Seznam dezinformačních webů v češtině

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
(přesměrováno z Seznam dezinformačních webů)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Toto je seznam zpravodajských a publicistických webů, které jsou považovány za šiřitele dezinformací. Často se podílí na šíření agendy nazývané ruská propaganda či prokremelská dezinformační kampaň. Nejvýznamnější ucelený seznam byl uveřejněn Hospodářskými novinami na základě databáze serveru Neovlivní.cz, sestavený podle návštěvnosti za listopad 2018.[1] Právě redakce Neovlivní.cz sestavila první seznam kremelské propagandy, a to už v roce 2015. Odhalování dezinformačních webů se však věnuje řada dalších novinářů a organizací. Spolek Nelež, který radí zadavatelům internetové reklamy, svůj seznam 21 (roku 2022) „nejvíce toxických“ dezinformačních webů sestavil na základě kombinace tří zdrojů: podobně zaměřeného slovenského konšpirátori.sk, analýz velkých mediálních dat společnosti Semantic Visions a hodnocení novinářských standardů dle Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky.[2]

Část těchto webů byla kvůli šíření dezinformací ohledně ruského útoku na Ukrajinu z důvodu ohrožení národní bezpečnosti dne 25. února 2022 sdružením CZ.NIC zablokována.[3][4] Od 1. března 2022 mobilní operátoři sdružení v Asociaci provozovatelů mobilních sítí zablokovali přístup k dalším 6 webům provozovaným mimo doménu .cz.[5] 25. května 2022 sdružení CZ.NIC vrátilo většinu původně zablokovaných webů do zóny, čímž je opět zpřístupnilo uživatelům.[6]

Seznam[editovat | editovat zdroj]

Weby považované za dezinformační jsou v seznamu řazené abecedně:

Název webu Aktivní v dubnu 2022 HN[p 1] Nelež URL Vlastník / provozovatel Informace Zdroje
AC24 zablokován Yes Yes ac24.cz Ondřej Geršl provozuje podnikatel Ondřej Geršl[9] [1][9][2]
Aeronet zablokován Yes Yes aeronet.cz Marek Pešl autoři příspěvků se skrývají pod pseudonymy, vlastník domény skrytý.[10] V březnu 2020 se reportérům ČT podařilo odhalit provozovatele Marka Pešla. [1][10][2]
Antiiluminati ne antiilluminati.net Jan Krpenský Držitelem domény a autorem článků je Jan Krpenský. Web je výrazně proruský a šíří dezinformace např. o globálním oteplování. [11]
Bez politické korektnosti ano Yes Yes bezpolitickekorektnosti.cz Alfa Libera o.s. za webem stojí Radek Velička a Alfa libera, o. s.[12] [1][12][2]
Borea.cz ne borea.cz Radmila Zemanová-Kopecká Partnerský web Isstras.eu, namířený proti Západu. Provozuje tzv. Institut slovanských strategických studií (ISSTRAS), který založila Radmila Zemanová-Kopecká, bývalá členka Zemanovy SPOZ [13]
CZ24.news zablokován Yes cz24.news jeden z nejaktivnějších dezinformačních webů v češtině. Přináší velké množství dezinformací a konspiračních teorií v souvislosti s pandemií covidu-19 a patří k nejvýznamnějším tuzemským šířitelům ruské propagandy.[14][15] [14][15][16][17][2]
Czech Free Press zablokován Yes czechfreepress.cz Miroslav Suja vydavatel a šéfredaktor Miroslav Suja[18] (přispěvatel Ladislav Kašuka)[19] [1][18]
Česko aktuálně ne Yes ceskoaktualne.cz MELMAK, s.r.o., Stanislav Makovický Držitelem domény je MELMAK, s.r.o.. Texty nejsou podepsané a web byl v minulosti nařčen z šíření ruské propagandy či HOAXů. [20][2]
