Diskuse:Stěpanakert

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Xankendi is official name of the town[editovat zdroj]

"Xankendi" is official name of the town since Azerbaijan gained independence in 1991. Please make relevant change in naming and content of the article. --Verman1 4. 11. 2011, 17:46 (UTC)

On the Czech Wikipedia is decisive for creation prime title in article most expected term. That is the reason of using this one – the most expected title.--Kacir 4. 11. 2011, 20:37 (UTC)

Přesun[editovat zdroj]

Stěpanakert je přepis z ruštiny - exonymum, a jelikož Náhorní Karabach je oblast s arménskou populací, navrhuji přesun na Stepanakert, což je přepis arménského Ստեփանակերտ.--Kohelet (diskuse) 18. 3. 2013, 23:33 (UTC)

Na NS jste uvedl statistiky z Googlu. Uvážil jste ale, že po zadání Stepanakert se vám zobrazí i cizojazyčné odkazy? Při zadání Stěpanakert mám na stránce 10 z 10 odkazů 2 cizojazyčné, dále české odkazy (např. FDB.cz), všechno na Stěpanakert. Při zadání Stepanakert i při omezení na vyhledávání výsledků pouze v češtině tam mám z 10 odkazů 3 odkazy cizojazyčné a 2x odkaz na Stěpanakert s "ě". --Vachovec1 (diskuse) 18. 3. 2013, 23:48 (UTC)
To jen jako ilustraci jak je argumentování Googlem ošidné. Spíš by to chtělo odkazy na nějakou literaturu či renomovaná média (ČTK, iDnes a podobně). --Vachovec1 (diskuse) 19. 3. 2013, 00:03 (UTC)
I když odečteme ty nesprávné odkazy, tak je to pořád víc než na Stěpanakert. Ale dohadovat se tady o výsledcích z googlu je stejně scestné, už dávno bylo řečeno, že google test vůbec není směrodatný. Co jsem našel, tak encyklopedie CoJeCo i jiná internetová encyklopedie, jejíž pirátská verze je na leccos.com obě uvádějí Stepanakert.--Kohelet (diskuse) 19. 3. 2013, 00:10 (UTC)
To tedy nic moc :-)) Já dám odkaz na ČT24, aktuálně.cz a libri.cz. A ještě Ústav mezinárodních vztahů Praha. Všude Stěpanakert. --Vachovec1 (diskuse) 19. 3. 2013, 00:33 (UTC)
Důležité je, jak městu říkáme u nás. Také říkáme Londýn a ne London. Takže Stěpanakert je podle mně česky správně, jde skutečně o přepis z ruštiny. Je otázkou, zda li bychom neměli toto město uvádět jako Chankendi, dříve Stěpanakert --Chalupa (diskuse) 19. 3. 2013, 16:30 (UTC)
Chankendi (Xankendi) je ázerbajdžánský název. Město ale v současnosti plně kontrolují Arméni (jako celý Náhorní Karabach), kteří tento název určitě nepoužívají. Pochybuji, že by tam po válce zůstalo mnoho Ázerů. --Vachovec1 (diskuse) 19. 3. 2013, 16:55 (UTC)
Proti přesunu. Už bylo v historii tohoto článku několikrát správně zmíněno, že tu jde o očekávaný název. Ano, Stěpanakert k nám přišlo z ruštiny, je to exonymum. Dokud je živé, není důvod ke změně. Argumentovat tím, že tam žijící populace nemluví rusky a vyslovuje to jméno jinak, to je jako argumentovat, že bychom neměli mít exonyma Paříž, Vídeň nebo třeba Benátky, protože tamní populace nemluví česky a nazývá svá města jinak...
Ovšem, svůj význam připomenutí souč. etnické situace má: to při rozhodování mezi Chankendi (azerský název) vs. Stěpanakert (arménský poruštělý název). Vzhledem k faktu, který národ už 2 dekády ovládá toto město, jakož i celý Náhorní Karabach, je i v tomto případě situace jasná. Název článku ponechat, jak je. --Iaroslavvs (diskuse) 29. 3. 2013, 17:50 (UTC)

Tendenční editace uživatele Stavrog[editovat zdroj]

Rád bych upozornil výše zmíněného na základní princip Wikipedie: https://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Nezaujat%C3%BD_%C3%BAhel_pohledu Také jej tímto ujišŤuji, že si to zkontroluji :)RikerCZ (diskuse) 16. 12. 2020, 02:22 (CET)[odpovědět]

