Aeronet

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
(přesměrováno z Aeronet.cz)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Aeronet (nebo také AE News) je anonymně provozovaný dezinformační web publikovaný v českém jazyce. Šéfredaktor serveru vystupuje pod zkratkou VK jako „vedoucí kolotoče“. Podle vlastní charakteristiky autorů jde o „nezávislý internetový zpravodajský portál připravovaný českými a slovenskými krajany žijícími v Nizozemsku, Rusku a v USA“, resp. „ústřední server mediálního odboje v České republice“.[1] V jeho obsahu ovšem převažují těžko ověřitelné zprávy a spekulace. Bezpečnostní informační služba označila v roce 2014 ve svých zprávách Aeronet.cz za zdroj nebezpečné ruské propagandy.[2] Ministerstvo vnitra České republiky vede Aeronet.cz na seznamu webových stránek šířících dezinformace.[3] Příspěvky na těchto stránkách jsou většinou nepodepsané a jejich zdroje obvykle anonymní, ale jejich zaměření je většinou jednoznačně proruské. Není zřejmé, kým je tento web financován, k zakrytí financování používá řadu „bílých koní“.[4][5]

Federace židovských obcí ve své zprávě za rok 2020 označila server Aeronet za jednoho z nejaktivnější propagátorů antisemitských konspirací v souvislosti s epidemii koronaviru.[6][7] Již před pandemií server publikoval antisemitské konspirace například v souvislosti se střelbou ve Fakultní nemocnici Ostrava.[8]

Dne 25. února 2022 správce národní domény .cz CZ.NIC na doporučení české vlády Aeronet a několik dalších webů v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu zablokoval s odvoláním na ohrožení národní bezpečnosti.[9] Dezinformační web byl přesunut na novou doménu, a zaznamenal výrazný pokles návštěvnosti.[10] V květnu 2022, z důvodu uvedení nesprávných údajů o držiteli, správce národní domény CZ.NIC neobnovil provoz stránek ačkoliv odblokoval všechny ostatní blokované dezinformační weby.[11]

Pozadí[editovat | editovat zdroj]

Podle americké historičky a expertky na Rusko Anne Applebaumové po roce 2000 začalo Rusko, těsně následované Čínou, silně investovat do médií alternativních k tehdejšímu svobodnému tisku. Před ruskou vojenskou angažovaností na Ukrajině v roce 2014 dochází k vysoce efektivnímu zásahu propagandy, rozsévající nejistotu do ruskojazyčných oblastí, a zatemňující – místním i západnímu světu – skutečnou povahu probíhající invaze, okupace a rozdrobení Ukrajiny.[12]

Součástí této strategie je například také ruská státní televize Russia Today, tištěná proruská média ale i online prostředky – „zpravodajské“ a informační portály, trollové.[12]

Slovenský aktivista Juraj Smatana, který se zabývá mapováním proruské propagandy, v únoru 2015 uváděl, že v Česku a na Slovensku působí 42 takto zaměřených webů, mezi které řadil také Aeronet.cz.[13][14]

Historie domény[editovat | editovat zdroj]

Jak udává původní správce internetové domény aeronet.cz, firma Domain Tools ze Seattlu, byla doména zaregistrována v roce 2001 pravděpodobně za účelem informování o amatérském létání, v průběhu dalšího roku však změnila provozovatele, kterým se stal Lukas Brian Ross z Georgie, a začala anonymně nabízet nelegální software, hudbu a filmy. Od června 2014 přešla doména aeronet.cz pod nového správce Domains by Proxy z Arizony, který svým klientům nabízí také „skrytou identitu“, současný vydavatel je proto anonymní. Po změně správce v roce 2014 začal web vycházet v podobě před zablokováním.[2] A ve stejné podobě vychází i po přesunu na novou doménu.

