The Epoch Times

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Titulní strana internetové verze The Epoch Times.

The Epoch Times jsou médiem působícím v elektronické a tištěné podobě, se sídlem v USA. Tematicky pokrývají americkou a čínskou politiku, mimo zpravodajství mají i komentářovou, názorovou rubriku, rubriku o byznysu, jídle a další. Vydavatelem je mezinárodní mediální organizace, vystupující pod jménem Epoch Media Group.[1] Byly založeny v roce 2000, prošly ale mnoha obměnami. Publikují ve 22 jazycích a 33 zemích.[2]

Zpočátku pokrývaly témata všeobecného zájmu spolu se zprávami z Číny a z oblasti lidských práv. Získávají své čínské zpravodajství ze sítě zdrojů v Číně a z expertiz a kontaktů čínských emigrantů žijících na Západě.[3]

Typické číslo novin obsahuje sekci pro světové a národní zpravodajství, názorové komentáře, sport, zábavu, obchod, umění a cestování, zdraví a automobily. Noviny Epoch Times mají také přidružené mediální služby, včetně televizní stanice New Tang Dynasty TV a rádiové stanice Sound of Hope.

Za své zpravodajství v oblasti lidských práv[4][5][6] a v dalších tematických oblastech získala několik ocenění. Zároveň jsou v posledních letech terčem kritiky ostatních médií a odborníků kvůli velmi silné podpoře Donalda Trumpa, krajně pravicových politiků v Evropě[7] a šíření konspiračních teorií a dezinformací.

Historie[editovat | editovat zdroj]

The Epoch Times byly založeny v roce 2000 Johnem Tangem a skupinou dalších čínských Američanů, kteří utekli před komunistickým režimem v Čínské lidové republice. Přáli si vytvořit nezávislé médium s necenzurovanými a pravdivými informacemi.[8] Zpočátku se vydání novin převážně zaměřovala na kritiku Komunistické strany Číny, její domácí i zahraniční politiky. Taktéž na její porušování lidských práv, zvláště v souvislosti se stíháním praktikantů Falun Gongu, cvičení a meditace k zušlechtění vlastního těla, ducha a morálního charakteru. Ti byli dříve státním aparátem v Číně označeni za kacířské náboženství a sektu a následně pronásledováni.

V květnu 2000 byly noviny poprvé publikovány v čínském jazyce v New Yorku, a web byl spuštěn v srpnu 2000.[9]

V roce 2003 byla spuštěna anglická internetová verze, v novinové podobě v roce 2004. Jejich jazykové a zpravodajské pokrytí přesáhlo lokálními edicemi do USA, Kanady, Austrálie, Nového Zélandu, Japonska, Indonésie, Tchaj-wanu, Hongkongu a několika evropských zemí.[10]

Pozornost si The Epoch Times získaly vydáním publikace Devět komentářů ke komunistické straně, která má vyjmenovávat největší zločiny daného režimu v Číně. Byla vydána v nákladu 30 000 kusů a následně v takřka milionu kopií, kdy část byla do pevninské Číny přepravena návštěvníky USA po návratu domů.[11] Kniha měla vybudit vystoupení více než 250 milionů čínských občanů ze strany a navázaných organizací.[12] Dle odborné studie v l. 2004-2005 byla většina informací o The Epoch Times a knize na čínském internetu zablokována[13], a čínská administrativa měla podle The Epoch Times například vytvářet nátlak na hongkongská média, aby zastavila vydávání jejich novin.[11]

Roku 2006 vyvolala skandál jejich reportérka, Wenyi Weng, když při uvítací ceremonii tehdejšího čínského prezidenta Chu Ťin-tchaa narušila jeho proslov výzvou přítomnému prezidentovi USA, Georgi Bushovi, aby zastavil čínské perzekuce proti Falun Gongu.[14] Otázka propojení s Falun Gongem byla diskutována, právě členové této skupiny měli stát u vzniku média, ale Stephen Gregory, výkonný činitel The Epoch Times, napojení ať majetkové či reprezentační na Falun Gong popřel. Vyzdvihl naopak zpravování o tématech, kterým západní média nevěnují pozornost.[15]

Česká redakce Epoch Times v History foto ateliéru Praha.[16]