Nikde není nic tendenčního, vše je doloženo překlady, které jsou níže uvedeny a také zdroji. Že Váš úhel pohledu je proarménský a nelíbí se Vám mé informace za toho nemohu. Navrhuji nemazat mé informace, které jsou překladem z jiných wikipedií, ale případně doložit své podklady k wikipedii, že to bylo jinak. Takto mažete jen mé informace s tím, že jsou tendenční. Zdroje jsem uvedl. --Stavrog (diskuse) 16. 12. 2020, 11:23 (CET)[odpovědět]
Uvedl jste a uvádíte zdroje, které buďto nedokládají přímo uvedená fakta (tudíž informace rozhodně nepochází z uvedeného zdroje), nebo jsou jen přepisem z evidentně proázerbajdžánského webu, kde původ informací nelze dohledat. To není objektivní podklad. --RikerCZ (diskuse) 16. 12. 2020, 12:11 (CET)[odpovědět]
Nevím, co je špatného na tom, že po připojení Karabašského chanátu byl v Chankendi umístěn začátkem 19. století ruský gardový pluk. Chcete po mě zdroj. Na konci článku jsem dal informaci, že je to překlad z ruštiny a ázerbájdžánštiny. Pokud se na to podíváte, tak uvidíte, že o tomto tam píší oni. Já toto přeložil z jiné wikipedie.
Podle mě jste z článku udělal paskvil tím, že jste vymazal mé věty, příspěvky a obvinil z tím, že je to tendenční. Lžete. Nemá cenu, abych to tam přidával a Vy to zase mazal. Takto si nepředstavuji historický článek. Podle mě by bylo přínosnější raději článek rozšířit a pokud je něco, co jsem napsal nepravdivé - uvedl jsem zdroje, tak to můžete smazat a nebo k tomu připsat, proč to je nepravdivé. Vy jste se rozhodl, že Stěpanakert je prostě arménský, má jen arménskou historii a cokoliv jiného co do Vašeho úhlu pohledu nesedí je tendenční a budete to mazat. --Stavrog (diskuse) 16. 12. 2020, 11:32 (CET)[odpovědět]
Já myslím, že se stačí podívat na vaši úplně původní verzi článku, která je čirá Ázerbajdžanská propaganda. Až když jsem se namáhal s tím sem dodat objektivní informace, se článek začal podobat historickému článku. (i z hlediska použitého jazyka, kdy vaše verze byla v tomto ohledu dost tristní). Informace z ázerbajdžánské wiki (předpokládám) lze těžko považovat za objektivní zdroj. Informace z wikipedie obecně, pokud nejsou podloženy. Stačí se podívat na vaše ostatní články, kde popíráte jakoukoliv arménskou historii a používáte vyloženě protiarménskou rétoriku. To není objektivní článek. Každý se může podívat do historie změn a přesvědčit se sám, takže prosím nařčení ze lhaní si nechte. RikerCZ (diskuse) 16. 12. 2020, 11:59 (CET)[odpovědět]
Ne, opakovaně tvrdím, že lžete. Nevím, proč Vám třeba na článku vadí to, že oficiálně od roku 1991 se město jmenuje Chankendi, ale nadále se používá v češtině označení Stěpanakert. Viz diskuze i výše, kdy se zde diskutovalo o přesunu. Podle všech zákonů je Stěpanakert součástí Ázerbádjžánu, to že tam existuje nevyhlášená nezávislá republika Arcach nepopírám. Ale nejde ve článku psát jen o tom, co si myslí lidé v Arcachu a opomíjet to, že území stále patří Ázerbájdžánu. Takže znovu opakuji, že lžete a mažete informace. Pokud mě v jakémkoliv článku chybí jakékoliv informace, budu rád, když je doplníte. Ale ne, že si promažete to, co se Vám nehodí. Dáváte příliš na obdiv své sympatie k Arménii. Já jsem například výslovně popsal i masakry Arménů ze strany Ázerbájdžánců, ostřelování města, kdy došlo ke zničení města, použití kazetových bomb ze strany Ázerbájdžánců apod. Takže popisuji tak jak to bylo, jak jsem to dohledal. Ale vy mažete jakékoliv zmínky o Ázerbájdžánu, protože jsou tendenční a propagandistické. Hm, opakuji jste lhář a tímto s Vámi končím diskuzi a klidně si článek upravte tak, že to promažete. Pokud Vám vadí, že v 19. století Rusové město nazývali "Ústředí", smažte to a popište, jak to nazývali Arméni... --Stavrog (diskuse) 16. 12. 2020, 12:08 (CET)[odpovědět]
Pane, nehodlám se o tom dále bavit po tom, co jste byl schopen vyplodit než jsem se do toho vložil. To mluví za vše. Hodlám přispět objektivitě i k vašemu článku o městě Šuša, který trpí stejnými nedostatky. --RikerCZ (diskuse) 16. 12. 2020, 12:13 (CET)[odpovědět]
Toto je opravdu poslední příspěvek, co do této diskuze dávám. Dívám se, že veškeré zmínky o ázerbájdžánské historii jsou pryč. Nevím proč vadilo i to, že ve městě byla umístěna v 19. století ruská posádka a jméno pluku, který tam byl dislokován... Vše ázerbájdžánské a ruské je pryč, co jsem napsal o arménské kultuře ve městě, arménském sportu a arménských rodácích - to tam zůstalo. To Vám tendenční nepřipadalo. Srážka s blbcem se nedá vyhrát. Nebudu Vám do toho zasahovat. Protože by to vypadalo tak, že já doplním informace, dodám zdroje, Vy mě obviníte, že jsem tendenční a smažete to, já to obnovím, Vy to zase smažete. Stěpanakert bylo město, kde se potkávala arménská a ázerbájdžánská historie a kultura, zde na wikipedii bychom neměli brát jen jeden úhled pohledu, proto jsem psal o obou kulturách, nyní při pohledu na paskvil článku je to ryze arménské město s arménskou kulturou a arménskou historií. Ještě že na ostatních jazykových variantách wikipedie se dá alespoň něco dočíst o tom, jak to bylo popravdě. Je mi Vás líto. --Stavrog (diskuse) 16. 12. 2020, 14:21 (CET)[odpovědět]
K částem o ázerbajdžánské historii jsem připsal pouze žádost o zdroj. Co jsem smazal byly tendenční lži založené buďto na čistě ázerbajdžanských zdorjích, které hojně využíváte, a které můžou být ztěží objektivní a nebo jste úmyslně zkreslil vy (jako tvrzení o otravě vody Armény - dokonce i ve zdroji, který jste k tomu uvedl je to pouze nařčení, nikoliv potvrzený fakt, jak to prezentujete vy). A takovžch příkladů je ve vašich článcích nespočet kdy zcela evidentně podsouváte ostatním pouze ázerbajdžánský pohled na věc a naopek arménskou historii, která je ve většině případů na daném území starší a mnohem delší úmyslně vynecháváte, či shrnete jednou větou. To má být objektivní? Kde můžete používáte protiarménskou rétoriku, tak mi tu nemluvte o objektivitě. A k té vaší vynucované větě o "nesprávném názvu" - co je správné opět záleží na úhlu pohledu. Fakt je taky ten, a nepopiratelný, že Náhorní Karabach nikdy integrální součástí Ázerbajdžánu nebyl, vždy to bylo autonomní území, to za prvé a za druhé od r. 1991, od ktérehožto roku tu zase vehementně uvádíte, že došlo k přejmenování města neměl Ázerbajdžán ani na chvíli faktickou kontrolu nad městem. Natož, aby tam byly zastoupeny azerské úřady. Takže jak můžete přejmenovat něco, co nemáte? Článek má popisovat objektivní realitu ideálně, ne to jak to vidí v Baku. --RikerCZ (diskuse) 20. 12. 2020, 22:54 (CET)[odpovědět]
Tohoto úhlu pohledu byste se měl držet hlavně vy sám. Jste ovlivněn svým pohledem a jiný názor nebo zdroj neuznáváte. Pokud se vám některý zdroj nehodí, je proázerbájdžánský, pokud se vám nelíbí text překladu, tak je to proázerbájdžánské. Operujete jen s tím, že vy jediný víte, co u kterého článku má být, že vy jediný víte, jak to má vypadat. Nehodící i odzdrojované texty nekompromisně mažete. Je zvláštní, že krom editace (cenzorování) článků o arménské historii nic jiného na wikipedii neděláte. --AusEger (diskuse) 13. 1. 2021, 09:49 (CET)[odpovědět]
Navrhuji všem se podívat na Stěpanakert, kde jste provedl editace, a na Šušu, kde jste se k tomu ještě nedostal. Stěpanakert je "tendenční" článek, který s realitou nemá nic dělat. Článek o Šuše je psán s nadhledem, i když se všem snažíte dokázat opak. Samosoudcovský profesorský jediný správný názor, který zastáváte článku uškodil. --5.181.92.83 19. 1. 2021, 07:26 (CET)[odpovědět]