Redakce[editovat | editovat zdroj]

Server udával korespondenční adresu v Bratislavě, nizozemském Eindhovenu a později v New Yorku. Poslední dvě adresy patří mezi sídlo virtuálních kanceláří[15]. IP adresa domény je registrována v Bratislavě, kde rovněž není žádná kancelář zpravodajského serveru. Podle reportérů Respektu nikdo nereaguje ani na telefonáty na čísla uváděná na webových stránkách. Kontakt je možný pouze e-mailem s mluvčí webu nebo s Markem Pešlem[16]. Ten se podle vlastních slov se živí jako obchodník.[2]

Analytik think tanku Evropské hodnoty Roman Máca 15. února 2016 v pořadu Reportéři ČT v reportáži nazvané Bludiště českého internetu uvedl, že „osoby kolem Aeronetu můžeme považovat opravdu za špičkové odborníky, co se týče tvorby dezinformačních kampaní. A samozřejmě také ví, co dělají, a patřičně skrývají svou identitu.“[17]

Novináři České televize a týdeníku Respekt v březnu 2020 publikovali výsledky pátrání, které je vedlo k osobě Marka Pešla, který podle nich měl za provozem Aeronetu stát.[18][19] Ten to v reportáži popřel.[18] Díky technické chybě[20] byl odhalen účet používaný k správě stránky Aeronet na Facebooku – Dylan Taylor, což je jméno Markem Pešlem v minulosti již využívané.[21] Marek Pešl je jako provozovatel Aeronetu uveden i ve výroční zprávě o stavu české dezinformační scény, vydané v roce 2021.[22] Redaktor Aeronetu "Vedoucí Kolotoče" popřel informace od ČT, že web vydělává 2 miliony ročně na příspěvcích čtenářů. Částka je podle něj nižší. Také popřel, že jeho identita je Marek Pešl (jako důkaz označil jinou intonaci hlasu a nápadně pražský dialekt).[23][24] Vedoucí kolotoče v roce 2022 dle jeho informací pobývá v Německu[25].

K anonymitě web vybízel další zájemce o přispívání do zpravodajství. Pouze menšina příspěvků byla podepsaná. Jedním z neanonymních přispěvatelů byl např. člen okresního výboru KSČM v Domažlicích Petr Cvalín, který rovněž komunikoval s redakcí pouze elektronicky.

Kritériem pro publikaci příspěvků byla podle redakce „vlastní autentická tvorba“ nebo překlady do češtiny. Publikování bylo bez nároku na honorář.

Kauzy[editovat | editovat zdroj]

Většinu uveřejňovaných zpráv nelze nijak ověřit, často se jedná o spekulace a těžko ověřitelné zprávy popisující události z prokremelského pohledu.[26][27] Anonymně byl publikován například článek o protestu Chci si s vámi promluvit, pane prezidente proti prezidentu Zemanovi z roku 2014, ve kterém se tvrdilo, že šlo o podvratnou akci pražské ambasády USA.[28] Podle Respektu vedlo přejímání této informace dalšími médii až ke konfliktům v diplomatických kruzích, kdy americká ambasáda musela vysvětlovat, že žádné protesty neorganizovala.

Aeronet.cz publikoval například také nepravdivou informaci o přítomnosti 2 200 vojáků NATOděbalcevském kotli na frontové linii rusko-ukrajinském konfliktu, kterou ve stejné době šířil také český komunistický europoslanec Miloslav Ransdorf.[29]

V říjnu 2017 Aeronet.cz po podpisu memoranda mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a společností EMH o těžbě lithia na Cínovci publikoval zprávu, že podpis onoho memoranda má přinést zisk vládnoucí ČSSD. Zprávu pak převzaly Parlamentní listy a volební týmy Tomia Okamury a hnutí ANO a na základě tohoto tvrzení, publikovaného bez důkazů, byla 16. října 2017 svolána mimořádná schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Tzv. „Kauza lithium“ se pak promítla i do výsledků parlamentních voleb.[30]

Na počátku roku 2018 před prezidentskými volbami Aeronet zveřejnil zprávu, že George Soros a Karel Schwarzenberg shromažďují na účtě v UniCredit Bank finanční prostředky, určené na podporu protikandidátů Miloše Zemana. Zmíněné osoby i banka označily toto tvrzení za výmysl.[30]