V roce 2011 Stephen Harper, kanadský premiér, napsal: „Od svého počátku působení v Kanadě v roce 2000 se Epoch Times stal populárním zdrojem informací o záležitostech a událostech zajímavých pro čínsko-kanadskou komunitu (...) S lokálními edicemi publikovanými v Torontu, Vancouveru, Montréalu, Ottawě a Calgary/Edmontonu jsou dnes Epoch Times největšími denními novinami svého typu v zemi.“[17]

Česká pobočka Epoch Media Group v l. 2015 až 2017 vydala osm čísel magazínu Epoch Times. Šéfredaktorem a nakladatelem byl Milan Kajínek. Její internetová verze naopak funguje a pravidelně zveřejňuje články týkající se zpráv z domova, Číny, Spojených států a oblasti ekonomiky a dalších.

Americkou politiku, kterou The Epoch Times nyní hojně pokrývají, až do r. 2016 spíše pomíjeli.[18]

Pracovní skupina Stanfordské univerzity zaměřená na vlivové aktivity ČLR ve Spojených státech označila ve svém výstupu z r. 2018 The Epoch Times za nezávislé na kontrole Číny, ale na rozdíl od dřívějších vyjádření zástupce vydavatelství také za napojené na sektu Falun Gong, jejich mediální výstupy o Číně za nevyrovnané. Zároveň se vydavatelství stalo jedním z mála nezávisle informujících, čínsky publikujících médií v USA.[19]

Kritika a kontroverze[editovat | editovat zdroj]

Vedle nejasností vztahu k Falun Gong se kritická pozornost na The Epoch Times zaměřila více kvůli velmi pozitivnímu vyjadřování média o Donaldu Trumpovi. Jeho zastánci se stali už v r. 2016, kdy měli svou taktiku podpory založit na šíření pravicových dezinformací a agresivních taktikách na Facebooku.[20] Podle politologa newyorské univerzity, Ming Xia, může také jít o reakci média na přitvrzování amerického postoje vůči Číně právě prezidentem Trumpem.[18]

V září 2018 upozornili The Washington Post na předání složky prezidentovi reportérkou vydavatelství, když hlava státu opouštěla místnost po tiskové konferenci. Další motivací může být právě napojení na Falun Gong, jehož členové se měli stát oběťmi odebírání orgánů čínským režimem, a to včetně zřetele při vybírání nedobrovolných dárců z řad vězňů, kdy byli vybíráni častěji.[21] Prezident Trump se měl v témže roce k The Epoch Times taktéž vyjádřit v pozitivním smyslu, konkrétně jako „nejvíce důvěryhodným novinám“.[22]

V srpnu 2019 NBC News popsali podporu Donalda Trumpa skrze 11 tisíc reklam, která média zadala a šířila pomocí Facebooku, náklady činily více než 1,5 milionu USD. Reklamy obsahovaly konspirační teorie o „deep state“ a kritizovaly „fake news“ šířící média. NBC označuje The Epoch Times za jednoho z největších co do počtu sledujících na sociálních sítích, také zmiňuje nárůst uznání ve světě konzervativních médií.[18] V reakci na to Facebook některé jejich reklamy zablokoval.[23]

V říjnu téhož roku přinesli reportéři Snopes důkazy o napojení The Epoch Times na stránkuThe Beauty Life, která prostřednictvím facebookových stránek s podporou 28 milionů sledujících šířila konspirace zahrnující postavu filantropa George Sorose, navíc jedna z jim přináležejících stránek na Facebooku měla podpořit QAnon[24], konspirační teorii s postupně narůstajícím vlivem a spojenou s více či méně kontroverzními tvrzeními mluvících o spásné roli Donalda Trumpa v boji proti pedofilní a zločinné skupině především Demokratů.[25]

