Diskuse s wikipedistou:Ioannes Pragensis: Porovnání verzí

Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
bez shrnutí editace
Lokalizace k Staroměstsko-uherskohradišťské aglomeraci není žádná domněnka, ani poměrně pravděpodobná. Nikde jinde totiž Veligrad stát nemohl. O tom už se nepochybuje. Stačí sledovat vyhodnocení archeologických nálezů. Archeologie již dnes není žádná bezmocná věda. Že na místě staroměstsko-uherskohradišťské aglomerace existovalo velké město, jehož opevněná plocha byla asi 20 až 25 krát větší, než kterákoliv jiná velkomoravská lokalita, tedy řádově úplně někde jinde, než ostatní pevnosti, svědčí o velkém centru s vypovídajícím názvem. Že tam archeologové aznamenali urbanistický záměr, svědčí o tom, že rozvoj, který začal v polovině 9. století, řídil někdo mocný. Že Staré Město se až do roku 1315 jmenovalo Veligrad, toho času již trhová ves, to doloženo je. Proč si asi udržela trhové právo i přes již existující Nový Velehrad? Že se ve Svatoplukově sídle konaly každý měsíc třídenní trhy v 9. století, to doloženo je. Že se pevnost na Ostrově svatého Jiří na místě dnešního centra Uherského Hradiště jmenovala rok po založení v r. 1257 Howa Welgrad, to je doloženo také. Že blízký klášter založený roku 1203 ve vzdálenosti 5 km od Veligradu dostal po něm jméno a nová ves, která vznikla u něj, nese jméno Velehrad dodnes, to je doloženo také. Že se na území starého Města je největší pohřebiště z 9. století, kde na jediném pohřebišti je prozkoumáno přes 2000 hrobů, je doloženo také, přičemž ještě víc jich bylo již zničeno a stajně tak jich je možná stejný počet ještě skryt pod zástavbou. Že v poloze Na Dědině byly odkryty základy paláce velmože s velkomoravskou rotundou v bezprostřední blízkosti, je známo. Že ve Starém Městě se přes nemožnost celoplošného průzkumu našlo zatím nejvíc zlata ze všech nalezišť, asi o něčem svědčí. Je to nad slunce jasné. Kam jinam, probůh, byste chtěl Veligrad lokalizovat? Mimo Moravu, jak bylo docela nesmyslně napsáno ještě nedávno? O tom, kde stál Veligrad, věděl již skvělý moravský zemský archivář Vincenc Brandl a před 60 lety to věděla každá kostelní babka ve Starém Městě. Publikace Staré Město-velkomoravský Velehrad, vyšla již v roce 1964 a vydalo ji Nakladatelství Československé akademie věd. Nepište tam, prosím vás pěkně, že se o tom neví a že je to pouze pravděpodobné. Jestli o tom ještě dnes někdo pochybuje, tak buď nečte nebo je ignorant. Jestli se něco neví, tak název centra prvních Mojmírovců na dnešních Valech u Mikulčic. Tam se název opravdu nedochoval, tam se to jen matně tuší. O Veligradu ve Starém Městě proběhlo již několik desítek přednášek. [[Speciální:Příspěvky/77.92.197.66|77.92.197.66]] 2. 10. 2020, 04:03 (CEST)
:Dobrý den, dodal jsem tam jako zdroj citaci pana Vavřínka, zastánce hypotézy, že šlo o prostor Uh. Hradiště. Sám tam v abstraktu píše, že je to "very likely" (=hodně pravděpodobné), což ale není totéž jako jisté. Jisté je, že tam bylo ve velkomoravské době relativně velké město (velii grad), ale není s nevývratnou jistotou prokázáno, že to bylo zrovna to hledané hlavní město, sídlo vládce a biskupa.--[[Wikipedista:Ioannes Pragensis|Ioannes Pragensis]] ([[Diskuse s wikipedistou:Ioannes Pragensis|diskuse]]) 2. 10. 2020, 11:01 (CEST)
:: Dobrý den! To se mýlíte, že není známo, kde ležel Veligrad. To, že to nevíte vy, ještě neznamená, že to známo není. Tedy alespoň nám, co se pohybujeme přes 30 let mezi archeology a historiky a účastníme se archeologických přednášek a konferencí. A pokud používáte reference, nepoužívejte, pokud možno, ty zastaralé a překonané. Jisté není jen to, že tam bylo relativně veké město. Jisté je to, že to bylo zdaleka největší město ve střední Evropě, a to řádově. Jisté je i to, že ve 2. polovině 9. stol. tam sídlila nejvyšší nobilita. Jisté je to, že tam působila misie řeckého původu. Jisté je to, že v tom ístě se vyráběly nejluxusnější šperky. Jisté je to, že výrocní areály byly účelově rozmístěny a svou rozlohou byly jen ty výrobní areály srovnatelné s rozlohou jiných celých hradišť. Jisté je to, že lokalitu navštěvovali obchodníci z daleka. Jisté je to, že lokalita se jmenovala Veligrad do roku 1315 a od roku 1321 se již jmenovala Staré Město. Jisté je to, že pouze tady vznikly další lokality, které převzaly jméno po Veligradu. Co více byste chtěl, když je doloženo, že Staré Město se jmenovalo dříve Veligrad? [[Speciální:Příspěvky/77.92.197.66|77.92.197.66]] 4. 10. 2020, 01:00 (CEST)
Neregistrovaný uživatel

Navigační menu