Zpráva o extremismu ministerstva vnitra za 1. čtvrtletí roku 2015 uváděla Aeronet jako jeden z „rádoby zpravodajských portálů“, jejichž dlouhodobé působení mělo podstatný vliv na výskyt obrovského množství dezinformací v souvislosti s tzv. dragounskou jízdou amerických jednotek přes české území, a to s úmyslem aktivního ovlivňování veřejného mínění. Tyto dezinformace byly podle zprávy dále šířeny na sociálních sítích a bylo na ně poukazováno také seriózními médii nebo regionálními politiky.[31] Zpráva o extremismu za 3. čtvrtletí téhož roku pak uváděla Aeronet jako jeden z ústředních „alternativních zpravodajských webů“ výrazně reflektujících téma protiislámských a protimigrantských nálad v souvislosti s evropskou migrační krizí, publikujících různé nadnesené statistiky, zdůrazňujících problematické aspekty apod. se zjevným cílem „šířit a vyvolávat strach a paniku ve společnosti“, a to ve shodě s krajně pravicovými a populistickými subjekty.[32]

Po vyloučení poslance Lubomíra Volného z hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) server zveřejnil několik kritických článků na adresu SPD a informace o rozporech volebního lídra Ivana Davida se zbytkem hnutí.[33] Dne 25. března 2019 pak přední představitelé SPD na sociálních sítítch slovně zaútočili na Aeronet, že „slouží nadnárodním globalistickým elitám“, obvinili jej ze lží a smyšlených výroků, z „rozkládání vlasteneckého hnutí“. Poukázali přitom také na jeho anonymitu a apelovali, že by „vlastenci neměli jeho provokacím věřit“.[34][35][36][37] Informoval o tom i proruský dezinformační server Sputnik.[38] Server Aeronet se proti osočení ohradil, výroky označil za „bláboly a lži“, autor dále uvedl, že mu „není jedno, co se děje v SPD, protože SPD v roce 2017 získala mandát od alternativy, od nás a od dalších serverů, od našich čtenářů a SPD teď provádí procesy odchodu od alternativy směrem k evropskému neoliberalismu.“ A dále dodal: „Ty hlasy patří alternativnímu hnutí v ČR, v jehož čele stojí Aeronet už s více než 4 miliony čtenářů měsíčně.“ Vedení SPD obvinil, že likviduje své úspěšné regionální buňky, zatímco na kandidátky dosazuje zednáře a rotariány.[39] Ke konfliktům mezi Aeronetem a SPD pak docházelo opakovaně, v lednu 2020 kvůli zákonu o domobranách[40], v červnu 2020 kvůli zřízení stálé komise pro hybridní hrozby na půdě Poslanecké sněmovny.[41]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. AE News dnes slaví II. narozeniny. Poděkování velké rodině čtenářů. Další útok na obzoru!. Aeronet.cz [online]. 2016-06-30 [cit. 2020-01-10]. Dostupné online. 
  2. a b c KUNDRA, Ondřej. Putinův hlas v Česku. Respekt [online]. 2015-02-28 [cit. 2020-01-10]. Čís. 10. Dostupné online. 
  3. ZELENKA, Jakub; PRCHAL, Lukáš. Myšlenky odporující zájmům státu šíří až sto vlivných lidí, tvrdí vnitro. V hledáčku má na 40 webů [online]. Aktuálně.cz, 2017-06-22 [cit. 2018-01-24]. Dostupné online. 
  4. BŘEŠŤAN, Robert. Cílem ruské informační války je i Česko a čeští novináři. HlídacíPes.org [online]. 2016-09-30 [cit. 2015-01-07]. Dostupné online. 
  5. Reportéři ČT a Respekt: Aeronet už není anonymní. Kdo je Vedoucí Kolotoče?. Manipulátoři [online]. 2020-03-03 [cit. 2020-03-05]. Dostupné online. 
