Haarec

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
(Přesměrováno z Haaretz)
Skočit na: Navigace, Hledání
Titulní strany hebrejské a anglické edice deníku Haarec

Haarec (hebrejsky: zvuk הארץ, anglicky: Haaretz, doslova „Ta země,“ rozumí se Země izraelská), založený roku 1918, je nejstarší izraelský deník. Vychází v hebrejštině v tzv. berlínském formátu. Anglická edice listu Haarec je překladem hebrejské edice. V Izraeli je publikován a prodáván spolu s deníkem International Herald Tribune. V severní Americe vychází jako týdeník. Obě edice, hebrejská i anglická, jsou dostupné i online na internetu.

Ve srovnání s jinými masovými deníky v Izraeli, zejména s deníky Ma'ariv a Jedi'ot achronot, jsou titulky Haarecu menší[zdroj?], méně místa je věnováno obrázkům a články jsou více analytické[zdroj?]. Kromě zpravodajských informací Haarec publikuje také články se sociální a environmentální tématikou, dále pak knižní recenze, investigativní reportáže a politické komentáře. Hebrejskou edici si denně kupuje na 65 tisíc čtenářů.[zdroj?]

Kritika[editovat | editovat zdroj]

V březnu 2010 napsal izraelský deník The Jerusalem Post, že Haarec zavádějícím způsobem přeložil průzkum veřejného mínění.[1] Haarec byl také kritizován za svoji roli v kauze Anat Kamm. Podle svých kritiků Haarec schvaluje protiizraelské postoje a jeho formulace bývají často zavádějící.[2][3][4][5] Od roku 2010 se redakce neshodne v případu znásilnění, z něhož byl usvědčen izraelský Arab Sabbar Kashur. Zatímco mužští členové redakce Gideon Levy a Tomer Zarchin trvají na tom, že šlo o jasný případ rasismu v izraelské justici[6][7][8], ženská členka redakce Merav Micha'eli doložila citacemi z lékařské zprávy násilí proti oběti znásilnění a obvinila své mužské kolegy z redakce, že psali články pod vlivem touhy po neomezeném sexu.[9]

Zkreslení průzkumu veřejného mínění společnosti Dialog[editovat | editovat zdroj]

23. října 2012 publikoval Haarec na titulní stránce článek "Většina Izraelců podporuje režim apartheidu v Izraeli".[10][11] Když byla následně v analytických článcích listu Maariv[12][13] a společnosti Presspectiva[14] zdokumentována manipulace s průzkumem veřejného mínění, Haarec publikoval kratičké vyjasnění na straně pět své hebrejské edice. Vyjasnění znělo: "Formulace hlavního titulku Většina Izraelců podporuje režim apartheidu v zemi izraelské neodpovídala přesně výsledkům průzkumu společnosti Dialog. Otázka, na kterou většina respondentů odpověděla záporně se netýkala současného stavu, nýbrž hypotetického budoucího stavu: Pokud Izrael anektuje území Judska a Samaří, je podle vašeho názoru třeba udělit dvěma a půl milionu Palestinců právo volit do Knesetu?"[15]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

V tomto článku byl použit překlad textu z článku Haaretz na anglické Wikipedii.

  1. Gil Hoffman, "Haaretz fiddled with Obama poll", Jerusalem Post, March 22, 2010.
  2. Michael Freund, Fundamentally Freund: Awakening the Left", Jerusalem Post, April 14, 2010.
  3. Caroline Glick, "The Haaretz spy scandal: Haaretz provides Israeli affirmation for anti-Israel attitudes", Jerusalem Post, April 16, 2010.
  4. Ben-Dror Yemini, "Haaretz could not be more wrong – or misleading", Jerusalem Post, April 20, 2010.
  5. P. David Hornik, "Op-Ed: The Anti-Israel Campaign in Haaretz" Arutz Sheva, February 26, 2012
  6. Gideon Levy, He Impersonated a Human, Haaretz, July 22, 2010.
  7. Tomer Zarchin, Jurists say Arab's rape conviction sets dangerous precedent, Haaretz, July 21, 2010.
  8. Tomer Zarchin, Case of Arab man accused of raping Jewish woman brought to Supreme Court, Haaretz, May 3, 2011.
  9. Merav Michaeli, Believe in each other, Haaretz, September 6, 2010.
  10. Tomáš Šťástka, Pokud se Palestina připojí k Izraeli, zavládne apartheid, varuje výzkum, idnes.cz, October 24, 2012.
  11. Úvodník Haarecu, Většina Izraelců podporuje režim apartheidu v zemi izraelské, Haaretz, October 23, 2012.
  12. Ben Dror Yemini, Šeker haapartheid..., Ma'ariv, October 26, 2012.
  13. Ben Dror Yemini, Haaretz, Gideon Levy, and the Israel apartheid canard, The Times of Israel, October 26, 2012.
  14. ישי גולדפלם, האם רוב הישראלים תומכים במשטר אפרטהייד בארץ?, Presspectiva, October 25, 2012.
  15. Vyjasnění, Vyjasnění, Haarec, October 28, 2012.

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]