Diskuse:Heliodor Píka

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Tak jak se ten pán jmenuje? Smazal jsem na žádost Piku s krátkým i, a za jednu minutu tam byl znovu. -jkb- 13:49, 27. 2. 2005 (UTC)

Generál se jmenoval Heliodor Píka. Původní název článku byl jednoznačně chybný. Wikipedista:Wiki-vr zřejmě editoval původní článek a když ho ukládal, byl už smazán, a proto se vytvořil jako nový i s textem. Pochopitelně nevznikl ani editační konflikt.
— Egg 13:54, 27. 2. 2005 (UTC)
dobře, tak počkám pro jistotu pět minut a smažu to jestě jednou -jkb- 13:59, 27. 2. 2005 (UTC)

Nepřesnost[editovat zdroj]

Mám za to, že Píkův syn milan byl zatčen již v době, kdy Heliodor čekal na výkon trestu. Dokonce byli spolu uvězneni ve stejné věznici a podařilo se jim navázat mezi sebou kontakt. --Námik 19:31, 13. 10. 2007 (UTC)

Podle tohodle to vypada, ze mate pravdu. --Jx 17:35, 21. 6. 2008 (UTC)

ceskoslovensko-sovetska spojenecka smlouva[editovat zdroj]

Pri "odcervenovani" odkazu jsem si vsimnul vety "V září 1943 se 1. čs. samostatná brigáda přesunula na frontu do oblasti Kyjeva a v listopadu se Píka účastnil slavnostního podpisu československo-sovětské spojenecké smlouvy." Kdysi jsem z nejakych zdroju poskladal clanek Československo-sovětská smlouva a tam to vypada spis na to, ze pokud to bylo v roce 1943, tak to bylo spis v prosinci. Muze se na to prosim podivat nejaky historik a rozhodnout, kde je chyba? Dik. --Jx 17:02, 21. 6. 2008 (UTC)


On bude problém i v tom "v ZÁŘÍ 1943" - řeč je sice o samostatné brigádě, což zřejmě (nechce se mi to teď dlouho hledat)časově odpovídá - samostatný sbor vznikl až po určité době, nicméně je zcela pominut fakt, že čs. prapor bojoval na frontě už v březnu 1943 (známá bitva u Sokolova).
Stejně tak je v textu o popravě poněkud nejednoznačně napsáno o tom, že Píkův syn Milan byl ve stejné věznici (Pankrác) jako jeho otec. Je to sice pravda, ale už řadu týdnů před popravou byl propuštěn - když se pak asi 13h před popravou dozvěděli, že otec byl odsouzen k smrti a exekuce bude vykonána druhý den ráno, podařilo se jim nakonec sehnat auto a jet do Plzně - s otecem mohl několik posledních hodin být v cele a alespoň trochu důstojně se rozhloučit.83.240.116.113 18. 6. 2009, 18:49 (UTC)

Zdroje[editovat zdroj]

Tak jsem si dovolil udělat nějaké doplňky, možná by to chtělo ještě projít podle informací ze životopisu napsaného jeho synem; v rozhovoru s ním se potvrzuje, že spolu „seděli“ předtím na Pankráci, ne na Borech, naopak tam s ním strávil poslední noc před popravou… První světovou jsem časově kontroloval podle karty legionáře; např. Libri zřejmě tvrdí nesmysly – v bitvě u Zborova ani u Bachmače nebyl… Gumruch 21. 7. 2009, 01:19 (UTC)

Tělo[editovat zdroj]

Mám za to, že tělo po pitvě neztratilo:

"Profesorovi Kosovi se podařilo díky nedbalému označení tělo popraveného generála nabalzamovat a ukrýt do uzavřeného kontejneru s konzervačními látkami. Sháňka po těla nastala až na jaře roku 1968, kdy profesor Kos zjistil, že tělo Heliodora Píky zmizelo. Podařilo se mu vypátrat, že ho zlikvidoval již v roce 1956 jeden z asistentů, student medicíny a zapálený komunista Václav Novák."

Masaryk[editovat zdroj]

V článku je napsáno:„V roce 1938 se pokusil o dohody pro případnou válku s Německem a získal příslib materiální pomoci Jugoslávie a Rumunska. Po okupaci Československa byl nucen utéci přes Francii do Londýna, kde nabídl své služby Janu Masarykovi.“ Nejsem si jist jestli mám pravdu, podklady pro mé tvrzení jsem čerpal z jiných článků na wikipedii, ale jak mohl nabídnout své služby Masarykovi, když Masaryk umřel v roce 1937 a okupace začaala v roce 1939?

Jan Masaryk (syn TGM) zemřel až v roce 1948. --Jvs 21. 9. 2015, 18:36 (CEST)

Možné subjektivní formulace[editovat zdroj]

Přidal jsem popis pamětní desky na GŠ v Dejvicích, kde je nápis: "PAMÁTCE VYNIKAJÍCÍCHO VOJÁKA, DIPLOMATA A VLASTENCE, DIVIZNÍHO GENERÁLA HELIODORA PÍKY NEZÁKONNĚ POPRAVENÉHO 21.6.1949" No a to je nejspíše příčina, proč se aktivoval alert "možné subjektivní formulace". Tak za to asi nemohu. Mojmir Churavy (diskuse) 11. 10. 2015, 14:14 (CEST)