Po prezidentských volbách v USA v r. 2020 se The Epoch Times přidali k médiím podporujícím spekulace o volebním podvodu, který vedl k údajně nelegitimní výhře Joea Bidena, a tedy prohře Donalda Trumpa.[26][27]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. Epoch Media Group [online]. New York: epochmediagroup.com/. Dostupné online. 
  2. About Us - The Epoch Times. www.theepochtimes.com [online]. [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. (anglicky) 
  3. Our Story: The Grand Epoch Is Here [online]. The Epoch Times, 06-09-2013. Dostupné online. 
  4. Epoch Times Publisher Awarded Diamond Jubilee Medal. The Epoch Times [online]. 12. říjen 2012. Dostupné online. (Angličtina) 
  5. 2012 SIGMA DELTA CHI AWARD HONOREES [online]. Sigma Delta Chi [cit. 2015-06-30]. Dostupné online. 
  6. Asian American Journalists Association Recognizes Excellence in News Coverage [online]. Farlex, Inc. [cit. 2015-06-30]. Dostupné online. 
  7. HETTENA, Seth. The Obscure Newspaper Fueling the Far-Right in Europe. The New Republic. 2019-09-17. Dostupné online [cit. 2020-12-26]. ISSN 0028-6583. 
  8. Wayback Machine. web.archive.org [online]. 2012-02-05 [cit. 2020-12-26]. Dostupné v archivu pořízeném z originálu. 
  9. About Us [online]. The Epoch Times [cit. 2015-06-30]. Dostupné online. 
  10. About Us | China | Epoch Times | freedom | The Epoch Times. web.archive.org [online]. 2017-09-23 [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. 
  11. a b Accuracy in Media [online]. 2005-06-15 [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. (anglicky) 
  12. DATABAZEKNIH.CZ. Devět komentářů ke komunistické straně - kolektiv autorů | Databáze knih. www.databazeknih.cz [online]. [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. 
  13. BAMBAUER, Derek E.; DEIBERT, Ronald J.; PALFREY, John G. Internet Filtering in China in 2004-2005: A Country Study. Rochester, NY: [s.n.] Dostupné online. (anglicky) 
  14. Protester disrupts Hu speech at White House. NBC News [online]. [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. (anglicky) 
  15. TOOSI, Nahal. Paper Denies Representing Falun Gong. www.washingtonpost.com [online]. The Associated Press, 2007-02-05 [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. 
  16. Svět Sherlocka Holmese [online]. Epoch Times ČR, 11-04-2016. Dostupné online. 
  17. The Epoch Times Daily News [online]. 28-01-2011 [cit. 2015-06-30]. Dostupné v archivu pořízeném dne 04-03-2016. 
  18. a b c Trump, QAnon and an impending judgment day: Behind the Facebook-fueled rise of The Epoch Times. NBC News [online]. [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. (anglicky) 
  19. Chinese Influence & American Interests: Promoting Constructive Vigilance. Stanford, CA: Hoover Institution Press, 2018. 200 s. S. 190. 
  20. ROOSE, Kevin. How The Epoch Times Created a Giant Influence Machine. The New York Times. 2020-10-24. Dostupné online [cit. 2020-12-26]. ISSN 0362-4331. (anglicky) 
  21. GRIFFITHS, James. Report: China is still harvesting organs from prisoners. CNN [online]. [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. 
  22. Trump Said to Describe The Epoch Times as ‘Most Credible Newspaper’. www.theepochtimes.com [online]. 2018-04-16 [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. (anglicky) 
  23. ZADROZNY, Brandy; COLLINS, Ben. Facebook bans ads from The Epoch Times after huge pro-Trump buy. CNBC [online]. 2019-08-23 [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. (anglicky) 
  24. KASPRAK, Alex; LILES, Jordan. EXCLUSIVE: Expanding Pro-Trump Outlet 'The BL' Is Closely Linked to The Epoch Times. Snopes [online]. 2019-10-11 [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. (anglicky) 
  25. LINDNER, Tomáš. QAnon je politická hrozba i pohádka pro dospělé. To se nevylučuje. Týdeník Respekt [online]. 2020-08-07 [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. 
  26. PETERS, Jeremy W. Inside the Right-Wing Media Bubble, Where the Myth of a Trump Win Lives On. The New York Times. 2020-12-15. Dostupné online [cit. 2020-12-26]. ISSN 0362-4331. (anglicky) 
  27. STACEY, Kiran. Voting machine group demands retractions from rightwing media. Financial Times [online]. 2020-12-24 [cit. 2020-12-26]. Dostupné online. 

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]