Všeruská státní televizní a rozhlasová společnost

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na: Navigace, Hledání
Všeruská státní televizní a rozhlasová společnost
VGTRK.png
Zahájení vysílání 10. prosinec 1990 (rozhlas)
13. květen 1991 (televize)
Provozovatel Vláda Ruské federace
Generální ředitel Oleg Dobrodejev
Slogan Televize a rozhlas Ruska (rusky: Телевидение и радио России)
Země Rusko
Jazyk Ruština a další (dohromady 53 jazyků)[1]
Oblast vysílání Arménie, Bělorusko, Kazachstán, Polsko, Podněstersko, Rusko, Ukrajina, Lotyšsko
Dřívější jména Российское телевидение и радио (RTR)
Web vgtrk.com

Všeruská státní televizní a rozhlasová společnost (rusky Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания, Vserossijskaja gosudarstvennaja televizionnaja i radioveščatelnaja kompanija, zkráceně VGTRK rusky ВГТРК) je ruský státní unitární podnik, který provozuje velké množství televizních a rozhlasových kanálů. Byla založena v roce 1990. V roce 2010 vysílala vlastní pořady v 53 jazycích Ruska.[1]

Vysílání je organizováno Federativním centrem pro distribuci televizních a rozhlasových kanálů, který se nachází v Moskvě, a také prostřednictvím regionálních vysílacích center Ruské televize a Sítě rozhlasu tvořících pozemní vysílací sítě. Televizních a rozhlasové kanály z Moskvy jsou roznášeny do regionů prostřednictvím satelitních a pozemních komunikačních kanálů.

Historie[editovat | editovat zdroj]

Vladimir Putin pověřil Všeruskou státní televizní a rozhlasovou společnost, aby vytvořila regionální, všeobecně dostupné televizní kanály v každém městě, republice a kraji[2]. V současné době společnost vlastní a provozuje 5 celostátních televizních stanic, dvě mezinárodní televizní společnosti, 5 rozhlasových stanic a přes 80 regionálních televizních a rozhlasových společností. Také provozuje ruskou informační agenturu RIA Novosti.

Je největší ruskou mediální společností. V současné době zahrnuje 3 celostátní televizní kanály Rossija 1, Rossiya K a Rossija 2; první veřejnoprávní televizní stanici pro děti a mládež Bibigon; 89 regionálních televizních a rozhlasových kanálů vysílajících ve všech regionech Ruské federace; první zpravodajský kanál v režimu 24/7 Rossija 24, televizní kanál pracující v zahraničí od roku 2002 RTR-Planet; rusko-jazyčnou verzi sportovního televizního kanálu Euronews; 5 rozhlasových stanic Radio Rossiji, Majak, Kultura, Vesti FM, Junost a Rossija (veřejný internetový on-line kanál).

Na počátku roku 1993 získala VGTRK status veřejnoprávní vysílací společnosti. Ten stejný rok se stala plnoprávným členem Evropské vysílací unie.

Veřejnoprávní televizní kanál Rossija-1, rusky Россия-1 začal vysílat v květnu 1991. Dnes je přední kanálem, který pokrývá vysíláním většinu země. Publikum kanálu se z 98,5 procenta skládá z obyvatel Ruska a více než 50 milionů diváků ze zemí SNS a Pobaltí. RTR-Planeta, rusky РТР-планета je mezinárodní verzí kanálu Rossija 1, který je možné sledoval v USA, Evropě, na Středním východě, v severní Africe a Číně.

Televizní kanál Rossija je rozvíjející se společnost, jež přenáší informační programy, seriály, politickou žurnalistiku, talk show, herních show, komedie, celovečerní filmy a dokumentů, sportovní a politické události spolu se zábavou. V posledních několika letech se Rossija stává aktivním hráčem ve filmové produkci. Rossija je dnes vyvíjející se společnost, která se zaměřuje na oblast dokumentárních a celovečerních filmů vysílání.

Krom získávání vysílacích práv byla Rossija první mezi ruskými televizními kanály, jež zahájila vlastní produkci televizních filmů ve velkém měřítku. Charakteristickým rysem seriálů, vysílaných na televizním kanále Rossija, je zaměření na klasiku. Vysílání adaptací klasických děl ruských spisovatelů zaujalo široké publikum a stanovilo nové standardy filmové produkce. Filmy představují asi 35% celkového vysílacího času televizního kanálu Rossija. Kanál získává filmová vysílací práva v korporaci s 50 hlavními produkčními a distribučními společnostmi.

Zpravodajský pořad Vesti je předním informačním programem v Rusku. Během předchozí televizní sezóny přijala výrobní cyklus 24/7 s dvouhodinovými intervaly, což umožňuje vysílat zprávy, které jsou v přímém přenosu ve všech ruských časových pásmech. Rossija má licenční práva na vysílání Mistrovství světa, Zimních a letních olympijských her, ruského fotbalového mistrovství a dalších velkých ruských a mezinárodních sportovních akcí.

Televize[editovat | editovat zdroj]

Logo Rossija-1
Logo Rossija-2
Logo Rossija-24
Logo Sport-1
Logo Rossija HD
Logo Sport

Rossija-1, rusky Россия-1 je zaměřen na zábavu, a zpravodajství. Dříve byl zanám jako Russia, RTR-1 a RTR.

Rossija-2, rusky Россия-2 je sportovní a zabavný kanál entertainment. Dříve byl zanám jako Sport.

Rossija-24, rusky Россия-24 se zaměřuje na zpravodajství. Dříve byl zanám jako Vesti.

Rossija-K, rusky Россия-К je kuturní kanál. Dříve byl zanám jako Culture a RTR-2.

Karusel', rusky Карусель je kanálem pro dospívající děti (společně s Channel One Russia).

Rossija HD, rusky Россия HD vysílá nejlepší programy společnosti v HD rozlišení.

RTR-Planeta, rusky РТР-планета je kanál, který vysílá mezinárodně.

Moja planeta, rusky Моя планета je zaměřen na dukumentární pořady. Stejné zaměření má i Nauka 2.0, rusky Наука 2.0 a Strana, rusky Страна.

Sarafan, rusky Сарафaн je zabavní kanál.

Fight Club je sportovní kanál, který se zaměřuje na box.

Sport, rusky Спорт je ruský sportovní kanál.

Sport-1, rusky Спорт-2 je první placený sportovní kanál.

Moskva 24, rusky Москва 24 je moskvský zpravodajský kanál. Dříve byl zanám jako Stolitsa.

Ruskojazyčná verze kanálu Euronews nazvaná Euronews-Russia, rusky Euronews-Россия nebo Евроновости.

Historie, rusky История je kanál vysílající ruské a světové dějiny.

A dalších 90 programů. Je bráno, že každá část Ruské federace má svůj vlastní kanál.

Rozhlas[editovat | editovat zdroj]

  • Rádio Kultura je rádio o kultuře.
  • Rádio Maják je kanál všeobecně o zábavě, současných otázkách a hudbě.
  • Rádio Rossiji je diskusní rádia obsahující regionální pořady.
  • Rádio Junost vysílá hlavně evropskou a americkou pop music.
  • Vesti FM je zpravodajské rádio.

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. a b Вести.Ru: "Трудности перевода". Национальное вещание ВГТРК
  2. Ruský prezident nařídil, aby byla vytvořena všeobecně dostupná televise [online]. Moskva: Hlas Ruska, 20 dubna 2013, 18:40, [cit. 2014-10-06]. Dostupné online.  

Související články[editovat | editovat zdroj]