Zvezda (televizní stanice)

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
TV Zvezda
Logo
Logo
Základní údaje
Datum založení 2005
Adresa sídla Moskva, Rusko
Charakteristika firmy
Majitel Ministerstvo obrany Ruské federace (МО РФ)
Identifikátory
Oficiální web www.tvzvezda.ru
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Zvezda (rusky Звезда) je ruská armádní televizní stanice se sídlem v Moskvě, která je provozovaná Ruským ministerstvem obrany. Označuje se za vlasteneckou a byla spuštěna 20. února 2005.

Popis[editovat | editovat zdroj]

Dne 17. července 2000 byl kanál Zvezda licencován pro vysílání. 20. února 2005 začal kanál Zvezda poprvé vysílat na 57. kanálu UHF v Moskvě. Funkcí kanálu je ukazovat programy na vlastenecké téma; informace a analytické programy, stejně jako ruské filmy. Od roku 2006 je Zvezda poprvé vysílána v celém Rusku a od roku 2007 i v zahraničí.

Kontroverze[editovat | editovat zdroj]

Zvezda sama sebe označuje jako vlasteneckou a bývá považovaná za jeden z nejuznávanějších proti-západních kanálů v Rusku. V minulosti zveřejnila řadu falešných, extrémně zaujatých anebo kontroverzních zpráv, například, že: Ukrajina poskytuje zbraně a chemické zbraně teroristům na Středním východě, devět jeptišek v klášteře v Miláně bylo znásilněno uprchlíky, finské vojenské provokace zahájily zimní válku, Evropským záměrem je nahradit ukrajinské obyvatelstvo uprchlíky.[1][2]

Invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa (1968)[editovat | editovat zdroj]

Naposledy vyvolal v Česku vlnu kritiky internetový článek Leonida Maslovského (rusky Леонид Масловский) „Československo by mělo být SSSR vděčné za rok 1968: historie pražského jara“ (rusky Чехословакия должна быть благодарна СССР за 1968 год: история «пражской весны») z 21. listopadu 2017. Autor článku má pověst publicisty, který se snaží obnovit sovětský režim a pod jeho materiály je vždy uvedeno, že se autorův postoj nemusí shodovat s názorem redakce (rusky Мнение, выраженное в публикации Леонида Масловского, является его личной позицией и может не совпадать с мнением редакции сайта телеканала Звезда.).[3] Naposledy psal o událostech v Maďarsku v roce 1956, oba články byly na druhý den již nedostupné. Z článku také dále vyplývá, že československý prezident Klement Gottwald vybudoval – na rozdíl od svého nástupce Antonína Zápotockého – „kvetoucí Československo“.[4][5]

Článek byl tvrdě kritizován například prezidentem Milošem Zemanem.[6] Ruský premiér Dmitrij Medveděv se 22. listopadu distancoval od článku s tím, že neodráží oficiální ruské stanovisko vyjádřené již letech 1993, či 2006. Text je prý osobním názorem autora a ruské vedení do práce novinářů nezasahuje.[7]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. Dependent media – Russia’s military TV Zvezda. StopFake.org [online]. 2017-07-20. Dostupné online. 
  2. Venäläinen tv-kanava vääristelee historiaa. Ilta-Sanomat [online]. 2017-08-01. Dostupné online. 
  3. МАСЛОВСКИЙ, Леонид. Чехословакия должна быть благодарна СССР за 1968 год: история «пражской весны». Рамблер.ru/новости. 2017-11-21. Dostupné online [cit. 2017-11-22]. (rusky) 
  4. Za rok 1968 byste měli být vděční, zabránili jsme puči, píší v Rusku. iDNES.cz [online]. 2017-11-21 [cit. 2017-11-22]. Dostupné online. 
  5. Invaze Sovětů zajistila Čechoslovákům svobodu, napsal ruský web. Zaorálek se ostře ohradil. Novinky.cz. 2017-11-21. Dostupné online [cit. 2017-11-22]. (česky) 
  6. Článek o invazi napsal šílenec s vylízaným mozkem, řekl Zeman v Moskvě. Novinky.cz [online]. 2017-11-22. Dostupné online. 
  7. Medveděv: Článek na armádním webu neodráží stanovisko Ruska. TÝDEN.cz [online]. 2017-11-22. Dostupné online. 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]