Český portál ne cesky-portal.cz Český portál, o.p.s. webový rozcestník na stránky spadající pod něj [21]
Důležité 24 ano zpravy.dt24.cz Tomáš Frantík Web obsahově kombinující ezoteriku, odkazy na weby nabízející předražené nefunkční produkty a přebírající články z dalších dezinformačních webů, který se také nazývá Dt24, zakladatelem je Tomáš Frantík z Třebíče. [22]
E-republika ne e-republika.cz Spolek eRepublika Jako vydavatel je zapsaný spolek eRepublika, šéfredaktorem je Pavel Letko. Obsah publikovaný na E-republice je v drtivé většině zaměřen na dění na Ukrajině a často se mezi články objevují dezinformace. [23]
EUportál ne Yes Yes euportal.cz Český portál, o.p.s. vydával do ledna 2022, kdy ohlásil ukončení provozu,[24] Český portál, o.p.s. Redakci vede Lukáš Petřík a jeho zástupce František Topol, členem správní rady je antisemita[25] Adam B. Bartoš.[26] [1][27][2]
EUrabia zablokován eurabia.cz Český portál, o.p.s. Přímým nástupcem webu se stal web islamizace.cz vedený protimuslimským a proruským aktivistou Lukášem Lhoťanem. [21]
Eurasia24 ne eurasia24.cz Jiří Ondrášek Doména je zaregistrovaná na jméno Jiří Ondrášek. Tematicky se zaobírá pouze mezinárodním děním, předně Blízkým východem a Ukrajinou, a to výhradně z ruského pohledu. Sám se označuje za proruský web. [28]
Eurodeník ne Yes eurodenik.cz EKO Velari s.r.o. vydavatelem je firma EKO Velari s.r.o. se sídlem v pražském Bubenči. Společnost je ze 100 % vlastněna ruskými občany. Tři čtvrtě společnosti vlastní podnikatel Valeriy Khegay s trvalým bydlištěm v Moskvě. Zbylých 25 % patří Varvaře Bantser, která má podle volně dostupných informací bydliště v ruském Vladivostoku.[29] [1][29]
EU Server zablokován Yes euserver.cz Český portál, o.s. Vydavatelem je Český portál, o.s. [1]
Free Globe ne Yes freeglobe.cz Český portál, o.p.s. vydává Český portál, o.p.s. Šéfredaktorem je Adam B. Bartoš pod pseudonymem Edvard Steinský[27] [1][27]
Info kurýr zablokován Yes infokuryr.cz PhDr. ThDr. Mgr. Eugen S. Freimann, Ph.D., M.A. původně známý jako Teplický kurýr. Web je především kompilátem názorových textů a článků převzatých z webů jako Czech Free Press, EUportal, stejně jako nwoo.org nebo putinovská TVZvezda.ru.[30][31][32] [1][30][31][32]
InfoWars ne www.infowars.cz Pavel Hlávka Za webem stojí ředitel rádia Svobodný vysílač Pavel Hlávka. Objevují se zde jména jako Břetislav Olšer nebo Daniel Solis. Kritizuje současnou i bývalou českou politickou scénu v čele s Václavem Havlem. [33]
Institut slovanských strategických studií (ISSTRAS) zablokován isstras.eu Radmila Zemanová Kopecká Na webu dominuje proruská tematika a ruský pohled na situaci na Ukrajině a zároveň také kritika USA a západu. Web si zaregistrovala bývalá členka Zemanovy SPOZ Radmila Zemanová Kopecká[34]
Islamizace.cz ano islamizace.cz Lukáš Lhoťan Přímý nástupce zablokovaného webu EUrabia.cz. Zakladatelem a hlavním přispěvatelem je bývalý aktivista spolku Islám v ČR nechceme Lukáš Lhoťan. Vedle článků o imigraci je zde šířen i prokremelský narativ.[35]
kresadlo.com ano kresadlo.com Vlastník domény je skrytý. Web velmi agresivní formou podává "alternativní výklad" aktuálního dění i různých konspiračních teorií. [zdroj?]