Oprava škody po uživateli RikerCZ[editovat zdroj]

Po editační válce uživatele RikeraCZ je Stěpanakert ve stavu, kdy postrádá jakékoliv pravdivé informace. Může se někdo ujmout opravy a napravit škody na článku?

všechny moje úpravy byly podloženy zdroji. Že pravdu spatřujete pouze v azerském pohledu na věc, je váš problém. RikerCZ (diskuse) 24. 12. 2020, 22:20 (CET)[odpovědět]

Neutralita[editovat zdroj]

Po promazání odzdrojovaných odstavců o ruské a ázerbájdžánské historii ze strany uživatele RikerCZ je článek o Stěpanakertu vyloženě proarménský. Bylo by vhodné doplnit zpět informace, které byly smazány.--AusEger (diskuse) 12. 1. 2021, 12:58 (CET)[odpovědět]

@AusEger: Nebojte se jej editovat s odvahou ku prospěchu věci :-) --Gumideck (diskuse) 12. 1. 2021, 16:19 (CET)[odpovědět]
@Gumideck Editovat s odvahou se dá, ale problém je, že jak to nebude proarménské, tak to RikerCZ smaže a nebere ani zdroje. Takže z toho zase bude editační válka, která skončí zablokováním :( --AusEger (diskuse) 13. 1. 2021, 09:27 (CET)[odpovědět]
Mám článek ve sledovaných, mohu tedy případně zakročit. Nejlepší řešení ovšem bude, když budou článek editovat jen lidé, kteří jsou obeznámení s tématem a nemají na něj vyhranění názor (myšleno jedinou správnou pravdu). Ideálně by měla u každého fungovat nějaká soudnost a autocenzura. Pěkný den. --Gumideck (diskuse) 13. 1. 2021, 12:19 (CET)[odpovědět]