Diskuse:Jihlava

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Katakomby[editovat zdroj]

Nezdá se mi těch 10 kilometrů veřejně přístupných katakomb. Prohlídka, pokud si dobře vzpomínám, trvá necelou hodinu (možná jen půl hodiny) a příliš se při ní nechodí. Délku trasy odhaduji jen na několik set metrů. Netvrdím, že nidky nikomu neukázali víc, nebo že se něco za ta léta nezměnilo. Údaj v článku je nicméně VELMI nadsazen. Do katakomb se samozřejmě dá vlézt i načerno, ale to je něco jiného. Mirek Dočekal 12. 3. 2009, 08:39 (UTC)

Literatura[editovat zdroj]

Nebylo by od věci doplnit další literaturu. Některé knihy o Jihlavě doma mám, takže klidně můžu případně doplnit. Freibo 3. 4. 2011, 16:32 (UTC)

Dobrý den, děkujeme vám za vaši připomínku, budeme rádi, pokud článek o Jihlavě svou literaturou doplníte. Jsme totiž otevřená encyklopedie, tudíž i vy se můžete podílet na jejím chodu viz Editujte s odvahou. Zdraví ▶ K123456 ◀ 3. 4. 2011, 16:34 (UTC)

Ke katastrálním a pozemkovým úpravám na území Jihlavy[editovat zdroj]

Dne 18. listopadu 2011 jsem katastrálnímu pracovišti v Jihlavě zaslal následující mail:

Dobrý den.

Jsem členem občanského sdružení Moravská národní obec a v jeho rámci se zabývám historií. Měl bych na vás několik dotazů vztahujících se k posunům katastrálních hranic na území statutárního města Jihlavy. Vím, že někdy v letech 1949 - 1953 došlo na území dnešní Jihlavy k úpravám hranice mezi k.ú. Bedřichov a Jihlava (respektive v té době se snad ještě jednalo o úsek hranice s dnes již zrušeným k.ú. Jihlava-Dřevěné Mlýny) a hranice mezi k.ú. Heroltice u Jihlavy a Jihlava, přičemž tyto změn spočívala ve zmenšení k.ú. Bedřichov ve prospěch k.ú. Jihlava (respektive Jihlava-Dřevěné Mlýny) a dále ve zmenšení k.ú. Herotlice u Jihlavy ve prospěch k.ú. Jihlava (respektive opět možná Jihlava-Dřevěné Mlýny). Na území, které bylo připojeno ke k.ú. Jihlava od Bedřichova, se nachází například tyto parcely: 5176/69, 5147/1, 5147/7, či 5147/3. Můžete mi prosím najít ve vlastnických listech těchto parcel (či jiných materiálech), ke kterému datu byly převedeny z k.ú. Bedřichov ke k.ú. Jihlava či Jihlava-Dřevěné Mlýny? Na území dotčeném úpravou hranice mezi k.ú. Heroltice u Jihlavy a Jihlava se nachází minimálně část parcely 5292 a tato parcela v současnosti náleží ke k.ú. Jihlava. V minulosti se na dotčeném území nacházela již urušená parcela č. 499. Můžete mi zjistit, ke kterému datu došlo k této změně? Další posun katastrální hranice se udál již poněkud později a došlo při něm k úpravě hranice mezi k.ú. Heroltice u Jihlavy a k.ú. Hruškové Dvory. Na území připojeném ke k.ú. Hršuškové Dvory se nacházejí parcely 449/20, 449/21, 449/22, 449/2, 449/26, 449/30, 451/3, 452/7 a 452/2. Naopak na území převedeném od k.ú. Hruškové Dvory ke k.ú. Heroltice u Jihlavy se nacházejí parcely 308/2, 311/1, 311/4 a 310/2. Můžete mi prosím vyhledat, ke kterému datu zde došlo ke změně hranice? Jako poslední mě zajímá datum úpravy hranice mezi k.ú. Bedřichov a k.ú. Jihlava. Na dotčeném území se nachází například parcela 6241/6. Vím jen, že ke změně došlo v průběhu 90. let 20. století.

Děkuji. S pozdravem Jiří Vaňáček, Brno-Židenice

V odpovědi mi bylo sděleno následující:

Dobrý den, k hlavním změnám katastrální hranice mezi Jihlavou(k.ú. Dřevěné mlýny),Hruškovými Dvory a Herolticemi došlo v letech 1949 a 1950 při realizaci přídělu. Následně v roce 1950 bylo celé katastrální území Jihlava zaměřeno(všechna katastrální území sloučena do jednoho) a vyhotovena nová katastrální mapa podle instrukce A,kdy byl vyhotoven nový měřický operát, parcely přečíslovány a výměry nově vypočteny. Další změna hranice mezi Bedřichovem a Jihlavou se uskutečnila v roce 1991, kdy část k.ú. Bedřichov přešla do k.ú.Jihlava.(5176/69,5147/1,5147/7,5147/3,6241/6) Jednalo se o areál Jihlavských dřevařských závodů. Hranice mezi Herolticemi a Jihlavou (p.499 -5292) se změnila rovněž v přídělu v roce 1949 ještě před vyhotovením nové mapy v Jihlavě. K úpravě hranic mezi Herolticemi a Hruškovými Dvory došlo při tvorbě nové mapy při Technicko hospodářském mapování v roce 1982. Doufám, že to pro informaci bude stačit. Zdravím, Prchalová Miluše,dokumentace, Katastrální pracoviště Jihlava