Lajkit ano Yes lajkit.cz Ondřej Geršl vlastníkem domény je Ondřej Geršl, který se rovněž podílí na tištěném měsíčníku Vědomí. Redakce je zcela anonymní.[36] [1][36]
Megazine ne megazine.cz Lenka Dvořáková Doména je registrována na jméno Lenka Dvořáková. Vykazuje pro-kremelský pohled na mezinárodní dění. Články přebírá z jiných, obvykle pro-ruských médií. V červnu 2019 web ukončil činnost a odkázal na svého pokračovatele megazpravy.cz. [37]
Megazprávy ne megazpravy.cz Lenka Dvořáková Doména je stejně jako Megazine v září 2019 registrovaná na jméno Lenka Dvořáková s kontaktní adresou „Václavské Náměstí, 11000 Praha, CZ“, na webu se objevují nepravdivé a citově zabarvené zprávy od autorů Petr a Miloš Dvořák, jejichž autorská jména rovněž byla spjata se serverem megazine.cz. [38]
Národní noviny ne narodninoviny.cz Rudolf Hruboň Autor byl pro plagiátorství vykázán z blogů iDNES.cz i Lidovky.cz, založil den24.cz a poté Národní noviny, jež se svou značkou hlásí k odkazu Karla Havlíčka Borovského, s někdejším médiem toho názvu však nemá nic společného. Podle Manipulátoři.cz šíří ruskou propagandu a dezinformace. [39]
Nezdraví ne nezdravi.cz Český portál, o.p.s. [21]
Nová Republika ne Yes novarepublika.cz Ivan David vlastníkem domény a redaktorem je bývalý psychiatr a zastánce konspiračních teorií Ivan David [40][2]
NWOO zablokován Yes Yes nwoo.org Jan Korál web řídí šiřitel konspiračních teorií Jan Korál[41] Antisemita a tajemník ANM Jan Korál je hospodářem tzv. Výboru národní kultury, který sídlí na stejné adrese jako KSČ v ulici Politických vězňů.[42][43] [1][44][2]
OrgoNet ano orgo-net.blogspot.com Konspirační web používající oblíbenou praktiku ruské propagandy – tzv. odkazování kruhem. U prvních článků je podepsán Ladislav Kopecký jako autor překladů, další příspěvky jsou anonymní. Často se zde objevují překlady z vysoce obskurního konspiračního webu Whatdoesitmean, obvykle odkazující na neexistující zprávy ruských tajných služeb nebo ministerstva zahraničí. [45][46]
Outsidermedia.cz ano Yes outsidermedia.cz [47]
Osud.cz ano osud.cz Freedom Publicité, s.r.o. Provozuje Freedom Publicité, s.r.o., ve spolupráci s Freedom First, s.r.o., obě vlastněné Jiřím Maškem z Prahy – Čakovic [48]
Otevři svou mysl ano www.otevrisvoumysl.cz David Formánek Jedná se o kanál na YouTube a stejnojmennou webovou stránku. Videa jsou poměrně populární, některá mají desítky tisíc zhlédnutí. Podle CZ.NIC za projektem stojí David Formánek z Kojetína. [49][50][51]
Parlamentní listy ano Yes Yes parlamentnilisty.cz Ivo Valenta původně součást společnosti OUR MEDIA Michala Voráčka, od roku 2016 je většinovým vlastníkem senátor Ivo Valenta. Přetiskují i články ryze prokremelských serverů.[52] Přispěvateli jsou např. Petr Žantovský, Petr Hájek, Stanislav Novotný, Tereza Spencerová, Jan Schneider ad. První zástupce šéfredaktora Parlamentních listů Radim Panenka má exkluzivní přístup k prezidentu Zemanovi a často cestuje s jeho doprovodem.[53] [1][53][2][54]
