Al-Džazíra

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na: Navigace, Hledání
Al-Džazíra
anglicky Al-Jazeera
Spuštěno 1996
Provozovatel Sheikh Hamad bin Thamer al-Thani
Ředitel Sheikh Hamad bin Thamer al-Thani
Stát Katar Katar
Jazyk arabština
Vysílací čas 24 hodin
Vysílá pro celý svět
Webová stránka http://aljazeera.net
Al Jazeera English (anglická verze)

Al-Džazíra (arabsky قناة الجزيرة الفضائية‎‎, anglicky Al-Jazeera) je arabská televizní stanice se sídlem v Kataru. Byla založena v roce 1996, mezi její první pracovníky patřila řada bývalých zaměstnanců v témže roce zrušeného arabskojazyčného televizního kanálu BBC.

Dne 15. listopadu 2006 zahájila stanice anglické vysílání pod názvem Al Jazeera English. Původní název Al Jazeera International byl změněn den před zahájením vysílání.

V současné době vysílá v několika jazykových mutacích, vč. Al-Jazeera Balkans a Al-Jazeera Turk. Od roku 2013 je její vysílání dostupné také v USA pod značkou Al-Jazeera America. V americké kabelové síti se objevila zejména díky akvizici Current TV, jejímž původním majitelem byl bývalý americký viceprezident a držitel Nobelovy ceny míru Al Gore.

Jméno stanice pochází z arabského slova džazíra pro „ostrov“, „poloostrov“, popřípadě džezíra, což je označení obecně pro „meziříčí“ nebo konkrétně oblast mezi řekami Eufrat a Tigris, tedy Mezopotámii.

Kritika[editovat | editovat zdroj]

Al-Džazíra bývá často některými pravicovými kruhy v USA kritizována za podporu terorismu, hlavně proto, že vysílá nahrávky, které pořizují přímo teroristé a ostatní militantní organizace. Právě ty ale televizi zajistily její sledovanost a popularitu.

Stanice však bývá kritizována v arabském světě, hlavně za svůj nezávislý postoj k světové politice. Někteří diváci těchto zemí jí vytýkají také to, že dává příliš mnoho prostoru izraelským představitelům a že straní Izraeli.[1]

Odkazy[editovat | editovat zdroj]

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. ČT24. Šéf zpravodajství Al-Džazíry: Média dávají příliš prostoru Islámskému státu [online]. Česká televize, 2014-11-12, [cit. 2014-11-21]. Dostupné online.  

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]