Jelikož se paní Prchalová v tomto mailu nevyjádřila ohledně data první úpravy hranice mezi Bedřichovem a Jihlavou, tak jsem si na katastrální pracoviště v Jihlavě dnes zavolal a paní Prchalová mi sdělila, že i k této změně došlo roku 1949 --Kirk 23. 11. 2011, 10:33 (UTC)

Toto je vlastní výzkum. Nakopírovat sem libovolný text také dokážu (stejně jako ho nahrát k sobě na web, nebo na commons). --G3ron1mo 7. 8. 2012, 14:15 (UTC)
Bez reakce? V nejbližší době to tedy odstraním. Stejně jako pochybné zdrojování pomocí vlastních obrázků na commons. --G3ron1mo 18. 8. 2012, 08:23 (UTC)
Geronimo, jen si vyhrožuj pácháním dalších podrazů!--Kirk (diskuse) 2. 9. 2012, 12:03 (UTC)
A o žádné pochybné zdrojování se nejedná. Taky bych mohl říct, že když si ty necháš někde ověřit svůj podpis, tak že je to podvrh --Kirk (diskuse) 2. 9. 2012, 12:07 (UTC)
Oficiální dokumnety vnímám jako relevantní a zcela přijatelný zdroj a odkazy na jejich fotokopie jsou rozhodně ověřitelnou referencí... --Žoldák (diskuse) 2. 9. 2012, 12:42 (UTC)

Prosím, zdvořile a bez podezírání. Díky, --Sokoljan (diskuse) 2. 9. 2012, 12:13 (UTC)

Sokoljane, když si necháš poslat TIŠTĚNÝ dopis z katastrálního úřadu, tak za podobné informace vyplázneš několik stovek! Já su rád, že paní Prchalová byla tehdy od té dobroty, že mi tyto informace sdělila BEZPLATNĚ! Zdejší wikiklika mě z tištěných dopisů neproplatí ani jeden. A rozhodně nemíním pracovat tady s jakýmsi "Historickým atlasem měst ČR - díl Jihlava", když je vidět, že autoři tamních nově zpracovaných map absolutně neřešili, co vyobrazují zdrojové mapy. Přitom v oddělení dokumentace katastru nemovitostí je v jihlavském katastrálním úřadě k dispozici potřebných map víc než dost. --Kirk (diskuse) 2. 9. 2012, 12:21 (UTC)
Mimochodem Sokoljane, proplatíš mě třeba ty sám jízdenky na vlak, které jsem si musel koupit, abych se do Jihlavy dostal a mohl si vyfotit dotčenou mapu? No sem s tím... --Kirk (diskuse) 2. 9. 2012, 12:37 (UTC)

Historie[editovat zdroj]

Myslím, že je celkem ostudné nezmínit v historii "druhé největší německé enklávy" odsun Němců. Doufal jsem, že tady o tomhle tématu něco najdu, nemohl by to někdo doplnit? Tuším, že v době války už v Jihlavě nebyla německá většina, ale i tak ji odchod Němců musel silně poznamenat. Díky 78.80.74.42 24. 3. 2012, 18:59 (UTC) Dobrý večer, budeme jedině rádi, když informace doplníte.--frettie.net (diskuse) 24. 3. 2012, 19:12 (UTC)

Přeměna článku ![editovat zdroj]

Dobrý den, myslím si, že je načase tuto stránku na české Wikipedii změnit a vylepšit. Moje představa je zatím podobná, jako byla představa autorů článku Třebíč (Jihlava je přece krajské město). Co si o tom myslíte? A byl by někdo ochoten pomoci? Do několika dní dám na stránku informaci o údržbě. --Peeters147 (diskuse) 4. 5. 2013, 21:18 (UTC)

Jen do toho! JAn (diskuse) 6. 5. 2013, 06:28 (UTC)


Jméno[editovat zdroj]

I always thought Iglau would mean "southern city", but at the page of the River Jihlava I read the name is derived from Uig. That should be mentioned. Also that the name of thee beer (Igel = Jezek) and the arms are derived from the German city name "Ig(e)lau" = Hedgehoging.
Název je odvozuje od ježka (německy "igel") či jehličí, ale spíše pochází od keltského "uig" (potok). 84.150.28.23 15. 9. 2013, 14:40 (UTC)

Externí odkazy či reference byly změněny (srpen 2018)[editovat zdroj]

Dobrý den,

právě jsem se pokusil opravit 1 externí odkazy či reference na stránce Jihlava. Prosím, zkontrolujte moje editace. Pokud máte nějaké otázky, potřebujete, abych tyto odkazy nebo dokonce celou tuto stránku ignoroval, prosím vizte seznam často kladených otázek pro další informaci. Provedl jsem následující změny:

. Udělal-li jsem chybu, vizte seznam často kladených otázek.