Pařát dnes ne paratdnes.cz Petr Pokorný Zakladatel a majitel domény by měl být Petr Pokorný. Vystupuje proti Evropské unii a Západu, obsah je obvykle proruský. Ve velké míře kritizuje česká, zejména veřejnoprávní média. Web již není doplňován a jeho obsah se přesouvá na server Skrytá pravda (www.skrytapravda.cz). [55]
Pravdivě.eu ano Yes pravdive.eu [47]
Pravý prostor ne Yes www.pravyprostor.cz Pravý Prostor Média s.r.o. Web vydává společnost Pravý Prostor Média s.r.o., IČ: 04917529, kterou vlastní Karel Kříž. Server často šíří konspirační teorie a podílí se na vytváření konspiračních narativů. [56]
ProtiProud zablokován Yes Yes protiproud.cz Petr Hájek vydavatelem je pravá ruka bývalého prezidenta Klause Petr Hájek[57] [1][57][2]
První zprávy zablokován Yes www.prvnizpravy.cz Easy Communications s.r.o. Provozovatelem webu je firma Easy Communications s.r.o., za kterou kromě šéfredaktora Radomíra Pekárka stojí Jan Holoubek a Jan Fulín, a jejímž polovičním vlastníkem je společnost OUR MEDIA, do jejíhož portfolia patří předně Parlamentní listy. [58][2]
Prvopodstata ne prvopodstata.com Jiří Zbožínek Doména je registrovaná na jméno Jiří Zbožínek. Zakladatelem protizápadního a konspiračního webu je Jiří Woodman, šéfredaktorem Tomáš Marný. [59]
Rukojmí zablokován Yes Yes rukojmi.cz Marcel Kryl doménu zaregistroval v březnu 2015 ostravský podnikatel Marcel Kryl, šéfredaktorem serveru je Břetislav Olšer.[44] [1][44][2]
Skrytá Pravda zablokován Yes skrytapravda.cz Petr Pokorný doména je registrovaná na jméno Petr Pokorný. Stejný člověk vystupuje jako hlavní autor webu i jako jeho provozovatel.[60] [1][60]
Smartnews.cz ne smartnews.cz Radmila Zemanová Kopecká Web si zaregistrovala zakladatelka Institutu slovanských strategických studií a bývalá členka Zemanovy SPOZ Radmila Zemanová Kopecká. [61]
Sputnik zablokován Yes Yes cz.sputniknews.com Rusko Dnes oficiální ruská státní rozhlasová stanice a zpravodajská agentura, následovník Hlasu Ruska[62] [1][62][2]
Svět kolem nás ano Yes svetkolemnas.info Ondřej Geršl vlastníkem domény je Ondřej Geršl.[63] [1][63]
Svobodné rádio ano svobodne-radio.com Spolek Svobodné rádio, z. s. [64][65][66]
Svobodnenoviny.eu zablokován Yes svobodnenoviny.eu Martin Gudbier Za webem stojí Martin Gudbier z Orlové, který je v kontaktu například s Petrem Hájkem z Protiproudu. Publikuje tu například radikální příznivec Putina, bývalý senátor Jiří Vyvadil, předseda sdružení Přátelé Ruska v České republice. [67][2]
Tadesco.org ano Yes tadesco.org Tomáš Marný [68][2]
Týdeník Občanské Právo ano Yes tydenikobcanskepravo.cz [47]
Vlastenecké noviny ne Yes Yes vlasteneckenoviny.cz Alfa Libera o.s. provozuje mediální skupina Alfa Libera o.s., která až do podzimu provozovala hned několik webů, které šířily proruské vidění světa. Šéfredaktorem je Radek Velička.[69] Roku 2015 se součástí tohoto webu stal jiný prokremelský web Stalo-se.cz, který provozoval Radek Velička, Alfa Libera o.s. [1][69][2]
Zastavme zloděje ne zastavmezlodeje.com Peter Cimerman Protestní web, který se prezentuje jako aktivita skupiny českých občanů je spojován se jménem Peter Cimerman, což má být slovenský občan. Ani jeho reálnou existenci se ale nepodařilo zjistit, na svém facebookovém profilu používá fotografie z fotobank a internetových databází, které vydává za vlastní. [70][71]
