí jmen je asi opravdu zajímavá otázka, ale mělo by se to lépe používat v pořadí rodné jméno - řeholní jméno - příjmení. Takto je to, jak jsem si stihl všimnout, používáno běžně v literatuře (většinou jsem viděl u jiných osob – Mikuláš Adaukt Voigt, Josef Bonaventura Piter, Josef Ondřej Liboslav Rettig a další), konkrétně u Mendela Příruční slovník naučný, tady taky, podle COTOJE.cz MCSE a Universum Johann Gregor a Otta Řehoř Jan. Obzvláštní pikantností je, že samotní řeholníci obvykle psali řeholní jméno první. Tak jako tak se zdá pořadí J. G. M. lepší, ba dokonce by možná stálo za uvážení přesunout tam i tuto stránku... --marv1N 29. 6. 2010, 18:53 (UTC)

Hynčice je část obce, která se jmenuje Vražné. Je to opravdu ve Slezsku, pár kilometrů od Oder. 147.251.221.252 28. 11. 2008, 15:51 (UTC)

Místo narození[editovat zdroj]

je očividně špatně. Buď to bylo v Hynčicích ve Slezsku http://www.mapy.cz/#x=140167594@y=136389191@z=12@mm=ZP@sa=s@st=s@ssq=Hyn%C4%8Dice@sss=1@ssp=124834725_127289217_146264997_145704833 nebo ve zmíněných Hynčicích ve Vražné, ale to přece není a nikdy nebylo Slezsko.

Hynčice (část Vražného) jsou ve Slezsku - viz článek Vražné --Cmelak770 07:57, 7. 7. 2008 (UTC)
Pravda, vycházel jsem ze zjednodušené mapky Slezska a tak to beru zpět. Kostera 18:34, 8. 7. 2008 (UTC)

Mendel[editovat zdroj]

Panowie Czesi Nie wiem czy mnie skumacie ale: 1.Ojciec Mendla służył u Napoleona i bił szwabów! 2. Mendel to typowe nazwisko żydowskie 3. Był z biednej rodziny i uczył się z łaski u niemieckiego księdza - stąd znał niemiecki 4. Wprawdzie był poddanym c.k. ale była to monarchia wielonarodowa a więc nie było przeszkód aby Czech występował jako Czech (w odróżnieniu od takich Prus) Wniosek: Do Niemca mu było daleko! jeśli już to Czech żydowskiego pochodzenia! --84.10.146.203 16. 12. 2008, 09:00 (UTC)

Národnost[editovat zdroj]

Nevím proč je potřeba stále reagovat na provativní editace jako je tato, ve které navíc její autor ve svém zaujetí Moravou přehlíží, že místo Mendelova narození je ve Slezsku. A ve zdůvednění argumentuje argumenty o neexistenci českého státu (vyvrátil už Tchoř). Ale i kdyby neexistoval, budeme psát o polských spisovatelích 19. století jako o Rusech, Němcích nebo Rakušanech, jen proto, že tehdy zrovna žádné Polsko neexistovalo? To co tam je teď je paskvil. Zaprvé zavádíme národnost jako pojem do poloviny 19. století, které takový pojem neznalo a navíc budeme psát o Bolzanovi jako o "matematikovi ... italsko-německé národnosti"? Ignác Filip Semmelweis pocházel pokud vím z německé rodiny, přesto nikoho netrápí, že se o něm na wikipedii píše jako o maďarském lékaři, apod. Takže navrhuji buď návrat k původnímu (před Kirkovou editací) nebo úpravu ve stylu prvních vět biografie na en:wiki. --Saltzmann 11. 8. 2010, 21:27 (UTC)

Saltzman: to jsou jen řeči! Tehdejší "český stát" zahrnoval JEN ČECHY. Mezi Čechami, Moravou a Slezskem tehdy neexistovalo jakékoliv politické pojítko. Nebyla zde žádná společná politická instituce! Žádný "český parlament", který by byl nadřízeným orgánem českého, moravského a slezského sněmu tehdy neexistoval. --Kirk 11. 8. 2010, 22:11 (UTC)

A s Polákama jste mimo. On je jaksi rozdíl mezi Polákem a státním příslušníkem. Ewa Farna je Polka se státním občanstvím České republiky. Provokativního na tom není vůbec nic. --Kirk 11. 8. 2010, 22:15 (UTC)