Děkuji.—InternetArchiveBot (Nahlásit chybu) 21. 8. 2018, 05:26 (CEST)

Počet obyvatel[editovat zdroj]

@Frettie: Změnil jsem tabulku s vývojem počtu obyvatel a domů podle vymezení města vždy v daný konkrétní rok sčítání (podle uvedeného zdroje Historický lexikon obcí České republiky 1869–2011, také viz sekce Poválečný administrativní vývoj v článku). Tak až do roku 1921 včetně šlo jen o vlastní Jihlavu, v letech 1930 a 1950 spolu s Dřevěnými Mlýny, v roce 1961 již šlo o tzv. Velkou Jihlavu (současné části Jihlava, Sasov a Staré Hory), v roce 1970 navíc Pávov a v roce 1980 v jejím tehdejším maximálním rozsahu včetně dnes již samostatných obcí Hybrálec, Rančířov, Smrčná a Malý Beranov (sčítání proběhlo v listopadu). Od sčítání roku 1991 pak už jen v aktuálním vymezení. Nešlo by to takto upravit i na Wikidatech, aby s tím byl v souladu i graf počtu obyvatel? Je tam stejný zdroj. --Vlout (diskuse) 31. 8. 2018, 15:51 (CEST)

Mrknu na to.--frettie.net (diskuse) 31. 8. 2018, 16:00 (CEST)
Díky. Mimochodem, uvedl jsem to do souladu i s prvním odstavcem sekce („Podle sčítání lidu roku 1930 zde žilo v 2 070 domech 31 028 obyvatel.“), původně jsme v tabulce měli 36 659 obyvatel a 2851 domů. --Vlout (diskuse) 31. 8. 2018, 16:07 (CEST)
Tak na to koukám a třeba v roce 1980 se nemůžu dostat do žádnýho zdroje, kde by to bylo - sčítání je asi trošku vlastní výzkum. :) Jako určitě to můžu upravit na WD, ale to ty taky. Můžeš mi hodit nějakej zdroj, kde to číslo obyvatel je přímo zmíněný (v hisotirckém lexikonu je 49770 resp. 46 588. Pak to můžeme o něco opřít, takhle to není ideální. Nebo to mám vzít tak, že je nutné počítat dle daného vymezení území v tu kterou dobu? Pokud jo, tak to upravíme jako vzorovou obci dle tvé tabulky v článku. --frettie.net (diskuse) 3. 9. 2018, 17:28 (CEST)
Prosím pěkně, zkuste si nejdříve přečíst, co jsem shora napsal. Jde o vymezení v ten který rok. Ostatně v Historickém lexikonu je 51 144, je to na straně 54 v prvním dílu. Už jsme se o tom ostatně jednou bavili, když jste to na Wikidata doplňoval, že jde o údaje, které jsou odvozeny od současného vymezení, takže je to chybně. Jak třeba píšu v druhé reakci o tom sčítání 1931, tak tehdy měla Jihlava opravdu 31 028 a ne 36 659 obyvatel. Rozumíme si? --Vlout (diskuse) 3. 9. 2018, 17:36 (CEST)
Oki, v excelových verzích to zapsáno není - proč tomu tak není, to jsme řešili s Honzou Kameníčkem na Facebooku ve skupině Wikidata. Teď je to už v pořádku?--frettie.net (diskuse) 3. 9. 2018, 17:57 (CEST)
Ano, děkuji moc. --Vlout (diskuse) 4. 9. 2018, 11:00 (CEST)

Jako poznámku do budoucna nutno uvést: v prvním dílu Historického lexikonu obcí České republiky 1869–2005 se v tabulce největších měst na stranách 51–54 shodují skoro všechny roky sčítání s aktuální tabulkou, rozdíly jsou jen v letech 1921 a 1950. U sčítání roku 1921 byly k Jihlavě (25 634 obyvatel) zjevně navíc připočítány Dřevěné Mlýny (2545 obyvatel), které však byly připojeny až koncem roku 1923. U sčítání, které proběhlo 1. 3. 1950 zjevně v Českém statistickém úřadě vycházeli z administrativního členění k roku 1955 – k Jihlavě připočetli Bedřichov (1445 obyvatel) včetně její osady Bukovno (941 obyvatel), Helenín (431 obyvatel) a Staré Hory (384 obyvatel), ačkoli tyto tři obce byly připojeny až k 1. 1. 1951, a také Sasov (63 obyvatel), jenž byl připojen 17. 5. 1954 (tehdy se také osamostatnily Hruškové Dvory). Což dohromady dalo oněch 29 517 obyvatel, ačkoli Jihlava při sčítání měla 26 253 obyvatel. --Vlout (diskuse) 4. 9. 2018, 12:27 (CEST)