Zvědavec zablokován Yes Yes zvedavec.org Vladimír Stwora založil v září 1999 československý emigrant Vladimír Stwora, který žije v Torontu. Web zveřejnil antisemitský příspěvek, za který byl Stwora roku 2009 pravomocně odsouzen k podmíněnému trestu.[72] [1][72][2]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Poznámky[editovat | editovat zdroj]

  1. Seznam uveřejněný Hospodářskými novinami v únoru 2019 obsahoval ještě server Vinegret.cz,[1] k němuž však server Neovlivní.cz k únoru 2022 uváděl, že již nesplňuje kritéria pro zařazení mezi projekty ruské propagandy,[7] jeho obsah byl navíc výhradně v ruštině. Podle vyjádření šéfredaktora Vinegretu dezinformační obsah nebyl dílem redakce, ale zobrazoval se bez jejich vědomí formou kontextové reklamy během testovací fáze spolupráce s novou agenturou, která probíhala v době vyhodnocení serveru jako šiřitele ruské propagandy.[8]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u URBAN, Patrik. Dezinformacím se v Česku daří. Proruské internetové zpravodajství ovládá pár hráčů, dohromady se vyrovnají největším serverům v zemi. Hospodářské noviny [online]. 2019-02-14 [cit. 2019-02-20]. Dostupné online. 
  2. a b c d e f g h i j k l m n o p q r NELEŽ – Postav se za pravdu proti dezinformacím. www.nelez.cz [online]. [cit. 2022-03-04]. Dostupné online. 
  3. Sdružení CZ.NIC zablokovalo weby šířící dezinformace spojené s rusko-ukrajinským konfliktem. www.nic.cz [online]. CZ.NIC, 2022-02-25 [cit. 2022-02-25]. Dostupné online. 
  4. ČTK. Jsou zablokované další dezinformační weby, tentokrát od operátorů. Seznam Zprávy [online]. 2022-03-01 [cit. 2022-03-01]. Dostupné online. 
  5. ČTK. Jsou zablokované další dezinformační weby, tentokrát od operátorů. Seznam Zprávy [online]. 2022-03-01 [cit. 2022-03-03]. Dostupné online. 
  6. Sdružení CZ.NIC dnes vrátilo do zóny dříve vyřazená jména domén dezinformačních webů. www.nic.cz [online]. CZ.NIC, 2022-05-25 [cit. 2022-07-08]. Dostupné online. 
  7. Vinegret.cz: Ozvěny Kremlu v ČR –. neovlivni.cz [online]. [cit. 2022-04-18]. Dostupné online. 
  8. ENGLOVÁ, Tereza. Nálepka dezinformátorů pro český web v ruštině ničí pověst majitele. O nápravu bojuje marně. HlídacíPes.org [online]. 2022-02-18 [cit. 2022-04-29]. Dostupné online. 
  9. a b AC24.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní.cz: Prokremelská media, Ruská stopa, 10.6.2015
  10. a b Aeronet.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 23.6.2015
  11. Evropské hodnoty: Antiiluminati
  12. a b Bezpolitickekorektnosti.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 28.5.2015
  13. Borrea.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 24.6.2015
  14. a b CECHL, Pavel. Půdu pro dezinformace pomohli vytvořit Rusové, říká odborník František Vrabel. Deník [online]. 2020-10-26 [cit. 2021-07-26]. Dostupné online. 
  15. a b Pravidelný přehled české dezinformační scény – květen 2021 [online]. Čeští elfové [cit. 2021-07-26]. Dostupné online. 
