Diskuse:Lockheed Vega

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Když už tu kdosi rýpe do těch, ehm, „ozdrojovaných informací“… Kterýpak že zdroj uvádí jako konstruktéra Vegy G. Vulteeho?

http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Lockheed_Vega&diff=2838386&oldid=2838126

A, ehm, kterýpak že zdroj uvádí jeho křestní jméno jako Gerrard? Němečkův „Atlas dopravních letadel — jednomotorová dopravní letadla“ to rozhodně není. A to ani v případě pohonné jednotky, neb tam (tj. ve zmíněném Němečkovi) motor P&W R-1340 nikde NE-FI-GU-RU-JE

Tj. kde je „tvůrce“ vzal? A pokud „tvůrce“ uvádí info, která není (resp. které nejsou) v jeho prameni uvedeny..? É..?

A to už vůbec nemluvě o českém pravopisu — Amelia Earhartová se rozhodně česky nepíše „Earhart“, a to ani dnes… ;-( :-))) --Algernon 19:06, 14. 7. 2008 (UTC)


Dovolím si vmístit několik kritických poznámek, a to jak k TTD, tak k jejich „zdrojování“ (osobně bych, už vzhledem k tomu že prvořadou by snad měla být kvalita, preferoval spíše než opsání dat z jediného zdroje „v bezbřehé důvěře v jejich kvalitu, resp. v bezbřehé důvěře v kvality autora“, jejich ověření a srovnání podle více zdrojů).

Ad původní — byť ozdrojovaná — podoba: Němeček, kupodivu (?), jako pohonnou jednotku neuvádí motor R-1340. Více by se autor onoho „vmístění“ dozvěděl, kdyby místo spekulování více času věnoval ověřování — a kdyby se také seznámil se způsobem jakým se motor u toho či onoho konkrétního výrobce označoval. „Vtip“ totiž je v tom, že P&W svoje motory značí jménem (viz. Hornet, či rozvětvená rodina „Waspů“ — 9 a 14 válce Wasp Junior a Twin Wasp Junior, 9válec Wasp, 14válce Twin Wasp, 18válcový Double Wasp a 28válcový Wasp Major), doplněnou kombinací písmen a číslic, které označují uspořádání motoru. Ovšem speciálně u P&W (ovšem nejen u něj — stačí se podívat třeba na motory z předválečných Piperů Cub) se kombinace „R-něco (zdvihový objem v cu.in.)“ nepoužívá. Toto, tzn. písmeno značící uspořádání motoru (R, „radial“ čili hvězdicový, V čili vidlicový, O, „opposite pistons“ čili plochý s protilehlými válci, tzv. boxer) a číslice označující objem motoru (k označení typu, popř. ještě za dalšími číslicemi pomlčkou označující verzi motoru) je systém, zavedený a používaný pro označování leteckých motorů společně americkými ozbrojenými silami (tzn. armádní letectvo a námořnictvo; detailem zcela okrajovým je, že pořadové číslo verze typu bylo liché, byla-li to verze motoru vzniklá podle požadavku USAAC/USAAF, a sudé, šlo-li o požadavek námořnictva; další věcí ale je následné používání, sice vesměs odpovídající tomuto „licho-sudému pravidlu“, ale jako každé pravidlo má svoje výjimky — kupř. na první armádní P-61 Black Widow se montují „námořní“ R-2800-10, jinak vzniklé pro námořnictvo, které je má pro Hellcaty, nebo R-2800-31, které se montují jak na armádní Ventury, tak i na námořní stroje Lockheed-Vega PV-1 Ventura a PV-2 Harpoon). Ovšem, kupodivu (…), na civilních motorech toto označení Pratt & Whitney nepoužíval (proto také v onom odklazovaném Němečkovi nelze u Vegy najít označení Pratt & Whitney R-1340). Ovšem skutečně nebyl jediný, kupř. viz výše zmíněný Piper Cub — viz motory Continental A-40, A-50, A-65, C-75, C-85, C-115, C-125… U všech číslo značilo výkon motoru v hp (teprve až po válce firma přejala označování „O-advihový objem motoru v cu.in.“ všeobecně, viz kupř. známé řady Continental O-200, O-360, O-520, etc.).

Totéž platí pro ex-údaj (neozdrojovaný, sic!) o Gerrardu Vulteem. Který rovněž nepochází z Němečka — pouze se dohaduji, že jde o blbost opsanou z článku o Lockheedu Vega na enwiki. (Proč, pro kristovy rány, když někdo založí — či výrazně rozšíří — heslo jen podle enwiki, to tedy neplácne dolů?)

Ovšem nevím jak jiní, ale za sebe dávám před „ozdrojováním každé druhé věty“ (či úplně každého slova) přednost přemýšlení a srovnání dat z několika růných zdrojů, než bezmyšlenkovitému opsání čehokoli; a „citaci“ upřednostňuji u skutečné doslovné citace z díla, nikoli coby doklad mého („mého“ popř. „tvého“, viz kupř. onen R-1340, v prameni se ve skutečnosti nenacházející) tvrzení.

K čemu může vést (a v nejednom případě také vede) opisování „s ozdrojováním“ z jediného pramene… Stačí se podívat na hesla Lockheed Ventura nebo Ki-44 — popř. názornou ukázku „sic ozdrojovaných TTD“, nicméně jsoucí evidentně zdrojem zpět oproti reálným TTD (navzdory, sic!!, tomu že do té doby „konkrétně ozdrojována“ nebyla) může být třeba toto:

http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Avro_Lancaster&oldid=2857145

Má snad tvůrce a editor za to, že „ozdrojování“ a opsání je přínosem..? --Algernon 21. 7. 2008, 12:49 (UTC)

Externí odkazy či reference byly změněny (srpen 2018)[editovat zdroj]

Dobrý den,

právě jsem se pokusil opravit 1 externí odkazy či reference na stránce Lockheed Vega. Prosím, zkontrolujte moje editace. Pokud máte nějaké otázky, potřebujete, abych tyto odkazy nebo dokonce celou tuto stránku ignoroval, prosím vizte seznam často kladených otázek pro další informaci. Provedl jsem následující změny:

. Udělal-li jsem chybu, vizte seznam často kladených otázek.

Děkuji.—InternetArchiveBot (Nahlásit chybu) 30. 8. 2018, 13:35 (CEST)