ERT

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ERT
EPT logo.svg
Zahájení vysílání 1938 (rozhlas),
23. února 1966 (televize)
Provozovatel Řecko (veřejnoprávní)
Země ŘeckoŘecko Řecko
Jazyk řečtina
Web http://www.ert.gr/

ERT (řecky: Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση, česky: Řecký rozhlas a televize, čili Řecká vysílací společnost) je řecká veřejnoprávní televize a rozhlas. V červnu 2013 vláda rozhodla, že kvůli korupci a finanční neefektivnosti přeruší společnost po skončení svého programu 11. června (tedy v ranních hodinách 12. června) rozhlasové i televizní vysílání.[1] V červnu roku 2015 byla její činnost na návrh vlády opět obnovena.[2]

Historie[editovat | editovat zdroj]

Rozhlasové vysílání ERT začalo v roce 1938 ve formě programu Aténské rozhlasové stanice, která později přerostla v Národní rozhlasovou společnost EIR.[3]

EIR se v roce 1950 stala zakládacím členem Evropské vysílací unie EBU.[4]

Po experimentálním televizním vysílání ze studia EIR v aténském Zappeionu v roce 1965[3] se rozběhlo pravidelné vysílání 23. února 1966.

V roce 1987 došlo zákonem ke sloučení všech rozhlasových a televizních stanic v Řecku do společnosti ERT, která tak nahradila dřívější EIR, již přejmenovanou na EIRT (Národní instituce pro rozhlas a televizi).[3] Zároveň vznikla ERT3, autonomní buňka uvnitř ERT, sdružující vysílání ET3 a regionálních rozhlasových stanic pro severní Řecko.

Na přelomu tisíciletí ERT vysílala tři televizní programy.[5]

Televize byla financována smíšeným způsobem, základem byl poplatek za elektroměr a příjmy z reklamy.[6] ERT byla dlouhodobě schodková.[7]

V roce 2006 dostala ERT první digitální multiplex.[3] V červnu 2013 ERT vysílala tři celoplošné televizní a čtyři rozhlasové programy, dále několik regionálních programů a vysílání do zahraničí Voice of Greece.[1]

Kanály[editovat | editovat zdroj]

Televizní[editovat | editovat zdroj]

Rozhlasové[editovat | editovat zdroj]

Celoplošné[editovat | editovat zdroj]

  • ERA 1 - zprávy, sport, diskusní pořady
  • ERA 2 - pořady pro mladé, současná hudba
  • ERA 3 - vážná hudba, umění, kultura, rozhlasové hry
  • ERA Spor - sportovní přenosy a zprávy
  • Voice of Greece - vysílání do zahraničí pro řeckou diasporu

Regionální[editovat | editovat zdroj]

Přerušení vysílání a jeho obnova[editovat | editovat zdroj]

11. června 2013 oznámil mluvčí řecké vlády Lukase Papadimose, že televizní i rozhlasové vysílání ERT bude přerušeno po skončení programu plánovaného na tento den, tedy v ranních hodinách 12. června. Oficiálním důvodem byly „nedostatek transparentnosti a neuvěřitelná extravagance“, média viděla též zřejmou souvislost s úspornými opatřeními kladenými na řeckou vládu Evropskou komisí a Mezinárodním měnovým fondem v souvislosti s pomocí těchto institucí v řecké finanční krizi. Rozhodnutí se dotklo zhruba 2500 zaměstnanců,[1] kteří dostali výpověď a mohou požádat o místo ve vysílací společnosti, která má ERT nahradit.[8] Proti rozhodnutí se postavily odbory,[1] které vyjádřily odhodlání pokračovat ve vysílání. Rozhodnutí vyvolalo okamžité protesty u ústředí televize.[9] Podporu ERT vyslovila Evropská vysílací unie EBU.[4] Prezident Evropské federace novinářů Mogens Blicher-Bjerregård označil plán řecké vlády za absurdní a velkou ránu pro demokracii.[10]

Přerušení mělo být na nezbytnou krátkou dobu.[1] 14. června premiér Antonis Samaras navrhl obnovení zpravodajského vysílání, které by zaručoval menší počet najatých žurnalistů.[11] Zaměstnanci televize zahájili po přerušení vysílání okupační stávku a ze sídla televize dále provozovali vysílání živého zpravodajství, které bylo dostupné na internetu a přes satelit.[11]

Zástupci EBU navštívili 14. června Atény a při jednáních tam oslovili zástupce vlády, aby ta svůj zákaz odvolala.[12]

Dne 7. listopadu zásahová komanda policie obsadila budovu společnosti a přinutila k opuštění objektu pracovníky, kteří bez ohledu na zastavené financování vládou vysílali alespoň přes internet.[13]

O obnovení vysílání rozhodla v únoru 2015 levicová vláda Alexise Tsiprase, která tak splnila jeden z předvolebních slibů. V červnu 2015 veřejnoprávní televize a rozhlas ERT vysílání obnovilo, přičemž zpět se mohli vrátiti i všichni dříve propuštění zaměstnanci. [14]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. a b c d e Greece suspends state broadcaster ERT to save money. BBC News [online]. 2013-06-11. Dostupné online. (anglicky) 
  2. ČTK, iDNES.cz. V Řecku opět vysílá státní televize a rozhlas, které „vypnuly“ úspory. iDNES.cz. 2015-06-11. Dostupné online. 
  3. a b c d Hellenic Broadcasting Corporation [online]. The Best from Greece, [2005]. Dostupné online. (anglicky) 
  4. a b EBU urges greek government to reverse decision on ERT [online]. EBU, 2013-06-11. Dostupné online. (anglicky) 
  5. Televize veřejné služby v zahraničí. Praha: Česká televize, květen 2001. Dostupné online. S. 29. 
  6. Televize veřejné služby…, s. 60
  7. Televize veřejné služby…, s. 62
  8. Athen macht öffentlich-rechtlichen Sender ERT dicht. Stern [online]. 2013-06-11. Dostupné online. (německy) 
  9. Shock in Greece at imminent closure of public broadcaster ERT. Euronews [online]. 2013-06-11. Dostupné online. (anglicky) 
  10. Closure of Public Broadcaster in Greece is 'Blow to Democracy' [online]. IFJ Europe, 2013-06-11. Dostupné online. (anglicky) 
  11. a b Řecký premiér chce částečně obnovit veřejnoprávní vysílání. České noviny (ČTK) [online]. 2013-06-14. Dostupné online. 
  12. EBU leaders in Athens to tackle ERT shutdown [online]. European Broadcasting Union, 2013-06-14. Dostupné online. (anglicky) 
  13. Řecká policie obsadila budovu zrušené veřejnoprávní televize ERT
  14. Po dvou letech zpátky na obrazovce. Řecká ERT obnovila vysílání

Související články[editovat | editovat zdroj]

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]