  16. Dezinformační weby [online]. Webarchiv [cit. 2021-07-26]. Dostupné online. 
  17. DOČEKAL, Daniel. CZ24.news je další dezinformační aktivita. Aktuálně tvrdě na koronavirové vlně. Roušky způsobují toxicitu!. Pooh.cz [online]. 2020-08-22 [cit. 2021-07-26]. Dostupné online. 
  18. a b Czech Free Press: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 17.11.2015
  19. Roman Máca, Jak proruská propaganda našla českého novináře, analytika (a dispečera ostrahy), Neovlivní, 18.4.2016
  20. Evropské hodnoty: Česko aktuálně
  21. a b c Lukáš Prchal, Prokop Vodrážka, Na ministerstvu spravedlnosti píše zákony, na internetu je spojený s dezinformačními weby. Ministerský úředník Tomáš Břicháček, Deník N, 3.7.2019
  22. CEMPER, Jan. Dezinformační a „šmejdský“ web zprávy.dt24.cz. Manipulátoři [online]. 2019-10-04 [cit. 2019-11-22]. Dostupné online. 
  23. Evropské hodnoty: E-republika
  24. Robert Břešťan, Dezinformační web EUportál vyhladověl. Firmy si více hlídají, kde na internetu inzerují, Hlídací pes, 10.1.1022
  25. Soud odmítl odvolání Adama Bartoše, trest za antisemitské texty platí
  26. EUPORTAL: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.5.2015
  27. a b c Free Globe: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.6.2015
  28. Evropské hodbnoty: Eurasia24
  29. a b Ivana Smoleňová, Propagandistický Eurodeník vlastní ruští byznysmeni, Neovlivní, 25.2.2016
  30. a b Teplický kurýr, další z ozvěn Kremlu v Česku, Neovlivní, 10.12.2015
  31. a b Evropské hodnoty: Info kurýr
  32. a b Evropské hodnoty. Výroční zpráva o stavu české dezinformační scény za rok 2019 [online]. 2021. Kapitola Základní statistické údaje o dezinformační scéně, s. 14. Dostupné online. 
  33. Evropské hodnoty: InfoWars
  34. Evropské hodnoty: ISSTRAS
  35. LHOŤAN, Nakladatelství Lukáš. DPPortal. www.islamizace.cz [online]. [cit. 2022-06-01]. Dostupné online. 
  36. a b Simona Holecová, Kremelská ozvěna pro mladé se jmenuje Lajkit.cz, Neovlivní, 11.4.2016
  37. Evropské hodnoty: Megazine
  38. CEMPER, Jan. Na internetu vzniká nový dezinformační web Megazprávy.cz. Produkuje několik dezinformací denně. Manipulátoři [online]. 2019-07-08 [cit. 2019-09-20]. Dostupné online. 
  39. Nový dezinformační web „Národní noviny“ bojuje za národ, ale ne český. Manipulátoři.cz [online]. 2018-11-30 [cit. 2022-04-18]. Dostupné online. 
  40. Evropské hodnoty: Nová Republika
  41. NWO.org: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 12.6.2015
  42. Miloš Kadlec, Asociace nezávislých médií a Krameriova cena ještě jednou, Manipulátoři.cz, 17.9.2018
  43. KADLEC, Miloš. Co Slovan, to antisemita?. Manipulátoři.cz [online]. 2017-06-22 [cit. 2022-02-28]. Dostupné online. 
  44. a b c Simona Holcová, Rukojmí ví, kde je zlo (na Západě) a kde dobro, Neovlivní, 16.6.2016
  45. OrgoNet: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 17.11.2015
  46. Evropské hodnoty: OrgoNet
  47. a b c NELEŽ – Postav se za pravdu proti dezinformacím. www.nelez.cz [online]. [cit. 2022-05-05]. Dostupné v archivu pořízeném z originálu dne 2022-05-05. 
