Diskuse:Baltské moře

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Vývoj Baltského moře[editovat zdroj]

Při psaní článků o ostrovech Aegna a Kräsuli jsem narazil na to, že v tomto článku zatím nijak není zmíněn vývoj Baltského moře (konkrétně různá stadia nazvaná podle typické fauny). Sám si na to ale zase tolik netroufám. Nenašel by se někdo? Nebo možná vytvořit i samostatné články pro jednotlivé vývojové fáze (yoldia, litorina, limnea atd.)? --Mmh 13:09, 30. 9. 2006 (UTC)

Pahýl[editovat zdroj]

Po nějaké době jsem na článek zase narazil, a vidím, že by to chtělo doplnit dost. Geografický popis je takový dost chaoticky-neúplný ("patrně nejvýznamnější řeky", trojtečka za seznamem ostrovů atd.), chybí ten výše zmíněný vývoj moře, něco o flóře a fauně, trochu těch lidských dějin aj. Tedy to zatím označuji za pahýl, aby se to zase nezamluvilo. --Mmh (diskuse) 16. 6. 2013, 18:07 (UTC)

Původ názvu[editovat zdroj]

Někdo v minulosti přihodil, že "balt znamená litevsky bílý". S příslušnou koncovkou je to pravda, stejně tak lotyšsky (balts, balta, determinativně baltais, baltā), ale s názvem moře to nesouvisí. Ta hypotéza je poměrně rozšířený omyl, proto jsem informaci nevyhodil úplně, ale opravil. Baltské národy ani samy nevnímají, že by název měl nějak s bílou souviset (má genitivní koncovku, není to tvar adjektiva - skutečné Bílé moře se lotyšsky řekne lv:Baltā jūra), ani - asi v rozporu s našimi představami a svým pojmenováním - to původně nejsou přímořské národy a v podstatě ani neměly v dějinách příležitost to moře pojmenovat. Převzaly existující název. Zdroj pohledám. --Uacs451 (diskuse) 16. 7. 2013, 07:30 (UTC)

Já se nechtěl hádat o bílou, jen bych rád nějaký slušný zdroj, protože v mém malém slovníčku gótštiny (k Wulfilově překladům) slovo "balts" (přidávám k tomu aspoň odhadovanou gótskou koncovku, bez té to působí ještě méně ozdrojovaně) není. --Mmh (diskuse) 16. 7. 2013, 18:37 (UTC)

Neodvážil bych se tvrdit, s čím to souvisí, nebo nesouvisí. Jasno v tom moc není. Název nemusí vycházet přímo z baltských jazyků, ale klidně z původních, mnohem starších slovních kmenů. Takže to klidně s těmi baltskými slovy souviset může. Přečtěte si příslušný oddíl na en.

Mimochodem, bílá barva je (podle Třeštíka) přisuzována západu, takže by to klidně mohlo být Západní moře, což by mohlo dávat i smysl. (A ještě víc mimochodem, v současné finštině je to paradoxně Východní moře, což evidentně vzniklo otrockým překladem ze švédštiny. V estonštině je to Západní moře.) Miraceti 19. 7. 2013, 08:00 (UTC)

EN klade vedle sebe hypotézy a příliš je nehodnotí. -- Souviset ano; LV wiki říká, že to může souviset se starým indoevropským kmenem. Ale nehlásí se k tomu, že by to bylo prostřednictvím baltských jazyků. Jak jsem napsal, ty národy nejsou svým založením přímořské, litevská mentalita je vysloveně vnitrozemská, na pobřeží sídlili jiní. Lotyši sice mají k moři blíže, ale to vzniklo sekundárně (třeba člunu říkají lv:Laiva atd.). -- Západní moře by tudíž bylo zajímavější, kdybychom alespoň přibližně tušili, kdo je tak pojmenoval. --Uacs451 (diskuse) 19. 7. 2013, 08:25 (UTC)

Mentalitu národů, včetně jejich sounáležitosti s mořem, bych se zde hodnotit neodvážil už vůbec. Miraceti 22. 7. 2013, 13:05 (UTC)

Ostrovy[editovat zdroj]

Slyšel jste už někdy někdo o ostrově Velassaaret? Google dává jen pár výsledků, vesměs české weby, které to viditelně okopírovaly odsud.--Hnetubud (diskuse) 18. 7. 2017, 22:18 (CEST)

Dobrý postřeh. Bylo to tu celých 14 let (od Verze z 16. 8. 2005, 07:32).--Otaznick (diskuse) 30. 7. 2019, 13:59 (CEST)
Já neříkám, že to neexistuje (koneckonců „saari“ je tuším finsky ostrov), jenom je mi podezřelé, že by o tak významném ostrově nebyla nikde ani zmínka. Možná je to nějaká zkomolenina, snad by pomohli finštináři @Miraceti:? --Hnetubud (diskuse) 31. 7. 2019, 22:08 (CEST) (Že to vydrželo čtrnáct let, mě nijak nepřekvapuje – pokud článek projde patrolou, tak už si ho nikdo moc nevšímá, a v počátcích wikipedie probíhala patrola dost ležérně.)
Nejedná se čirou náhodou o ostrov "Valsörarna"? Viz. článek na anglické wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Vals%C3%B6rarna Přijde mi, že to bylo převzato (a zkomoleno) z této stránky. Mrkněte na finský název ostrova. Jakub Havran (diskuse) 1. 8. 2019, 13:25 (CEST)
Výborně, děkuji za pomoc, to bude určitě ono. Každopádně je tam popisují jako jenom malé ostrůvky, takže v článku o moři asi být zmíněny nemusejí.--Hnetubud (diskuse) 6. 8. 2019, 23:23 (CEST)
Valassaaret jsou v překladu Velrybí ostrovy (ne, že by v Baltu byly velryby běžné). Je to souostroví na finské straně Kvarkenu. Nejsou úplně bezvýznamné, ale nic extrovního samozřejmě taky nejsou. Miraceti 24. 8. 2019, 20:41 (CEST)
Děkuji za odpověď. Je jistě trochu kuriózní uvádět ty ostrovy hned vedle Rujany a Götlandu, ale možná aspoň malý pahýlek by si přeci jen zasloužily...--Hnetubud (diskuse) 26. 8. 2019, 21:07 (CEST)

Fauna[editovat zdroj]

V článku je uvedeno, že v Baltském moři žije Tuleň šedý přičemž je odkazován na endemický druh žijící u Austrálie??? Správně by se mělo jednat o Tuleně kuželozubého (latinsky Halichoerus grypus), který je jedním ze čtyř savců, který v Baltském moři skutečně žije. Jakub Havran (diskuse) 30. 7. 2019, 13:10 (CEST)

Lachtan šedý (nikoli tuleň) se tam dostal dost divoce v https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Baltsk%C3%A9_mo%C5%99e&diff=next&oldid=16697808 . Účet je krajně podezřelý, jde zřejmě o hromadný účet nějakého školního projektu. Miraceti 24. 8. 2019, 20:46 (CEST)
Je i současná podoba kapitolky=odstavce savci podezřelá? Zdroj mě přijde věrohodný a jak koukám na ten text, tak namátkově ty informace v tom zdroji jsou uvedeny. Třeba se někdo jen přepsal. --Pavouk (diskuse) 26. 8. 2019, 11:18 (CEST)