  6. V Česku přibylo antisemitských projevů. Často souvisí s konspiračními teoriemi ohledně koronaviru | Domov. Lidovky.cz [online]. 2021-06-09 [cit. 2021-11-09]. Dostupné online. 
  7. V Česku v éře covidu sílí antisemitismus. Konspirace prý nejvíc šíří Aeronet. Seznam Zprávy [online]. Seznam.cz, 2021-06-09 [cit. 2021-11-09]. Dostupné online. 
  8. PAPOUŠEK, Peter; PAVLÁT, Leo; BÁNYAI, František. Prohlášení – Aeronet [online]. Federace židovských obcí v ČR. Dostupné online. 
  9. Správce národní domény kvůli Ukrajině zablokoval Aeronet a další proruské weby. Lupa.cz [online]. 2022-02-25. Dostupné online. 
  10. Dopad blokování na konspirační a dezinformační weby. investigace.cz [online]. 2022-04-14 [cit. 2022-05-25]. Dostupné online. 
  11. Dezinformační weby v Česku opět fungují. Sdružení CZ.NIC je po třech měsících přestalo blokovat. iROZHLAS [online]. Český rozhlas [cit. 2022-05-25]. Dostupné online. 
  12. a b APPLEBAUM, Anne. The danger of Russian disinformation. The Washington Post. 6. 5. 2016. Dostupné online [cit. 23.3.2021]. Dostupné také na: [1]. 
  13. ŠNÍDL, Vladimír. Proruskú propagandu o zhýralom Západe u nás šíri 42 webov. Denník N [online]. 2015-02-26 [cit. 2020-01-10]. Dostupné online. (slovensky) 
  14. 42 českých a slovenských webů, které šíří ruské lži. Echo24 [online]. 2015-02-27 [cit. 2020-01-10]. Dostupné online. 
  15. MIKEL, Jakub. Proruský Aeronet.cz změnil svou adresu. Nově má sídlo v Trumpově mrakodrapu na Wall Street [online]. 14. 7. 2017 [cit. 2021-03-23]. Dostupné online. 
  16. SNOPOVÁ, Aneta. Směnárníkův kolotoč. Reportéři ČT [online]. Česká televize, 2020-03-02 [cit. 2020-03-03]. Dostupné online. 
  17. SNOPOVÁ, Aneta; VRÁNA, Karel. Bludiště českého internetu. Reportéři ČT [video online]. 2016-02-15 [cit. 2016-02-16]. (cca v 11. minutě videozáznamu). Dostupné online. 
  18. a b tev. Po stopách dezinformátora. Reportéři ČT odhalili utajeného provozovatele Aeronetu. ČT24 [online]. Česká televize, 2020-03-02 [cit. 2020-03-05]. Dostupné online. 
  19. CEMPER, Jan. Rychlé audio porovnání jako důkaz, že Marek Pešl je opravdu VK. Manipulátoři [online]. 2020-03-08 [cit. 2020-07-01]. Dostupné online. 
  20. Česká televize. Stránky na Facebooku odkryly své autory. Chyba, na kterou čekali novináři po celém světě [online]. 18.1.2020 [cit. 2021-03-23]. Dostupné online. 
  21. Česká televize. Po stopách dezinformátora. Reportéři ČT odhalili utajeného provozovatele Aeronetu [online]. 2.3.2020 [cit. 2021-03-23]. Kapitola Technická chyba Facebooku přinesla odhalení. Dostupné online. 
  22. Evropské hodnoty. Výroční zpráva o stavu české dezinformační scény za rok 2019 [online]. 2021 [cit. 2021-04-10]. Kapitola Top 5 osobností (nepolitiků) české dezinformační scény za rok 2019, s. 47. Dostupné online. 
  23. 2018-05-11 - Šéfredaktor zpravodajského portálu Aeronet.cz pan VK komentuje aktuální události.. [s.l.]: [s.n.] Dostupné online. 
  24. You are being redirected.... aeronet.news [online]. [cit. 2022-04-16]. Dostupné online. 
  25. 2022-04-15 - Šéfredaktor zpravodajského portálu Aeronet.news pan VK komentuje aktuální události. [s.l.]: [s.n.] Dostupné online. 
  26. ŠEVELA, Vladimír. Dokonale utajený server. Kdo vydává proruské zprávy v češtině. Echo24 [online]. 2014-08-08 [cit. 2020-01-10]. Dostupné online. 