  48. Kremelská ozvěna pro milovníky tajemna, Neovlivní, 13.5.2016
  49. MÁCA, Roman. Byznys s dezinformacemi o Covid-19. [s.l.]: Institut pro politiku a společnost, 2020-12. (anglicky) 
  50. NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, Alice; MACKOVÁ, Veronika; NAINOVÁ, Victoria. Na vlně strachu, negativity a dezinformací. [s.l.]: Covid-19 Infomore.cz, 2021-04-06. (anglicky) 
  51. MAGISTRÁT HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY. Hoax: 53 mrtvých na Gibraltaru za 10 dní po očkování na covid-19 – Informace k očkování proti covid-19 v Praze [online]. 2021 [cit. 2021-10-19]. Dostupné online. (anglicky) 
  52. Parlamentní listy: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 3.5.2015
  53. a b BERGER, Vojtěch. „Hradní novináři“ na výletech se Zemanem. Zpravodajství jim nejde, dohánějí to blízkostí k prezidentovi. HlídacíPes.org [online]. 2018-11-06 [cit. 2022-05-05]. Dostupné online. 
  54. KARTOUS, Bob. Proč považovat Parlamentní listy za dezinformační zdroj: ochota zveřejnit zjevné nesmysly, manipulativní a tendenční ohýbání společenských témat prostřednictvím prokazatelně dezinformačních narativů, prodej podpory politiků jednajících v symbióze s dezinformační scénou. FeedIT [online]. 2021-05-05 [cit. 2022-04-07]. Dostupné online. 
  55. Evropské hodnoty: Pařát dnes
  56. Konspirační server Pravý prostor. Nadační fond nezávislé žurnalistiky [online]. [cit. 2022-04-07]. Dostupné online. 
  57. a b Protiproud: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 20.6.2015
  58. Evropské hodnoty: První zprávy
  59. Evropské hodnota: Prvopodstata
  60. a b Propaganda maskovaná bojem za svobodu a demokracii, Neovlivní, 7.11.2016
  61. Smartnews.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 3.6.2015
  62. a b Hlas Ruska/Sputnik: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 16.5.2015
  63. a b Simona Holecová, Svět kolem nás. Web spíš o světě pod vlivem propagandy, Neovlivní, 6.5.2016
  64. CIROKOVÁ, Kristina. Pátrali jsme po původu lží o Pirátech. Došli jsme k partnerskému rádiu SPD. Seznam Zprávy [online]. 2021-10-06 [cit. 2022-06-08]. Dostupné online. 
  65. CEMPER, Jan. Soňa Peková vyzvala v dezinformačním Svobodném rádiu k modlitbám za Putina. Manipulátoři.cz [online]. 2022-04-22 [cit. 2022-06-08]. Dostupné online. 
  66. DOHNALOVÁ, Anna. Proruským webům v Česku klesla návštěvnost. Propaganda se však přesunula na sítě. Aktuálně.cz [online]. 2022-03-28 [cit. 2022-06-08]. Dostupné online. 
  67. Svobodnenoviny.cz: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 10.6.2015
  68. KRUPKA, Jaroslav. Bill Gates bude popraven 5. října 2021, píše dezinformační server. Moravskoslezský deník. 2021-09-16. Dostupné online [cit. 2021-11-06]. 
  69. a b Simona Holecová, Propaganda jako zloba a hnus ze sítí - Vlasteneckenoviny.cz, Neovlivní.cz, 13.4.2016
  70. Po stopách webu, který slouží jako nástroj ničení byznysové konkurence - Seznam Zprávy. www.seznamzpravy.cz [online]. [cit. 2019-05-30]. Dostupné online. 
  71. CEMPER, Jan. Nový dezinformační web Zastavme zloděje: Clickbaiting a utajení administrátoři ze Slovenska. Manipulátoři [online]. 2019-05-30 [cit. 2019-05-30]. Dostupné online. 
  72. a b Zvědavec.org: Ozvěny Kremlu v ČR, Neovlivní, 19.6.2015

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]