  27. Kreml v ČR: Databáze proruského obsahu. Neovlivní.cz [online]. 2015-08-10 [cit. 2020-01-10]. Dostupné online. 
  28. SCHMIED, Jiří. HOAX v podání Aeronetu. Disidenti.org [online]. 2014-11-19 [cit. 2020-01-10]. Dostupné v archivu pořízeném z originálu dne 2019-09-22. 
  29. BŘEŠŤAN, Robert. Padesát odstínů rudé. V hlavní roli Miloslav Ransdorf. HlídacíPes.org [online]. 2015-02-17 [cit. 2020-01-10]. Dostupné online. 
  30. a b KUNDRA, Ondřej. Sám doma u počítače. Kdo jsou muži, kteří ovládají konspirační web Aeoronet. Respekt. 7. - 13. 5. 2018, roč. XXIX, čís. 19, s. 42–44. 
  31. Extremismus. Souhrnná situační zpráva 1. čtvrtletí roku 2015 [PDF online]. Praha: Ministerstvo vnitra České republiky, Odbor bezpečnostní politiky, 2015-04-20 [cit. 2016-02-16]. Kapitola 1.2. Krajně levicová scéna, s. 5. Dostupné online. Dostupné také na: [2]. 
  32. Extremismus. Souhrnná situační zpráva 3. čtvrtletí roku 2015 [PDF online]. Praha: Ministerstvo vnitra České republiky, Odbor bezpečnostní politiky, 2015-10-20 [cit. 2016-02-16]. Kapitola 1.3 Ostatní projevy a události, s. 4–5. Dostupné online. Dostupné také na: [3]. 
  33. SYROVÁTKA, Jonáš. Aeronet, SPD a konec jednoho přátelství. Manipulátoři.cz [online]. 2019-03-26 [cit. 2019-03-26]. Dostupné online. Dostupné také na: [4]. 
  34. Tomio Okamura: Aeronet slouží nadnárodním globalistickým elitám. Jedná se o typickou operaci pod falešnou vlajkou, kdy Aeronet předstírá, že je vlastenecký, a tím si získává důvěru vlastenců, a pak útočí na vlastenecké hnutí SPD nepravdivými zprávami. | SPD - Svoboda a přímá demokracie. www.spd.cz [online]. [cit. 2019-03-25]. Dostupné online. 
  35. Radim Fiala: Činnost serveru Aeronet slouží nadnárodním globalistickým elitám. | SPD - Svoboda a přímá demokracie. www.spd.cz [online]. [cit. 2019-03-25]. Dostupné online. 
  36. Tomio Okamura - SPD. www.facebook.com [online]. [cit. 2019-03-25]. Dostupné online. 
  37. Radim Fiala - SPD. www.facebook.com [online]. [cit. 2019-03-25]. Dostupné online. 
  38. SPUTNIK. Okamura odpálil nálož: Aeronet slouží globalistickým elitám. Vlastenectví jen předstírá. cz.sputniknews.com [online]. [cit. 2019-03-25]. Dostupné online. (anglicky) 
  39. Vedoucí kolotoče. Tomio Okamura: Aeronet slouží nadnárodním globalistickým elitám, jedná se o typickou operaci pod falešnou vlajkou! Předseda SPD neudržel nervy na uzdě a zaútočil na Aeronet pomluvami a diskreditacemi! Naše články o SPD jsou ozdrojovány, dokumentačně podloženy a informace poskytují sami členové SPD naší redakci! Okamura namísto očisty SPD od kmotrů v Praze útočí na pošťáka, který o tom přinesl informace!. aeronet.cz [online]. AE News, 2019-03-25 [cit. 2019-03-25]. Dostupné online. 
  40. SPD se pustila do Aeronetu kvůli zákonu proti domobranám. Manipulátoři [online]. 2020-01-10 [cit. 2020-07-01]. Dostupné online. 
  41. Zradila SPD „alternativu“? SPD znovu válčí s Aeronetem kvůli zřízení komise pro hybridní hrozby. Manipulátoři [online]. 2020-06-19 [cit. 2020-07-01]. Dostupné online. 

Literatura[editovat | editovat zdroj]

  • KUTĚJOVÁ, Monika. Ruská propaganda v českých médiích. , 2017. 85 s. Bakalářská práce. Mendelova univerzita v Brně, Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií. Vedoucí práce Mgr. Martin Hrabálek, Ph.D.. Dostupné online.

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]